Men ACK så vackra...

Så var dag 3 i Stockholm över.
Och jag har betat av city igen, det blev först Ohlssons tygaffär igen, där jag köpte ett tyg som jag gått och fluktat på varje dag (bild när jag kommer hem), och idag slog jag till.
Det kostade 129 kr/m och jag tog 1.20, det räcker till en klänning i alla fall.
Så blev det en sväng på Panduro, hittade MASSOR med pyssel som jag hade velat köpa...
Men det går varken att släpa på på stan, eller få hem till Los Gotlos.
En sväng ner på Stureplan och där mötte jag REINE BRYNOFSSON i egen hög person.
Han såg sur ut 

Lite Bibloteksgatan och sen gick jag mot Sveavägen igen.
Det blev hela Sveavägen, Odengatan, Odenplan ända fram till S:t Eriksplan!
Så det blev en rejäl promenad, men trevlig.
Jag upptäckte massor med små söta affärer längs med vägen och min favorit blev ett litet krypin hos en väldigt exentrisk liten dam.
Hon hade ett litet dockskåp till affär som var fullkomligt fullsmockad med kläder från sekelskiftet och framåt.
Helt otroligt plejs.

Det var en liten gång i affären som var typ 50 cm bred, och sen hängde kläder, skor, hattar prylar överallt, till och med i taket.
Så fanns det en gammeldags spiraltrappa så man kunde gå upp en våning och där var det lika fullt med kläder.
Det var så mycket häftiga klänningar från olika epoker så jag höll på att smälla av.
Tänk att få stå där och känna på kläder från 20-talet, tdet var så otroligt häftigt så det var inte klokt.
Och vilket hantverk dom gjorde då.
Det var handsydda kläder, och jag stod och vände på varenda jäkla fåll, kollade foder, ja, det var så sjukt fint så det var inte klok.

Gamla handsydda underkläder från sekelskiftet, visserligen små skador här och där, men ACK så vackra.
Och vilka spetsar det var i underkläderna, helt otroligt fina, såg dessutom handknypplade ut, "hjälp" säger jag bara.
Jag var inne i det lilla dockskåpet i 45 minuter, sen var jag tvungen att gå, men jag lär göra ett återbesök igen.
Det var en magisk liten affärs-pärla 

Så hann jag med en liten sväng i mitt gamla "arbetsområde" S:t Eriksplan också, innan jag mötte upp kusinen på Karlbergsvägen.
Och...
Fick träffa nytillskottet i släkten, lilla Annie.
Och vilken liten glad pärla även hon var, jag fick lite mys och även se min kusin och hans fru som överlyckliga föräldrar.
Det värmde i hjärtat kan jag säga, dom var så fina.
Vi umgicks i en två timmar och sen skulle kussen på styrelsemöte och jag tog tunnelbanan hem.
Hem till Klokboken då alltså.

Ja, jag avslutar den här Stockholms vistelsen med flaggan i topp, det har varit kanon med ett undantag.
Men det tar jag nya tag med snart igen.
Och nu ska vi umgås, vi ses imorgon när jag landat i Visby igen!
Tjing.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0