Smakade lypsyl...

Uppe med den berömda jobbtuppen och det är svinkallt ute.
Ovädret hänger i luften och jag kommer ta på mig vinterjackan idag, den jag för ANDRA gången hängt in i garderoben till nästa vintersäsong.
Bara att plocka fram igen, annars kommer jag frysa ihjäl.

Igår blev jag sugen på popcorn!
Ja, det är inte ofta det händer, för jag brukar ju hellre vilja godis som alla vet, men igår...
Ville jag alltså ha popcorn.
Visste att vi hade micropop uppe i skåpet ovanför kylen, hittade en påse och gick ner och micrade den vid mamma för vi har ju fortfarande ingen micro.
Tyckte nog att det luktade lite mysko när den blev varm, men SUGEN som jag var, så sket jag i det.
Lyckades dessutom bränna halva påsen.
Och medans popcornen fortfarande var varma, åt jag.

När jag kommit till 1/3 del av påsen tyckte jag det smakade "lite mindre gott".
När jag sen kommit till halva påsen och popcornen var kalla, smakade det LYPSYL, fettet luktade härsket och det klibbade fast om läppar och händer på ett oroväckande läbbigt sätt!
Det var som klister.
Fan i helvete, hur länge har den där påsen legat där egentligen?
När jag sen försökte tvätta av mig fettet, var det nästintill omöjligt, det satt fast.
I munnen växte det, och ni som någongång fått i er lypsyl, alltså slickat på era läppar när ni har det på er...
Vet att det är vidrigt.
Hela min gom och ner i halsen kändes belagd med en fet, obehaglig lypsyl-hinna.
När jag dessutom försökte dricka och få bort den äckliga hinnan, blev det ännu värre.
Kall dryck och fet hinna = en omöjlig kombo.
Jag började må illa nästan direkt, sa till sambon "Måste spy", och ut kom den där vidriga sörjan av popcorn och härsket fett!
Fy fan.
Och sen satt lukten av härskna popcorn kvar i både hem och näsa, jepp, så det var MIN härligt mysiga lördagskväll.
Och min stilla undran blir:
Vad är det egentligen i dom där micropoppen, vilken typ av fett?
Ister, konstgjort fett...?
Oavsett om det var härsket eller inte, i fortsättningen, OM jag poppar popcorn blir det på helt vanliga majscorn och olja.
Inte micropop, det känns inte som om det är hälsosamt fett i dom där påsarna.
Eller om nu fett skulle vara hälsosamt överhuvudtaget, men ni fattar säkert vad jag menar.
Fast...
Det känns inte som om jag blir sugen på popcorn någongång det här århundradet igen, jag kan fortfarande känna den där ÄCKLIGA, lypsyl-fett-smaken i munnen.
RYYYYYYS och blä!

Nu ska jag hoppa i duschen och vidare till jobbet, utanför vräker nu snön ner.
Vår eller vinter...?
Idag är det VINTER iallafall, vi ses imorgon!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0