Alkohol, vuxna och barn...


Så var jag uppe, och har plockat undan vinterjackorna!
Yes, dom har hängt framme och använts ända fram tills för två veckor sedan.
Värmen har ju lyst med sin frånvaro, så täckjackorna har flitigt åkt på.
Men idag har det varit varmt, sommarvarmt i en HEL VECKA...
Så nu hängde jag in jackorna i "jack-kyrkogården", och så får dom komma fram för tvätt lååååååååångt fram i oktober!
Väldigt långt fram i oktober.

Vädret idag är än så länge lite "mjölkigt", men det utlovas "strålande sol" och 25-26 grader.
25-26 grader har vi redan, nu väntar jag med spänning på solen också för...
Vi ska på stranden sen, med betoningen på "SKA" 

Sovit som en stock inatt, fick sockerchock igår och blev så trött så jag nästan somnade stående.
Vräkte i mig godis för en dyr penning, sen gick jag i sockerkoma.
Men det var ju faktiskt ett tag sedan jag åt så mycket godis, så jag får väl stå ut med en lätt godis-baksmälla idag.

Och appropå baksmälla så såg jag "Debatt" frå Almedalen igår.
Och jag får inte ihop en sak faktiskt...
Och (himla många "och" det blev på raken här!
Min svenska lärare på högstadiet skulle inte ha gillat detta och markerat med RÖD PENNA om detta varit en uppsats från förr... ;
)
Och, jag börjar om, OCH det jag inte får ihop är Sanna Lundell.
Eller DEN jag inte får ihop är Sanna Lundell.
Igår handlade "Debatt" bla om vuxnas alkoholvanor och barn, och det är ju bra att det belyses tycker jag.
Som jag skrivit såååå många gånger förut, så är jag ju själv barn till en alkoholist (min far) och har själv tagit steget bort från alkoholen.
Dels för att jag INTE ville bli som han så började jag dra ner på alkoholkonsumtionen redan vid 25, med små undantag ibland...
Och dels för att jag fick rosacea som förvärras av alkohol, då la jag av helt och det är nu 7 år sedan.
Vilket både jag och kroppen mår bäst av.

Och det jag märkt med mig själv, det är att min intolerans mot alkoholen har ökat.
Jag föraktar alkohol.
Och jag får tillbaka minnen ibland, när jag känner LUKTEN av alkohol på andra.
Och (och, och, och) det är inte från härliga, roliga, galna festnätter MED VÄNNER under åren, utan nej...
Det är minnen från min barndom och VUXNAS LUKT och beteenden när dom blev fulla!
Visst är det konstigt?

Så gammal man ändå är, men när jag känner sur vinlukt eller öl i någons andedräkt eller kroppsodör, då ryser jag.
Nästan av lite äckel.
Man får liksom små flashbacks från förr och tycker det är smått obehagligt.
Jag är fortfarande ett "alkoholskadat barn", och har svårt att kontrollera mina minnen i vissa sammanhang.
Och då vill jag verkligen poängtera, att detta tar sig tillbaka tills INNAN min pappa ens hade/fick alkoholproblem.
Och när jag själv fortfarande drack till fest, då tänkte jag aldrig på det.
Det kan komma från när mina föräldrar bara hade "vanliga fester" förr där vi var blandat vuxna och allas barn, men hur våra föräldrar blev.
Och lägger man sen på när pappa verkligen utvecklade ett alkoholberoende...
Då är det etter värre.
Man kan kontrollera mycket, men inte allt i detta ämnet som barn till en alkoholist.

Och är det någonting i mitt liv som jag lärde mig av detta, så är det att jag aldrig skulle vara ihop med en person som dricker för mycket, aldrig vara ihop med en alkoholist, eller ENS...
Någon som "gillar att varva ner efter en hård arbetsvecka" med ett par glas rött.
Nej, inte ens det.
Jag är med andra ord hyperkänslig, och jag blir oerhör provocerad av ett resonemang med just "varva ner med alkohol", jag blir PROVOCERAD.
Det jag tänker då, när jag hör folk säga så är:
Vad har du att dölja?
Varför måste man/du varva ner med alkohol?
Vad är FEL i ditt liv om du måste dricka alkohol för att komma ner i varv...?
Jag säger:
Svepskäl.
Och kan med väldigt gott samvete säga att jag faktiskt aldrig drack alkohol för att "varva ner", aldrig gillat alkohol/vin/öl som "måltitdsdryck" som alkoholförespråkarn uttryckte sig.
Aldrig för att släppa på några hämningar vare sig till fest eller vardags, jag är rätt hämningslös och KUL ändå.
Jag har aldrig skapat mig ett beroende pga av "nedvarvning".
Jag drack för att...
Man gjorde det till fest!
Och jag har haft tur i mitt liv, för jag har faktiskt aldrig varit ihop med någon som gått över gränsen eller varit full ofta.
Ingen som "tyckt om att varva ner med alkohol", det kunde ju gått HELT åt andra hållet med den bakgrund jag har.
Att man ska "rädda" män med alkoholproblem, bli utsatt...
Men jag har alltid ratat sådana män.
Tack gode gud för det liksom.

Så tillbaka till "Debatt" igår då.
Det var både högt och lågt i debatten på tv´n och jag kan väl då tycka att förespråkaren FÖR alkohol och barn blev bra och rejält tillplattad av förespråkarna MOT alkohol och barn.
Framförallt var ju Sanna Lundell där som en klok och påläst förespråkare mot alkohol, och även hon har ju en bakgrund som alkoholistbarn.
Bara det att jag faktiskt inte får ihop det där med att hon är ihop med Persbrant.
Alltså, ja, dom bor tydligen inte ihop, men han är ju alkis av rang och drar en och annan lina med kokain också.

Hm...
Och Sanna verkar SÅ djäkla smart, duktig och insatt i alkohol/drogfrågan och ändå är hon ihop med en sån som Persbrandt.
Jag personligen hade hellre svalt klorin än varit ihop med en man som han.
Persbrandt ELLER random-alkohol-problem-man.
Och på något sätt tar jag INTE Sanna Lundell på allvar när hon sitter och debatterar på tv i detta ämne.
Det blir SÅ orättvist mot Sanna, men då sitter jag där och tycker att hon har dubbelmoral.
Tycker en massa om alkohol och droger och samtidigt är hon ihop med sveriges posterboy för "Fest, alkohol, droger och kvinnor..."
Jag kommer på mig själv att sitta och tycka att hon är värd bättre, hon är som sagt smart, snygg, och skulle behöva vara ihop med en mer...
Städad man.

Jag vet inte varför hon tappar i trovärdighet i mina ögon och öron för att hon är ihop med P-brandt...?
Hon är ju HON, och inte han.
Hm, ja, jag hade och har som sagt själv aldrig valt en man som han, och jag blir nyfiken på varför Sanna gör det.
Och ÄNDÅ har så starka åsikter MOT alkohol.
Men, men, kanske hon förhoppningsvis träffar en mer städad man i framtiden, eller att P-brandt får hjälp och blir nykter alkoholist.
Fast förmodligen...
Sitter han på "Bolaget" även iår och blir aspackad.
Nu ska jag ut i den "halv-soliga" solen, sen MOT stranden 








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0