Bättre sent än aldrig...

Det blev en promenad till Chokladvillan och tillbaka för mig och Milou idag.
Jag ville egentligen gå ut till Gustavsvik, men det var så himla ÖDE ute, och efter Wisby Beachclub, då mötte jag inte en kotte.
Och jag tyckte det kändes kymigt.
Det var ingen bakom mig, inget möte framför och inte en enda bil.
Det var helt enkelt öde.
 
Lite mysko för klockan var ändå runt 11 och det är ju söndag idag, kanske inte det BÄSTA promenadvädret för det var lika gråkallt som jag gissade att det skulle vara.
Men ändå...
Folk brukar vara i farten längs strandpromenaden, fast nu var dom ju uppenbarligen inte så långt ut från stan " i farten".
Jag tyckte som sagt att det kändes lite kymigt, så jag vek av tidigare.
 
Gick igenom stan och den var typ lika öde den.
"Trött" söndag efter lönehelg kanske, vad vet jag..?

Så kom jag hem, piffade och sen satte jag igång med barnjackan igen.
Jag har gjort en snedslå/kantband och så upptäckte jag en sak, jag har tre olika storlekar i snedslåvikare...
 
 
Nu är inte detta min snedslåvikare, jag bara visar hur dom ser ut ifall ni aldrig har sett någon.
I alla fall, jag har tre stycken och till varje storlek har jag sparat kartonglapparna där det står hur breda tygremsorna ska vara till respektive snedslåvikare.
 
Och nu är det så här att jag har bara hitentills använt den minsta snedslåvikaren och har haft ett helvete rent ut sagt.
På lappen till den minsta snedslåvikaren står det att tygremsan ska vara 49 mm, och det är ganska brett.
Alltså har jag inte använt dom andra som är större för jag har trott att det blir jäkligt breda snedslåar då.

Och varje gång när jag har gjort band så har det krånglat något fruktansvärt, tjorvat ihop, blivit ojämt och allt ni bara kan tänka er.
Så till idag...
Då tar jag fram alla tre för jag vet inte vilken bredd jag ska ha på bandet till jackan.
SER då på kartonglapparna att på den minsta står det att det då ska vara 49 mm, på den mellersta 35 mm och på den bredaste 49 mm!
????
Vänta här nu, 49 mm på den minsta OCH den bredaste?

Har dom tryckt fel på kartongerna med informationen...?
Jag skar till en remsa bara för att testa till den största snedslåvikaren i 49 mm, den gled igenom som om den vore oljad.
Då testade jag samma remsa i den minsta, där det stod att det skulle vara samma remsstorlek...
Tjorv dirket.
Va fan, så klart, det är därför jag haft ett helvete!

Eftersom storleken skulle vara 35 mm på den mellersta snedslåvikaren så drog jag till med 29 mm på den minsta, gjorde en remsa och testade...
Den gled igenom som en oljad blixt.
 
Jaha, Stoff & Stil har med andra ord tryckt fel på sin kartong, kul, då har jag haft ett helvete helt i onödan.
Men BÄTTRE SEN ÄN ALDRIG heter det ju som bekant, så nu vet jag det.
Fint.
 
Då har jag i alla fall gjort snedslåband i den största storleken, och sen upptäckte jag nästa hinder på vägen...
Ärmarna.
Hur i hela friden ska jag sy kunna sy ärmarna på jackan, dom är ju jättesmala.
Tog bort delen på symaskinen som går att ta bort, nej...
Fortfarande för brett.
 
Jag har en "kanske-idé" men kan inte tänka riktigt logiskt så jag ska tråcka runt först och se om det funkar...
Annars får jag helt enkelt sy för hand, kunde man göra det förr i tiden kan man väl göra det nu...
Men jag har typ NOLL LUST att sy för hand.
Så det är det jag ska göra nu, håll tummarna att det funkar.
Vi ses senare!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0