Ugnsbakade äpplen...

Ibland får jag ju tummen ur och faktiskt skriver ner ett recept här, och idag ska jag tipsa om den enklaste och godaste desserten / fikamyset ever ( eftersom jag liksom gjort den idag ) nämligen...
Ungsbakade äpplen!

Du behöver:
Äpplen.
Smör.
Strösocker.
Kanel.
Ljus sirap.
 
Spring ut i höstträdgården och plocka in några äpplen, eller köp om du inte har några gratis hemma 
Sätt ugnen på 175 grader, skala äpplena och kärna ur dom ordentligt i mitten.
Ta fram ÄKTA smör/normalsaltat och skär små stänger och tryck ner i mitten av äpplet...
 

Blanda lite socker och kanel, och strössla med en liten sil över äpplena.
Ringla över lite ljus sirap och även i hålen...
 
 
Ta sen även lite extra smör och lägg i formen, in i ugnen...
 
 
Öppna ugnen lite då och då, och ös över det smälta smör och sockerspadet över äpplena.
Kör i ugnen ca 20-30 minuter beroende på ugn eller efter smak.
Ju kortare tid desto fastare äpple, och desto längre tid, desto mjukare.
Smaken är som baken, jag vill ha mina lite mjuka.

Ta sen ut äpplena och ös över lite smör en sista gång innan servering, låt svalna så desserten är ljummen...
Servera sen med vispa grädde eller vaniljsås, båda alternativen är lika smarriga 
 
För mig är detta en dessert som är starkt förknippad med barndomen.
För mig är detta söndagsmiddag á la mormor med stek, gräddsås, kokt potatis, vinbärsgelé och pressgurka...
Och medans man avnjöt söndagsmiddagen stod äpplena i ugnen.
Det finns nog inget godare om ni frågar mig!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0