Ramlat och slagit i huvudet...

Gutten mårgen, så var man uppe and kicking igen!
Och idag blir det en jättelugn dag, jag ska inte göra ett smack.
Alltså något hushålligt eller så menar jag, bara kanske umgås och få lite frisk luft.
Planerar lite Stockholm IGEN...
Herregud, jag har nog ramlat och slagit i huvudet!
 
 
För någon vecka sedan fick man ju höra att Sveriges dyraste rättegång"Södertäljenätverket" som kostade oss skattebetalare 200 miljoner i runda slängar...
Måste tas om för att en nämdeman misstänktes för jäv eftersom han satt som i kommunens polisnämd!
Några dagar senare är det detsamma för "Peter Magns-rättegången", samma där, en nämdeman misstänks för jäv.
IDAG...
Fick man sig även till livs på lilla Gotland...

Men fint...
Jag får hålla med folk som säger att det är dags att skrota nämdemans systemet.
UNDRAR hur många andra rättegångar som kanske måste eller vill tas om för att dömda personer anser att dom blivit felaktigt dömda IFALL...
Dom haft en nämdeman som haft kopplingar till polisen på något sätt...?
Jag gissar att många i landets fängelser börjar fila på just DEN öppningen!
 
Och vad säger vi om förslaget "Den nya sporthallen" här på lilla Gotland...?

Nya sporthallen – med 300 lägenheter

ALLMÄNT: Två hallar och nästan 300 studentlägenheter för 25 procent lägre kostnad. Det är vad Keywes koncept med den nya arenahallen i Visby går ut på. Problemet är lägenheter inte ingår i detaljplanen, vilket tar minst ett år att ändra.

 

Genom åren har många tankar och idéer kring den nya arenan dykt upp.

Upphandlingen avbröts i somras då man från Regionens sida valde att skjuta upp allting på grund av ekonomin.

Nu kommer nästa sväng i arenafrågan.

Företaget Keywe har som affärsidé att kombinera studentbostäder med breddidrottshallar på en och samma yta.

Keywes koncept är enkelt, men ganska ovanligt. Det bygger på att kombinera två traditionella förlustaffärer - att bygga idrottshallar och bygga studentlägenheter - till att bli något lönsamt.

Nyckeln är kostnadseffektivt byggande, färdiga moduler från en fabrik och att man bygger på höjden.

- Sen försöker vi samordna så mycket som möjligt i byggnaden för att spara pengar, säger Rollfelt.

Detaljplanen problemet.

Den stora stötestenen i sammanhanget är att den nuvarande detaljplanen, som ska klubbas igenom på måndag, inte har gjort plats för lägenheter.

- Ska man göra om det, kan man skjuta det hela på framtiden i upp till ett år, säger Rollfelt.

Han har dock fått signaler som visar på att de inblandade inte är främmande till det.

- Idrotten har sagt att de är beredda att vänta.

Huvudbyggnaden ska bestå av åtta våningar, ha 294 ettor. Idrottshallen å sin sida ska ha måtten 50 gånger 30 meter.

Hyran för lägenheterna landar på 4300 kronor i månaden och ska ha eget kök och badrum samt vara färdigmöblerade.

Det finns i dagsläget två förslag.

Ett med en hall med kapacitet för 2500 åskådare. Samt ett annat förslag med två hallar, som ligger ovanpå varandra, där den ena med 1500 åskådare och den andra skulle vara lägre i tak och ta 300 åskådare.

Klart billigare.

Planen är tanken att Regionen hyr hallen av Keywe.

Årshyran skull landa på 6,4 miljoner för konceptet med två våningar.

- Det blir, med en hall, 30 procent billigare än kommunens nuvarande förslag. Och vill man ha två planer 25 procent billigare. Plus att regionen inte behöver betala någonting för de närmare 300 studentbostäderna, säger Rollfelt.

Han förstår dock problemet med detaljplanen och önskan från många att komma igång med bygget så snart som möjligt.

- Men om man har för bråttom i dag och släcker branden för fort och inte ser till de behov som kan finnas i framtiden så kommer det bara att börja brinna igen, säger Rollfelt.

I dag är det tänkt att politikerna på Gotland ska säga om man vill gå vidare med planerna eller inte.

 

Jag har strykit under delar i texten som jag tycker är intressant där ovan och säger bara:
HUR MYCKET kommer detta kosta oss skattebetalare i slutändan?
Jag är 41 år och faktiskt hängt med ett tag, sett misstag på misstag som denna kommunen har gjort på  kostsamma byggen "som skulle bli SÅ bra" och inte kosta mer än en spottsyver.
Och som i slutändan bara blir bajs av.
Ursäkta ordvalet, men så är det ju faktiskt.
Och nu har kommunen/regionen fått ett förslag som inte bara innebär en sporthall, nu är det en "arena" och dessutom...
Studentlägenheter!

Jag baxnar och förfasas.
Hur f-a-n ska dom/vi ha råd med det, det går ju BACK ekonomiskt all over the place numera i kommunen.
Skulle jag bena upp allt jag tycker i denna frågan skulle det ta jättelång tid, men jag vill inte bara lyfta kostnadsfrågan som kommer bli, jag vill även bara kasta ut frågan:
Varför studentlägenheter?
Varför inte VANLIGA hyreslägenheter till ungdomar som vill flytta hemifrån som dom skulle kunna ha råd med?

Ja, snart sitter vi väl där igen...
Hyran skulle "bara" bli 6.4 miljoner per år, men landar istället på 95 miljoner per år.

Sen lägger vi locket på och pratar inte mer om det!
TYPISKT dom styrande på den här ön, och då menar jag från ALLA från partiläger, vare sig man är röd, blå eller grön.
Det är fortfarande en GUBBMAFFIA som styr, och kliar du på min rygg så kliar jag på din.
Jag tycker serien "Starke man" visar mer än väl hur det styrs i den här kommunen.
Och säkert i fler småkommuner.
Och stora.
 
Och vem får betala?
Jo, vi.
Där sjukvård, omsorg, skolor, skolskjutsar och annat viktigt kommer i kläm.
Men...
Det ger ju jobb i form av byggarbeten i alla fall.
Idag ska dom besluta om det blir av...
Vad gissar ni att det blir?
Jag vet vad jag gissar.
 
Annars så gick vi löneförhöjning-besked när vi var på personalmöte sist.
Jag tänker inte hymla om det, jag fick 600 kr påslag och vart faktiskt nöjd med det!
Man får ju iofs lägga till att vi numera som personliga assistenter jobbar GRATIS mestadels av våra nattpass...
Och borde haft en högre lön än vi faktiskt har.
Men nu ser det ut som det gör, då känns 600 ändå helt okej, eller 490-ungefärligt som det blir i praktiken.
Bättre än inget, men ändå fattas oss timmar per natt!
Både BU och BÄ!
Nu ska jag börja min dag här och sluta bitcha på bloggen.
Vi ses senare!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0