Julafton 2013...

Då var det dags...
Rapporten från julafton 2013!
 
Lite av bilderna ligger i fel ordning, men det orkade jag inte stuva om nu.
Såg att första bilden här var från fikat, men det var enda bilden som folk tittade in i kameran.
 
Vi började med glöggmingel medans folk droppade in och kom med maten.
När vi satt och pratade så frågar sonen ca 13.30 "När ska vi äta?"
Snart sa jag, vi väntar lite till.
10 minuter senare:
"När ska vi äta?"
Snart.
Efter ytterligare 5 minuter:
"Jag är HUNGRIG!"
Okej, då var det väl lika bra att jag sa "Varsågoda" till julbordet innan ungen svalt ihjäl.
Risken fanns ju typ.
 
 
 
Och där sitter jag i min navyblåa klänning...
 
Alltså innan gästerna skulle komma stod jag och valde mellan två klänningar i garderoben och jag tvekade på denna ifall jag skulle frysa om armarna.
För jag har liksom ingen liten kofta som matchar och jag vill inte ha svart om klänningen är mörkt-mörkt blå med prickar i offwhite, det blir liksom "modemiss"
 
Om jag frös?
Nä, inte direkt.
Det var till och med BRA klädval, jag höll mig sval och skön.
 


Fler körde samma som jag, ärmlöst...
 
 
Och mitt i middagen blev det helt plötsligt nästan tomt vid middagsbordet.
Häften hade flyttat in i vardagsrummet för att se "Kalle Ankas jul".
Och på det körde vi kaffe, saffranskaka SAMT GODIS!
Gudis gör tummen upp.
 
 
 
Och SEN hände något väldigt spännande som gjorde både stora och mellanstora barn glada...
 
 
TOMTEN KOM på besök!!!
Jippiejahoo.
Det var dock en mysko tomte som kom:

Blott 50 kg tung, 169 cm lång och med en mycket lustig värmländsk dialekt...
 
 
 
 
... och så hade Tomten samma halsband som morsan.
 
Lustigt, Tomten har tydligen varit på bantnigsläger och krympt på längden sen förra året samt att han börjat gilla blingbling.
?????
Fattar nada.
 
Det blev överlämning av julklappar, fotograferande i vanlig ordning med diverse folk och sen skulle vi dansa runt lägenheten och sjunga "Nu är det jul igen" och Tomten börjar sjunga "Hej tomtegubbar".
Hm, det var ju precis den snapsvisan MORSAN tjatat om att vi skulle sjunga som vi aldrig hann med vid middagsbordet.
VÄLDIGT MYSKO.

Moster Puff tyckte att det var den bästa tomte vi någonsin haft...
Ja, det tyckte vi andra också.
Tycker vi kör på den "nya, virriga och förbättrade" värmlandstomten i fortsättningen också.
 
Julklappsutdelning...
 
 
Små och stora paket delades ut... 
 


Själv fick jag nya teflonformar till ugnen av sonen som jag önskat mig.
Dom vi har nu är så gamla och buckiga och välanvända så nya stod på önskelistan, och det fick jag.
BRA, då kan jag skicka dom andra på tippen.

Av sambo och mamma fick jag...
 
 
... en genomskinlig pressarfot till coversöm maskinen som gör att man ser så man syr exakt och perfekt när man syr en söm och...
 
 
... en fållguide för att superenkelt kunna sy JÄTTEJÄMNA kanter på kläder.

Alltså nu är jag ju en perfektionist ut i fingerspetsarna som alla redan vet, och vill sy SNABBT och detta gör att jag som redan syr jämt...

Kan sy jämt jättesnabbt nu också!
Jag är VÄLDIGT NÖJD med mina julklappar.
 
Sonen fick en SUPERFIN present av sin far och bonusmor...
 
 
Ett vedträ!
Det var en mycket uppskattad present kan jag meddela, han blev jätteglad.
Den kan han nog ha mycket roligt med trodde både han och jag.

Av farmor och farfar fick han ett helrör rökt WHISKEY (ses i bakgrunden till vänster på bild), ja, den andra sidan släkten har INTE DÅLIG HUMOR dom heller!
 
På det så blev det lite vila för ungarna på sonens rum och testa julklappsspelen till xboxen.
 
 
Medans ute hos oss kom först bonusmoster och bonuskusiner och ytterligare en timme senare kom även morbror.
Och då körde vi vickning, mera mat åt folket, jepp ät tills du spricker...
 
 
 
... och det gjorde vi såklart.
När vi var klara med matomgång nummer femhundrafemtielva, då åkte CHARADER fram ur bokhyllan!
Tjofräs, dags för lekar 

Vi hann inte ens börja så började vi skrika på varandra och bli lite lätt osams.
Lagindelning gick osmidigt tills någon kom på att barnen fick välja varsin lagmedlem i omgångar.
Reglerna som jag tänkte hålla BASIC enkelt blev kaos.
Inte fick jag läsa högt utan att bli avbruten gång, på gång, på gång, på gång.
Ändringar av regler skulle göras, gap som "Håll tyst", "Håll käften", "T-Y-S-T!!!", genvägs-tecken skulle gås igenom och sen skulle det gapas och ändras lite till.
 
Tillsist bestämde jag (fick skrika) bara i allt kaos:
TYST, NU KÖR VI!
Häng med eller låt bli.
(Gode gud, vad skulle den inbjudna Fru L från Turkiet tro om oss galningar som skriker i munnen på varandra och är uppretade som jag vet inte vad?
Jag vågade knappt snegla på henne i ögonvrån... 
)
 
Syster-Yster illustrerar inte en massmördaren Hitler som man skulle kunna tro, utan bara någon random gubbe med mustasch faktiskt...
 
 
Lite senare under kvällen försökte hon illustrera en fisk det såg man klart och tydligt.
Hon gick man ur huse för att illustera den där fisken.
Men ingen lagmedlem såg "fisk" någonstans, men det gjorde alla andra.
 
 
Och sen var det då stjärnan, PRIMADONNAN extravaganza för kvällen (eller som alltid), tillåt mig presentera:
The STAR, the legend, the myth:
Morsan!
 
 
Den inlevelsen hon har i sina charader, dom tillbakahållna orden som blir "mhm", "ohä", "hmph", "ouf", dom minspelen hon gör, DOM FELLÄSNINGARNA hon gjorde var hysteriskt roliga.
Galet, sjuk, obeskrivligt roliga.
 
Helt omöjliga att förklara om man inte var där, ni som känner henne kan väl i princip tänka er åtminstone...
Ni som inte känner henne:
Går inte att beskriva egentligen.
 
Ja, hon läste så mycket fel så hälften hade varit nog.
Vid ett tillfälle hade vi ändrat reglerna lite och mamma hade inte hängt med (suprise) och tolkar ändringen lite annorlunda än vi andra.

Hon tror att hon bara kan välja en mening att illustrera ( Det är två meningar på kortet som ska kombineras ihop, och det ska ens lagmedlemmar som ska säga vad man ska kombinera och sen spela upp.
Tex 1 B eller 1 A, eller 2 A eller 2 B, och vi bestämde att MAN SJÄLV fick bestämma vilken kombination man skulle framföra och inte ens lagmedlemmar.
Mamma trodde då att man bara skulle välja en mening.
Nope, det var ju helt fel det lilla mams...
)
 
Mamma börjar framföra sitt lilla stycke, men gör bara en enda sak om och om igen.
Tillslut gissar lagkamraterna rätt på "En glad dragspelare".
Jaja, säger mamma och så var det klappat och klart.
 
Vi andra protesterade och undrade:
Vad var det där för jävla mening, den var ju superkort, det där kan ju inte stämma!?

Jojo, det gjorde det visst hävdade mamma.
Kommisarie Larsson tar på sig läsbrillorna (han var lagkamrat med morsan) och så hör man strängt:
"Men vad har du gjort?"
Vi börjar gapskratta allesammans, han lät förmodligen precis som om han var på jobbet.
"MEN VAD HAR DU GJORT?"
Ja, vad hade hon gjort?
Tja, bara tagit första meningen och skitit i resten.
Inga poäng där inte.
 
Sen var det samma visa med det där att bara göra samma gest om och om igen fastän hennes lagkamrater redan gissat FÖRSTA ORDET i en mening och sen kom hon liksom inte vidare.
Utan hon bara stannade vid tex ordet "Primadonna" fastän det kanske skulle vara "Primadonnan sjunger falskt och trillar omkull på scenen" (typ).
Då gör hon alltså bara "Primadonna", end of charad i morsans bok.
Vi tjöt, och mammas lagkamrater slet sitt hår.
 
Nästa stjärna på scenen var Bonusmoster!
I samma lag.
Ja, vi hade läslampan i hörnet för oss gamlingar med dålig syn att bli upplysta om vad som stod på våra kort...
 
 

Vi tar då "exempel simsätt" som Bonus skulle illustrera "ett simsätt" i en av sina charader.
Å hon simmade och simmade.
Och hennes lagkamrater gissade "ryggsim", VI GISSADE tyst "ryggsim", men hon skakade på huvudet och simmade och simmade.
Ja, hon var nog nästan i Amerikat när hon var klar.

Ryggsim- (nej)-ryggsim-(nej)-men ryggsim?-(nej)-RYGGSIM-(nej)-RYGGSIM ??? VA FAN-(nej)-ryggsim-(NEJ)-men ryggsim?-(nej)-r?y?g?g?s?i?m?-(n!e!j!)... tiden... är... ute.
 
Vad var det då för simsätt Bonus hade försökt illustrera?
Jo, fjärilsim.
 
Fjärilsim?
Men du simmade ju ryggsim och viftade med armarna bakåt och lutade dig bakåt, sa ALLA i församlingen.
Fjärilsim är ju framåt och så visade vi hur fjärilsim ser ut.
Nej, hon simmade fjärilsim hävdade hon bestämt och viftade med armarna på ett obestämt sätt.
I församligen hördes:
Jaha, är det där fjärilsim i Vibblesimmet då eller?

Lite senare fick hon ytterligare ett nytt simsätt i ett framförande:
Ryggsim.
Och framförandet blev kristallklart:
Det blev:
Ryggsim.
(eller numera Vibblesimmet, jupp...)

Ja, och även Bonus hade fler roliga moments precis som morsan som gjorde att vi vek oss dubbla av skratt.
Kommissarie Larsson levererade dessutom oneliners så det stod härliga till under spelets gång gentemot sina fantastiska lagkamrater, han är SÅ kvick han den där kommissarien.
 
 
 
Sambon, ja ni vet han som tar SPEL på ALLT FÖR STORT ALLVAR...
Var lika stridslysten som alltid.
Och här ser det lite suspekt ut kanske...
 
 
... men det var inte just den här charaden.

Däremot fick han en charad där han skulle ha sex.
Det juckades och juckades med underlivet, gjordes samlagstecken, åmades och sonen höll på att DÖ av skam.
Dock var det han som tillslut knäckte nöten för att bli slut på eländet, illröd i ansiktet och fnissades som besatt.
Sambon hade sex med en fotmassös...
Vilken dröm för honom, men verkligen INTE för hans bonusbarn.
 
Och i vanlig ordning behöver jag väl inte nämna att det uppblossade lite"bråk" titt som tätt.
Det ändrades i regler vartefter, tidkollar, vi fuskade om vi kände för det, "råkade" ibland säga ett ord eller två för mycket, vi gav varandra eftergifter men blev sura själva när vi i andra lag vill ha liknande eftergifter underspelets gång.
Ja, det var i vanligt ordning PRECIS som vanligt i den italienska släkten Larsson.
Galet men ROLIGT galet.
 
Det var som jag skrev igår en mycket lyckad och kul julafton.
Det får vi göra om...
Nästa år igen!
Detta var ett litet axplock från 11 timmars-dagen och natten igår, nu ska jag krypa till kojs för imorgon väntar jobbet.
Sov gott alla glada.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0