Sjunka ner i havet...

För en gångsskull kommer jag hem från jobbet och behöver inte plocka undan ett SKIT!!!
??????
Vad har hänt, så här skönt brukar det inte vara att komma hem efter ett dygns jobbande, jag brukar få gå och plocka undan en massa prylar och tvätt.
Och idag, inget!
Men samtidigt säger jag "HURRA" och njuter av att komma hem och bara behöva packa upp min väska och bara göra frukost! 


 
Och vad hände igår då...?
Jo, det ska jag berätta, häromdagen köpte jag detta vackra garn...
 

... ett mörkt blålila garn (som är mörkare än på bilden, men blixten gör ju sitt...) som heter "Madonna.
Och på kvällen igår satt vi och såg på tv, jag tar fram min virkning och kör igång med det här garnet.
Kommer en bit och håller upp garnet mot min hals för att mäta att jag fått till rätt längd på snooden, var inte nöjd, virkar lite till och mäter på/mot halsen igen.
Efter ett tag börjar det kila lite på händerna, och nästan samtidigt på halsen.

Så från ingenstans bärjar det blomma upp UTSLAG och blir illrött på både händer och hals där garnet vidrört huden...
 
 
 
 
... och det kliade utav bara HELVETE!!!!
Ja, det kliade så jag till och med kliade hål på vissa av utslagen så dom började blöda.
In på toa och tvätta av mig med tvål och vatten, torkade noga och så la det sig.
Garnet?
Väntade ett tag, och så tog jag och började virka igen...
Det blev ännu värre!
Mer utslag och lika kliande.

Okej...
Någonting i garnet triggar igång en allergisk hudreaktion!!!!
TOPPEN!
Eller kanske inte nej.
Förmodligen är garnet behandlat med något ämne som inte är så "hudvänligt" för huden, och det kan jag ju inte virka en beställning på och sen sälja.
F-A-N!
Och nu ligger ju inte butiken nästgårds heller, så jag kan inte kvista in och klaga.
Jag måste ha skjuts ut igen och lämna tillbaka garnet, och försöka hitta något annat.
Typiskt, nu när jag äntligen kom iväg och fick tag i garn.
Inte mycket att göra åt, bara åka ut och klaga och fixa annat garn!
Alltid är det nå´t.
 
Så såg jag andra avsnittet av Jonas Gardells "Torka aldrig tårar utan handskar" igår.
Det gjorde rent av ONT i mig, ont i magen och jag grät.
Då har man liksom lyckats beröra, fy tusan så bra och så sorgligt.
Jag grät för killarnas situation och utsatthet i serien, och jag grät som förälder.
För den som missat första och andra programmet, se det på SVT Play, upplysande och fruktansvärt berörande.
Och skådespelarna spelar otroligt bra.

Annars, vad säger vi som gotlänningar om detta...

Staten vill ha långsammare färjor

Extrainsatt besked på fullmäktige idag!

 

22 istället för dagens 28 knop. Det är vad som ställs som krav i den nya färjeupphandlingen. Idag informerades Gotlands polit

Dagens regionfullmäktige inleddes med ett extrainsatt ärende. 
Detta sedan regionstyrelsens arbetsutskott fått informationen att det kommande upphandlingsunderlaget endast ställer krav på 22 knop.

Regionstyrelsens ordförande Åke Svensson tog idag initiativet till ett uttalande från regionfullmäktige. I uttalandet slår man fast att inga försämringar i överfartstider och turtäthet kan accepteras.

Regionfullmäktige kräver fortsatt bastrafik i minst 28 knop. Inför hotet att den kommande upphandlingen ska ge långsammare trafik enades fullmäktige om en skarp formulering till regeringen.I debatten uttalade samtliga partier sitt stöd för kravet.


– Det här är det största hotet mot Gotlands utveckling jag sett på flera decennier. Vi riskerar att som enda region i Sverige tvingas backa in i framtiden, sade Lars Thomsson (C) enligt regionens hemsida.

Vänsterpartiets Brittis Benzler framhöll att konkurrensfrågan i upphandlingen skymmer en annan konkurrensfråga.

– De gotländska företagens möjligheter att konkurrera på lika villkor med fastlandsföretag är också en konkurrensfråga.



Jag vet vad JAG säger i alla fall, som kommer ihåg "förr i tiden" när färjan tog 5½ timme över pölen:
Dra åt hel... tjotahejti!
Att ta ett steg tillbaka kan knappast gynna öns infödda, företagare eller turister.
Vi kan lika gärna dra något gammalt över oss på en gång, och låta Tjelvar släcka elden och låta Gotland sjunka ner i havet för gott.
Tack för mig.

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0