Tant Blindstyre har knappt ledsyn...

Vad hände vidare idag då...?
Jo, efter "piff" satte jag mig och sydde fast snedslån med kråksparkar runt om hela jackan.
Jag tyckte när jag kollade lite snabbt att det såg bra ut, så jag körde på.
Dumt.
För det blev INTE bra alls insåg jag när jag sytt runt allt.
Det såg jättesvajigt ut pga den egengjorda snedslån.
S-K-I-T!

Jag fick panik och tänkte att nu har jag väl sabbat hela jackan.
Började testa att sprätta loss lite och det gick relativt lätt att få loss kråksparkssömmen, så då körde jag på.
Hann en liten bit innan jag var tvungen att dra iväg ner på stan.
Jag cyklade iväg och träffade vännen på studs och tänkte att jag fick väl ta knappar och dylikt efter träffen.
Vi gick på "Fiket" och fikade, hade en mysig stund och jag slog till på en brie/salami-macka till kaffet.
 
När vi sagt "Hej då" gick jag först till Åhlens innan syaffären och hoppades på tur, kanske dom hade vad jag behövde...?
Och det hade dom!
Jag köpte bl a...
 
 
En "tyglim penna" som är bra att ha om man ska sy på band eller spetsar på ett tygstycke.
Istället för att nåla på tex ett band, så limmar man på och sen syr när det torkat.
Då blir det mycket jämnare än om man nålar.
Sen hittade jag...
 
 
... det jag var ute efter först och främst, knappar som man kan klä in i eget tyg.
Knappar som jag nu har klätt i...
 
 
... samma tyg som jackan!
Det blir ju TIPPTOPP, eller hur!!!?
Nu kommer jackan bli så mycket mer enhetlig med knappar i samma tyg.
Ja, och inte tog det slut där, för Åhlens hade även en...
 
... en mönsterritare på tyg med extra knorr (kolla in vid oranga pilen)
Den kan nämligen ställas in upp till 4 cm när man ska rita av mönstret på tyget, vilket innebär att dom mönster som jag tex bara har EN storlek i...
Kan jag ÖKA mönstret upp till 4 cm.
 
Ta fleecejacke mönstret tex...
Där kan jag nu om jag ska göra jackan till bästisen, öka på en storlek, kanske två storlekar, utan att behöva gissa mig till och mäta ihjäl mig.
Jag bara ställer in den på 2 cm till, och ritar/rullar den runt om.
HUR bra är inte det?
Fy fan så bra investering, billig var den också, och så köpte jag en gul färg extra.
Man fick den med vit färg, men är det ett vitt tyg eller ett tryckt tyg med vit baksida, då måste man ha en annan färg.

Ja, jag kunde alltså gå ut från Åhlens och känna mig supernöjd, jag fick tag i precis det jag ville ha och mer därtill, hade haft trevligt fika och sen cyklade jag hem och började...
 
 
SPRÄTTA!
Men kolla in tanten i soffan.
Kolla in Tant Blindstyre...
 
 

Nu räcker varken armar eller ljus inte till för mina ögon längre.
Inte glasögonen heller uppenbarligen.
Detta bidrog jag med att roa mina kära "fejsbuckvänner" med på fejan...

"Nämen Hej-å-välkommen-in-i-Tantåldern Frk Österholm!
Inte nog med att jag märkt att jag behöver starkare styrka i glasögonen, nej, det börjar bli ännu värre.
Här skulle det sprättas på kvällskvisten och nu räcker det inte längre med enbart fönsterlampa och handarbetslampan med en stark halogenlampa i, ack nej...
Nu måste jag ÄVEN gå och hämta sonens skrivbordslampa med 60 watt i för att överhuvudtaget se någelunda vettigt och inte sprätta sönder allt!
Herregud, känns som jag har knappt ledsyn, behöver snart blindkäpp och ledarhund, fast ledarhunden har jag iofs redan skaffat..."

 
Ja, och det är väl lite så jag har det.
Knappt ledsyn.
Jag måste ha strålkastarljus för att se, jag börjar bli gammal.
Nu förstår jag PRECIS hur mormor hade det när hon blev gammal och ständigt satt och klagade på kvällarna när vi handarbetade ihop.
Hennes standardreplik var:
"Mina ögon räcker inte till längre, jag blir galen, jag ser inte stygnen!"

Och jag fnös åt stackars mormor, SÅ illa kunde det väl inte vara...?
Gud vad hon överdrev.
Jo, så illa var det tydligen.
Och då är jag ändå bara snart 42 och ögonen börjar glöda och svida i FÖRR-så-tillräckligt ljus.
KUL!
Man är så körd.

Nu ska jag sluta gnälla och se lite på tv, imorgon funderar jag på hur jag ska göra med kanten på jackan.
Jag har några idéer, vi får väl se vilken som faller väl/bäst ut.
Tack för idag och slut för idag.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0