Jag fick en impuls när Jehovas hälsade på....

Milou såg nyss en varulv/varg på tv och morrade som besatt.
Jo´rå, det är till är vara tuff här brevid matte i soffan.
Då kan man känna sig trygg IFALL det skulle dyka upp en varg eller varulv i alla fall, Milou skulle alla gånger fixa biffen och rädda mig.
For sure 
 
Hemma och ganska nöjd med det.
Och igår fick jag en sådan konstig impuls...
Som jag tack och lov inte agerade på.
 
Jag var på jobbet, det ringde på dörren och jag fick uppdraget att öppna.
Utanför står två personer, en ung och mycket söt flicka (ca 16-17-18 år) och en INTE SÅ SÖT, himla surmulen tant bakom.
 
Jaha, Jehovas tänkte jag, och den söta flickstackarn börjde direkt presentera sig, vart dom kom ifrån och jag...
Fick impulsen att spela CP-skadad.
 
Helt plötsligt när hon står där och rabblar sitt "mission" så dyker Björn Gustavsson upp i huvudet, och scenen i första avsnittet av säsongens "Kontoret" upp...
 

Och jag ville spela söt-flickan och surmule-tanten ett spratt och spela cp-skadad.

Börjar fnissa inombords, tvingar NATURLIGTVIS ner impulsen och är "proffsig på jobbet", avbryter filckebarnet med en fniss-frustning och säger:
"Ursäkta, men jag bor inte här, jag jobbar här och.... bla...bla..."

Med en tekopp i handen.
 
Jag såg väl allt annat än - "Jag bor inte här" - ut.
Dom trodde säkert att jag ljög, jag var glad att jag inte agerade på impulsen att skoja lite med Jehovas små oskyldiga lamm.
Men hade jag varit hemma...
Då vet i fan om jag inte gjort det!? 
 
För det är väl sånt som kan botas om man TROR tillräckligt mycket enligt Jehovas, eller...?
Jag är lite knäpp jag vet, tur att jag har impulskontroll i alla fall.
( Än så länge åtminstone, jag tror jag släpper på den efter pensionen vid 65...)
 
Och som av en händelse så låg jag vaken till halv 01.30 inatt och såg en film om en flicka som var uppvuxen i Jehovas, men som sen blev kär i en kille som inte var Jehovas.
Den var faktiskt så bra att jag låg och glodde så sent in på natten.
Men innan dess såg jag Dox och "Fem förstörda kameror" .
Och grät.
Och grät.

Och jag rekommenderar VERKLIGEN att ni som kan ska se någon av repriserna eller spelar in för denna var verkligen sevärd.
Modig.
Fruktansvärd.
Och man blir bara ännu mer "Anti Israel".

Jag kan aldrig, och kommer aldrig tycka att det är okej att USA (m.fl. länder) "gav" judarna efter 2:a världskriget, palestiniernas land.
Stal deras land rakt upp och ner.

Tar mer och mer land, invaderar deras mark, bygger bosättningar OLAGLIGT för sina egna egoistiska behov.
Det Hitler gjorde mot judarna var avskyvärt och fruktansvärt, men det judarna/Israelerna gör mot palestinierna är inte ett dugg bättre.
Jag förstår inte hur en hel värld kan stå brevid och titta på.
Hat föder hat.

Ja, se denna, en viktig inblick i hur det går till ute i världen.
( Ni kan ju kolla Svt Play också, men jag tror inte den finns där...)
 

Fem förstörda kameror

När palestinske Emad får en son skaffar han sin första videokamera. Samtidigt börjar Israel bygga en mur genom hans hemstad.

Emad Burnat med sina fem förstörda kameror. Emad Burnat med sina fem förstörda kameror.

Emad börjar filma hans och hans vänners kamp mot murbygget, samtidigt som han dokumenterar sin sons uppväxt. Men det dröjer inte länge innan den brutala verkligheten kommer i kapp Emad och hands familj. Dagliga arresteringar, våldsamma attacker och plötsliga dödsfall skrämmer dem, och demonstranter blir gripna och skjutna av polisen.

En efter en blir Emads kameror sönderslagna - och varje kamera blir ett kapitel i hans histoia. Fem år och fem förstörda kameror senare kan han visa denna unika film om liv och död på ockuperat område.

Fem förstörda kameror är oscarnominerad för bästa dokumentär, och har bland många andra priser tilldelats Stefan Jarl International Documentary Award på Tempo Dokumentärfilmfestival 2012.

Sändningstider: 
SVT1 Tisdag 5 feb kl 22.00
SVT1 Onsdag 6 feb kl 13.15
SVT1 Onsdag 6 feb kl 00.05

 

Tillsist bjuder jag på den anmälda scenen när Viking/Björn, spelar cp-skadad.

Jag både skrattar, skäms OCH får ont i magen på ett obehagligt sätt när jag ser den...


 
 Jag ska nu tona håret och sen gå och klippa mig, vi ses senare!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0