Inte ett moln...

Idag är väl enda dagen på HELA våren och sommaren som man inte behöver ha panik!
Låt mig få citera Tomas Ledin:
"Inte ett moln, så långt ögat kan nå..."
Ja, idag är det nog sommarens vackraste dag hitentills.
Klarblå himmel überalles, vackert, vackert, och varmt som fan, idag blir en toppendag på stranden och idag behöver inte jag och Nybyggarkussen JOBBA så hårt på brännan.
Vi är redan som små svarta kolbitar med vita ögon, och jag med mina pandaögon, så idag...
Kan vi bara njuta av solen 
 
Jag läste ut "Vass egg" igår, slutbetyget blev inte ens 2- , det blev -1.
Den var skitdålig helt enkelt, och till och med sämre än en Mari Jungstedt/Anna Jansson-deckare...
Och då är det inte bra.
Att min store idolförfattare Stephen King under uppväxttiden tyckte att detta var "bland det mest spännande han läst" övergår mitt förstånd.
Han borde läsa sina egna böcker från förr och uppdatera sig med vad spänning faktiskt är.
 
Nej, detta var inte bra, ingen nagelbitare och jag HADE listat ut rätt redan från början vem mördaren/mördarna var i kapitel fyra, som jag skrev häromdagen.
Easypicey, och ingen överraskning eller vändning i slutet som jag hoppades på, att det skulle rädda boken på något sätt.
Att den här boken har fått så många priser som den fått, det övergår mitt förstånd, den var bara trist och framförallt FÖRUTSÄGBAR, och det är minsann ett väldigt dåligt betyg på en sk thriller.
Språket var dessutom platt som Skåne, och Skåne som är så platt.
Och i slutet på boken så rullas upplösningen på historien upp under tre sidor.
Så först läser man en hel bok med en "intrig" sen kommer upplösningen lika snabbt som "amen" i kyrkan.
Eller kanske för att vara lite snuskigare, på "Fyra sekunder", om jag nu ska citera ytterligare en låt.
 
Ny bok blir...
 


... som inte fått lika bra kritik som Johan Theorins förra böcker.
Men jag gillar Johan Theorin, han faktiskt en av dom FÅ svenska deckarförfattarna jag gillar.
Just pga av att han håller så hög standard i sitt skrivande språk och att han inte är förutsägbar eller tråkig.
Så om den här fått "medelbetyg" jämnfört med sina första böcker, gissar jag att jämfört med "Vass egg" är detta HÖG STANDARD.
Ja, man kan ju alltid hoppas iallafall, sen får vi väl se när jag plöjt igenom den, jag är ju lite kräsen om man säger så...
Här duger inte vad skit som helst 
Nu ska jag väcka familjen, vi ska snaaaaaart ut på stranden, vi ses senare.
Och om jag ser ut som kol redan innan jag sticker ut på playan, dår är jag väl HELT FÖRKOLNAD när jag kommer hem, tjing, tjing!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0