Man krymper ihop på fel sätt...

När jag traskade hem från jobbet idag var jag på gott humör, solen sken och temperaturmätaren visade -12 grader.
När jag kommit till hälften av vägen hem kände jag att nacken höll på att stelna till pga av att jag frös så.
Jag höjde promenadtempot (som ändå var högt från början) till max.
Kände att "Gamnacke" var på väg att uppstå.
Nästan hemma...
REJÄL jäkla gamnacke!
 
Kom hem och var stel som en pinne i både kropp och själ.
OKEJ för -2, -3 grader, men SEN får det inte bli kallare för min smak.
Kyla är inte bra för en nackskadad gammal kärring, man krymper liksom ihop på FEL SÄTT!
Så nu sitter jag här och bloggar...
 
... med gamnacke.
Kul nästan jämt!
 
Snart ska jag börja dagen med att piffa och sen ska jag inspektera barnjackan och fundera på kanterna på jackan.
Ska jag köpa färdigt kantband/snedslå ELLER ska jag göra min egen i samma tyg som jackan?
Lockande är att köpa färdigt, för då går det fortare.
Men...
Det blir kanske FINARE med snedslå i samma tyg?
Fast...
Då blir det ju en hel del skarvar på snedslån också.
Hm...
Ja, jag har lite att fundera på, och kanske hinna börja på.
Jag ska ta en liten tur till tygaffären och se vad det finns där ialla fall.
 
Sen vid 15-tiden kommer Lilla Sunshine!
Vi ska ha pyjamasparty med övernattning igen, gick ju fintfint sist, då hoppas vi på samma resultat ikväll 
 
Så fick vi gotlänningar höra det nya förslaget om färjetrafiken från Trafikverket igår.
Eh...
Vilket TOPPENFÖRSLAG typ NOT!
Jag kan bara säga så här:
Går det här förslaget igenom ÄR det "Tack och go´natt" för Gotland för gott.
Dom är inte kloka.
 
När jag var liten tog överfarten 5 och en halv timme, man höll ju på att smälla av.
När jag var tonåring och lite äldre gick det LITE snabbare och en biljett kostade ca 80 kr och man fick sitta vart man ville OCH det fanns tv att titta på över överfarten.
 
Sen har har priserna gått i höjden, man måste betala för någelundaskön/skönare sittplats om man inte vill sitta i restaurangen på benhårda trästolar.
Ingen tv att titta på GRATIS.
 
FAST vi har åtminstone fått kortare restid.
Då står man ut, 3 ½ timme står man ut med att ha tråkigt och sitta oskönt trots dyr sittplats.

Nu ska vi gå tillbaka till 1892 och dessutom förmodligen INTE få det billigare att resa över.
FUCK YOU Trafikverket, detta är inte okej.
Jag vill ha rimliga priser så alla, även turisterna för det är ju ändå dom Gotland överlever på, kort restid och jag vill INTE sitta och harva på Pigge Werkelins polska skitfärjor, hamna i Västervik och sen åka 150 mil tillbaka till Stockholm.
INTE.
 
Nu får dom fan i mig skärpa sig.
Detta är våran landsväg och Gotland kommer dö.
Jag har saxat lite hit och dit från "HelaGotland.se"...
 

" - Man kan inte få allt man begär.
Så inledde Gunnar Malm presskonferensen...

 

Han slog fast att minimun är två dubbelturer per dygn på norra linjen, en dubbeltur på södra linjen. Men:
- Vi vill titta på båda alternativen Västervik och Oskarshamn, säger Gunnar Malm.

 

Men medan Gotlandsståndpunkterna säger att det minst ska vara dagens hastighet så är generaldirektören tydlig med att det blir inte samma överfartstider som idag. Inte ens - vilket varit ett kompromissalternativ - i bastrafiken.

 
* Alla färjor går långsammare än de gör idag. Farten kan variera mellan olika hastighet: 22, 24 eller 18 knop.
 
 
Vad är det framför allt som du är missnöjd med?
- Det här förslaget innebär sänkt fart utan att det finns någon garanti ändå för sänkta priser. Då får vi alltså ingenting, det här är ju väldigt långt ifrån vad vi vill.
 
 
Ni föreslår alltså sänkt hastighet på alla turer, även om farten varierar. Och ni är inte villiga att förlänga nuvarande avtal. Har ni inte lyssnat alls på Gotlandsupproret och de gotländska ståndpunkterna?
 
 

"Nattsvart förslag"

Centerpartiet på Gotland delar nu officiellt många andras uppfattning om att Trafikverkets förslag på upplägg för gotlandstrafiken är dåligt.

 

– Om vi i slutänden skulle hamna på det trafikupplägg som Trafikverket förordar så ser Gotlands utveckling nattsvart ut i 15 år framöver, skriver Lars Thomsson och Eva Nypelius i ett pressmeddelande.
De anser också att förslaget är ett avfolkningsförslag och att det är helt oacceptabelt."

Man kan bli upprörd för mindre!
Nu ska jag sätta fart här, vi ses senare idag.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0