Jag har konspirationsteorier igen...

Uppe idag med nöd och näppe!
Jag la mig för sent igår, och får betala priset för det idag såklart.
Var ju dessutom tvungen att gå upp och få iväg sonen till skolan, kunde alltså inte sova tills jag vaknade av mig själv.
Snark....
Nu är den snygge mannen på jobbet och den snygge sonen i skolan, och VRAKET...
Hon sitter kvar i soffan.
Dubbel-snark!

Annars undrar jag vad klädkedjorna håller på med egentligen.
Ja, det har ju undrat förut, speciellt när det gällt Lindex, som för några år sedan helt plötsligt verkade få "mindre storlekar siffermässigt" fastän storleken på kläderna verkade bli STÖRRE.
Smyghöjning liksom.
Det var så konstigt att man gick in och tog på sig ett par 34:or eller 27:or i byxor tex, och så satt dom nästan löst.
Detta UTAN att man själv gått ner i vikt, utan var exakt samma storlek på kroppen, men kläderna...
Dom var större.
Så gick man in på HM och ett par 34:or/27:or och där satt dom supertajt.
Hm...
Smyghöjning av kläder bara för att "folk & fä" skulle få känna sig smalare då eller...?
Jag vet att det var en ändring av storlekar för några år sedan "enligt europeiska regler" men detta var långt efter det.

Nåväl, igår fick ju sonen nya kläder som bekant, och jag fick ett par nya jeans för 99 kr.
Ett par "Slim fit"-någonting från HM, med normalhög midja.
Jag var tveksam, skulle jag beställa storlek 27 eller kanske 28...?
Det fick bli ett par 27:or med 34 i längd, och så tänkte jag att hellre att dom smiter åt ordentligt, så håller det åderbråcken på plats  
Jag fick mina jeans igår, och jeansen...
Var FÖRSTORA i midjan!
????

Min första tanke var såklart:
"Har jag gått ner i vikt?", och sprang ner till morsans lägenhet och lånade vågen.
Inte ett gram i nedgång, snarare har jag gått upp från 58.5 till 59.
Jaha, då har HM också smyghöjt sina storlekar med andra ord, då är jag en 26:a nu då eller?
Och en 26:a var jag FÖRR när jag var sjuk vill jag bara påpeka, och det är jag sannerligen inte nu.
Jag får skicka tillbaka dom, att ha ett par strechjeans som är lösa i midjan, det funkar ju INTE som alla strechjeans-kännare vet.
Då kan man ha dom i 1 timme som nytvättade och sen får man hålla på att dra upp dom vart femte steg.
Omöjligt och skitjobbigt!

Men det är väl lustigt...
Skyltdockorna i fönstrarna hos klädkedjorna blir bara smalare och smalare, och kläderna i butiken blir bara större och större fast med samma storlek på "lappen" kvar.

Och när jag ändå är inne på temat "klädstorlekar" så måste jag bara berätta om det här med mina mönsterfynd på Tradera.
Jag köper ju ofta gamla mönster från 40-50-60-70-och även 80-tals mönster.
Kuriousa är faktiskt att från årtionderna 40-70-tal så är storlek 38 = en storlek 34 idag!
Ja, jag har märkt att 38:orna är väldigt små, så på 70-talet hade jag varit en 38:a, men idag...
Är jag en 34:a.
Och det ser jag faktiskt inte bara på mönstren som jag fyndat, för min mamma har sparat ett par gamla "paradnummer" i klänningsväg från 70-talet.
Som är storlek 38:or.
Och dom är TAJTA mina kära läsare, när jag har prövat dom så är dom så TAJTA och det är nästan så jag ser ut som en stoppad korv i klänningarna.
Ja, det stämmer nog att svenska folket och resten av världen blir att ohälsosammare och tjockare.

Jag undrar faktiskt om det finns någon sorts KARTELL mellan matproducenter och klädproducenter också?
Det finns ju oljekarteller, bondekarteller och alla möjliga karteller, såg även om "glödlampe-karteller" på tv häromdagen.
Kanske mat- och klädproducnterna sammarbetar i hemlighet och matproducenterna säger till klädproducenterna:
"Vi MÅSTE få folk att konsumera MERA mat, äta mer, vi måste tjäna ännu mera pengar i västvärlden!
Kan inte ni då sänka klädstorlekarna, så dom inte tror/ser att dom blivit fetare!?
Utan att dom tror att dom har samma storlek, fastän dom i själva verket gått upp två storlekar."

Kör till, säger alla klädföretag då, dom äter er mat, men kommer ändå i våra kläder!
Alla konsumerar, VI blir nöjda som snorrika.
För VEM konsumerar kläder när man gått upp lite i vikt...?
Ingen.
Men ser man samma storlek på brallorna, då fortsätter man snaska och stressäta.
Ja, mina konspirationsteorier visar inga gränser minsann.
Nu ska jag sätta fart här, det ska dammsugas och SEN...
Ska jag faktiskt sy.
Senare virka.
Vi ses.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0