Jag räddade den...

Så gick det åt pipsvängen med fleecejackan.
Fast...
Jag räddade den!
Piju.
 
Men vi backar bandet, först började jag med att nåla och sy in kanten på insidan och sydde in ett band som ska knytas med det som är insytt på insidan.
Då valde jag den här "stickningen", en av mina overlocksömmar...
 
 
Mmm, det blev ju bra tyckte jag, och så sitter den på insidan då som sagt.
Då tänkte jag att...
Jag kör det samma på framsidan också och även på ärmarna.
 
Mitt i detta så ringer en av mina bästisar och frågar om hon kunde komma över på en fika?
Visst, jag slängde på kaffehurran, tog fram kladdkakemuffins och så hann jag nåla framsidan på fleecen...
Sen blev det fikapaus med bästisen och senare även "Gudis".
 
När vi sen kacklat av oss och dom åkt vidare satte jag igång med framsidan av fleecejackan.
 
Och har av NÅGON ANLEDNING hade jag kommit åt en knapp på symaskinen tydligen, för när jag börjar sy så märker jag inte först att jag valt FEL stickning.
Inte förrens när jag kommit mer än halvvägs, så jag stoppar, svär lite och ska börja sprätta.
Inser att det är det jobbigaste av overlocksömmen och det är nästintill omöjligt att sprätta och riva upp sömmen.
Inte utan att skada tyget ordentligt.
Vad göra?

Ja, det var bara att ta fram skärmatta, skräddarlinjal och skärkniv och sen  fick jag skära av 2 cm.
Förödande.
Det skulle minska framsidan med 4 cm och göra den alldeles för kort.
Vad göra?

Jo, sömmerskan bestämde sig nästan direkt för att sy en likadan "förlängning/kant" som jag sydde på runt framsidan och luvan på fleecen...
 
 
... ja, så  fick det bli.
Det blev inte jättefult i alla fall, och fleecejackan blev räddad och såg ändå enhetlig ut.
 
Så var det armarna kvar av dagsjobbet på jackan, samma söm som på insidan av jackan eller en enkel raksöm?
Jag bestämde mig för raksöm, sicksackade och sydde en enkel raksöm...
 
 
Kände att det går nog ändå bäst ihop med dom andra sömmarna på utsidan ändå... förhoppningsvis...?
 
Detta får verkligen bli ett pilotprojekt, jag prövar mig fram och så blir det lite räddningar hit och dit.
Men ALLT stämmer åtminstone, och imorgon har jag bara nederkanten av jackan att fålla och sy upp, sen ett knapphål och införskaffande av en snygg och passande knapp.
Sen är jag klar!
Nu ska jag och sonen se "På spåret" och sen någon humorfestival från Lund, och sambon jobbar dessvärre.
Vi ses imorgon, tjing.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0