Läcker som ett såll...

God morgon...
Ja, jag behöver väl inte gå in närmare på min status idag, en smiley säger mer än tusen ord.
Jag kom i säng försent igår och somnade inte förrens runt 00.30.
Och klockan ringer som vanligt 06.00.
 
Jag är i alla fall uppe och det är iskallt i huset.
Härligt friskt, skulle man kunna säga...
NOT!

Hyresvärdinnan, dvs morsan har tydligen bestämt sig för att det är "sommar" och har stängt av värmen.
Vi har just nu 17 grader i lägenheten och jag känner att reumatismen är farligt nära.
Mina fingrar är som isbitar nu när jag sitter och skriver här.
Nåväl, snart lämnar jag fryshuset och drar till jobbet och DÄR ska det väl vara varmt hoppas jag!?
 
Jag har för övrigt ännu inte släppt det där med den "tjorvig sida" på fleecen från igår, som nu inte var tjorvig.
Jag tror jag håller på att bli knäpp.
 
Så kan man läsa på "HelaGotland" att det ska sparas in på 30 miljoner inom sjukvården och läkarna ska lägga fram förslag på hur det ska gå till.

Jag har ETT förslag, fastän jag personligen inte är läkare:
Ta bort alla hyrläkare och hyrsjuksyrror och försök rekrytera ORDINARIE PERSONAL istället kanske...?
Jag tror kostnaderna skulle sjunka betydligt inom sjukvården här då, kanske närmare hälften till och med?

Men...
Sånt går visst trögt eftersom arbetsförhållanderna är så kassa för dom fast anställda inom sjukvården här.
Och nu vill kommunen att läkarna själva ska komma med förslag...
 
"På stormötet fick regionens läkare uppdraget att lägga fram förslag på vilka besparingar som kan genomföras inom deras egna verksamheter. Det väckte heta känslor.
Jan-Åke Björklund tycker att det är viktigt att läkarna medverkar:
–·Vi vill ha idéer från professionen om hur vi gör detta bäst, säger han till GA. 

I går hade ingen av de läkare som GA talade några besparingsförslag att komma med.
– Det finns ingen "quick fix". Det är komplexa frågor. Om man minskar kostnaderna i ena änden så ökar de någon annanstans. Som enskild läkare har man inte den överblicken, säger röntgenläkaren Staffan Jennerholm."

 
Ja, jag är nog av samma åsikt som den där Staffan, om en läkare på kirurgen tycker att "Öron-näsa-hals" har för stor budget och för mycket personal och att kirurgen skulle behöva mer resurser...
Så kanske "Öron-näsa-hals" egentligen går på knäna och det har inte kirurgen en aning om.

30 miljoner, det är inte småpotatis det.
Lycka till att lösa den här "biffen" säger jag bara, har vi ens någon sjukvård att tala om här om typ 5 år?
 
Bara det att när jag ringer till en sköterska, som häromveckan, och vill ha påfyllning av min medicin jag tar för nacken av läkaren...
Då får jag betala 100 kronor för det!
UTAN att ens ha pratat med Dr. Martin, så var det inte förut, då var det GRATIS.
Min bästis i Stockholm får sin medicinpåfyllning GRATIS, vad jag förstått.
 
När jag går och tar cellprov kostar det 150 kr här.
I Stockholm är det GRATIS.
Regionen/kommuen håvar in så mycket kosing i alla möjliga små bäckar, och ändå verkar dom läcka som ett såll penningamässigt.
Mysko.
(Läs: INKOMPETENS, och det spelar inte någon roll vilket partiblock som styr...)
 
Ja, nog om det nu, nu ska jag hopa i duschen och sen dra till p-möte och sen vidare till jobbet.
Vi ses imorgon.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Hoppas att du har fått upp värmen nu. Det är inte trevligt att frysa inomhus. Här har vi det väldigt varmt och skönt, så lite får vi vår de dyra höga avgifterna i alla fall.

Kram, Ingrid

2013-04-24 @ 12:48:03
URL: http://stenstugu.com/wp

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0