Vem kunde vara ficktjuven...?

Morgonen har börjat på följade sätt:
Vaknar klockan 06.00, låg och drog mig en stund.
Såg att det var SOL ute och klarblå himmel.
Ut med hunden, kände att dagen kommer bli hyfsat varm... klänning... jo, kanske det kanske.

Öppnar brevlådan, INGEN tidning = inga nyheter i handen!
Upp, frukost i vardagsrummet framför tv´n, inser:
Det är helgdag.
Ingen "Morgon-tv" på tv´n förrens klockan 08.00.
Ettan visar "Chelsa Flower Show" och fyran "På rymmen med Pippi Långstrump".
Vad väja?
Ja, det fick bli blomshowen, den var mest lockande.
Pippi...
Kändes inte som ett alternativ.

Tidning i handen fick bli Aftonbladet från igår, gamla nyheter som säkert ändå är osanna.
In på nätet och läste om rånet igår, men att läsa nyheter på nätet är inte min grej.
Jag vill ha tidningen och kaffet al dente.
Skulle ringa GT och säga att vi inte fått någon tidning, eller så har någon snott den "i vanlig ordning".
Det är ju inte första gången typ.
Insåg:
Det är ju HELGDAG din djäkla dumskalle!
Självklart kommer det ju ingen tidning då.

Men ett rån igår vid "Guldsmedjan" var det visst.
Rånarna hade kommit på moped.
Verkar inte vara SÅ seriösa rånare kanske...?
Och nu menar jag INTE att det inte är läskigt och fruktansvärt för personalen på "Guldsmedjan" som blivit utsatta för detta!!!
Men...
Två rånare på moped... hm...
Känns "ungdomstilltag" eller något åt det hållet.
Och vart kan dom ta vägen på lilla Gotland?
Brummat iväg på sina trimmade moppar mot...?
Kanske dom hoppas smita med på båten bland alla helgfirare som åker hem idag?

Ja, eller så sitter dom och trycker på något pojkrum någonstans i stan, och hoppas på att kunna sälja bytet på "Sms Guld", "Guld Adam", "Guldbrev", "Guldkit" eller någon annan gulduppköpar kedja.
Vi får väl hoppas att polisen kan haffa Moped-Björnligan, men som vanligt är jag skeptisk.
Stackars personal som blev utsatta för detta, det känns väldigt främmande på Gotland.
Även om det hänt förut, men vanligt...
Är det ju/väl inte?

Och appråpå det där med att bli rånad...
I Stockholm stod det på tavlorna som visar vilka tunnelbanetåg som ska komma, speciellt på Centralen, en remsa UNDER ankomstiden på inkommande tåg:
"Se upp för ficktjuvar, håll koll på era väskor, bla, bla"
Jag hade min väska på snedden över kroppen och ena axeln, jag flyttade genast fram väskan "på magen" så fort jag så den där remsan på någon perrong.
Tänkte:
Visst ja, väskan, håll koll på väskan!
Tittade MISSTÄNKSAMT på dom som stod runt omkring mig.
VEM skulle kunna vara ohederlig och ficktjuv...?

Han i dyr kostym och som badade i rakvatten ( Nja, tveksamt ), han som såg ut som han kom från Peru ( Så rasistiskt tänkt din gamla kossa ), han som hade sportiga kläder ( Mmm, kanske, han skulle ju kunna springa snabbt ifall jag kom på honom), han som såg ut som en pundare hög på amfetamin ( Nä, för "dabbig" och skakig), han som såg rumänsk ut....?
Ja, och så där fortsatte det, inte en endaste gång tänkte jag iallafall:
HON...
I dom sportiga kläderna, hon som såg ut som en pundare, osv.
Nä, jag tänkte hela tiden HAN.
Men...
Ingen snodde min väska, inga kontanter i väskan ändå, så hade någon "HAN" snott väskan, hade "HAN" blivit snuvad på konfekten.
Undrar bara VARFÖR jag skyddade väskan så noga då...?
Tja, beskyddarinstinkten och bli-rånad-räddslan slog på bara jag såg "Se upp för rånare" texten direkt.
Dom hade fått med sig lite ögondroppar, gamla snoriga pappersnäsdukar, cerat, glasögonfodral och tuggummi.
För plånboken...
Visst ja, den hade jag i innerfickan på jackan 
Ridå.

Nu ska jag till jobbet, vi ses imorgon!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0