Nunnankvällen och idag...

Så lite bilder och referat från våran Nunnankväll...
 
 
 
Vi landade vid ett bokat bord med lite släkt och en av mina bästisar vid 19.30 och beställde rätt omgående mat och dryck...
 
 
Sonen och guddotter/gudis nr. 2 beställde cola.
 
Hundbästisen och gudis nr. 1 satt bakom rep för vi var rädda att Moster Puff skulle tippa över av ålderdom och då var det bäst att spänna upp ett fallrep för hennes eget bästa.
Hon är ju dock ändå 80 bast 
 
 
 
Titta HIT allesammans för nu fotar jag!!!
Knappt någon tittar mot kameran såklart.
 
 
 
Mamma blev sen kärleksfullt överfallen av en rejält överförfriskad man (klockan 20.00 typ, bra start att vara så på pickalurven så dags på kvällen, gissar att han gick hem tidigt?) som kände henne påstod han.
Mamma kände inte honom, men bestämde väl sig efter en stund att låtsas lite att hon kände honom.

Jag skrattade järnet och tyckte synd om mamma som ständigt får såna där fullgubbar efter sig av NÅGON ANLEDNING!?
Som sagt skratt blev det och så gör jag diskret "tummen upp" för morsans nya kompis-kap...
 
 
Vi åt och vi drack, skrattade åt Oljebaronen aka Don Corleone aka Raskenstam aka Morbror Frasse (kärt barn har samlat på sig många smeknamn) som hela kvällen höll på att tjata om sin den där fusksololjan med inbyggd "bronceado rapido"- effekt!
Tillslut började vi peka ut folk på stället som faktiskt var brunare än honom.
Han vart inte glad.

En tanta som stod i trappan upp till toaletterna var en sådan där riktig sol-sönder-sig-mardröm, en RIKTIG LÄDERVÄSKA á la hardcore.
Jäklar vad brun och rysligt skrynglig hon var.
Morbror påstod att han var brunare än henne men vågade inte gå dit och jämföra.

Däremot ställde han sig brevid en ung donna som stod med brun-utan-sol-ben och jämförde med sina när vi påstod att hon var brunare än honom...
Han tyckte att han var brunast, det tyckte inte vi i domarbåset!
 
Vidare så dök sambon upp (han jobbade) för att delta i prisutdelning och få sitt pris han vann FÖRRA året 2012 i släktgolf-jävligt-mycket-prestige-vinnarskallar-tävligen:
Sweden Norway-The Larssons-cup.
Eller något åt det hållet, jag kan tyvärr inte namnet på den numera årliga Larssons cupen.

Sambon fick i alla fall sitt pris undet pompa och ståt...
 
 
... han var väldigt stolt och så var det väl någon som sa att han skulle njuta av den DENNA VECKAN han får ha den tills detta års tävling går av stapeln och han kommer behöva lämna den ifrån sig...
För nu ska den tydligen till Norge detta året.
Sa dom.
 
 
"The Larsson trophy", så himla tjusigt...
 
 
... och nu står den på öppna spisen och glänser bland ljusstakar, änglar, dalahästar, och porslinshundar och annat plotter...
 
 
Fint som snus...
Tyckte sambon 
 
 
Så tackade Moster Puff oss "ungdomar" som gett henne mat, vin och SÅNG i födelsedagspresent när hon fyllde år i mars.
Den presenten kunde hon casha in just denna kvällen, hon blev bjuden på allt.
 
Ja, VAD ger man annars en moster som redan har allt?
Jo, det hon älskar mest av allt:
Mat.
Vin.
Och värmländska sånger!

Först när vi satt och åt fick hon sig tillägnad "Det går en dans på Sunnanö" (av Taube) av trubadurerna och lite senare fick hon även "Margareta" på "rektigt hääärli värmlääänska" och hela Nunnan som sjöng "Ja må hon leva" för henne.
Hon tyckte nog det var helfestligt!
 
Och när våran gode vän Thomas Augustsson med kompisar spela och sjunga, vilket drag det blir!
Hela Nunnan började koka och mer och mer folk strömmade till, det såg nästan ut som en rockkonsert på håll...
 
 
Morsan ställde sig upp vid bordet och började dansa så smått.
Jag ställde mig OCKSÅ UPP brevid mamma och började härma mammas "Jag-får-elchocker-dans"...
Den är dock helt ohärmbar, men jag försökte.
"Jag-tigger-pengar-dansen" och "Tunna-skivor-dansen".

Ja, alltså detta är helt hopplöst att försöka förklara exakt hur det ser ut när hon dansar, morsan har liksom sin egen stil.
Oefterhärmliga stil.
Jätteroliga stil.

Allt detta dansande hamnade för övrigt på film, alltså vi blev FILMADE...
 
 
Eller jag menar det blev BANDAT...
 
 
Ja, det där var ett litet privat skämt som bara vissa av oss fattar.

I alla fall, dans och annat kul hamnade filmat med en mobil som kommande attraktion till nästa släktfest.
Jag BANDADE även Idolen och Syster-Yster när dom sjöng i en mycket fin smäktande ballad.
Balladen var smäktande, men kanske inte deras sång.

Vi gick sen in och skakade risburk i takt till musiken, sjöng med i låtarna och dansade.
Jag blev för övrigt uppvaktad av två trevliga och glada män som så att säga "var tillsammans".
Ett urgulligt par som stod och stuffade ihop med mig och dom var väldigt "klappiga" på ett icke otrevligt sätt och överöste mig med komplimanger, jag var en väldigt hyllad kvinna just då 
 
 
När musiken var slut, gick vi i vanlig ordning hem.
Då hade vi väl skrattat en hel dag.
Först på stranden och sen på middagen, det var en fullt ös medvetslös-dag.
Men ack så kul.
Jag har aldrig tråkigt ihop med min släkt eller med mina vänner...
Jag känner mig väldigt lyckligt lottad och det har jag nog skrivit mer än en gång.

En sista liten bild bara...
 
 
Nu har min gullemorbror Oljebaronen som solar "bronceado rapido" åkt hem till Norge och det kommer bli så tomt, MEN...
Alla kommer bli SÅ MYCKET BRUNARE än honom nu när han inte är på soliga Gotland.
Vi kommer sakna dig, fast kanske inte ditt ständiga brunast-vinner-tävlande...
Vi blir så jäkla stressade! 
 
För övrigt sa han när jag tog den här tjusiga bilden att han ville bli kallad "Frasse Brown" framöver.
Frasse Brown...?
Jag började genast sjunga:
"Hey there people I´m Frasse Brown, they say I´m the cutest boy in town..."
Kan nog bli en BRA låt att framföra till nästa års släktfest, jag ska genast börja dikta.
 
Så över till idag...

Vi varit på kalas hos min f.d moster på Högklint för att fira min kusins fru fyllde år idag!
Det blev några väl spenderade timmar i skuggan med umgänge, fikagott och prat.
Skön dag faktiskt trots att jag är så slut, jag SOV JÄTTELÄNGE, fixade lite i arbetsrummet och sen var jag en timme i trädgården i solen innan jag piffade för kalaset.
 
Sen när vi kom hem hade jag öppet i boden (helt dött på gatan utanför men det är ju bytesdag idag...) och så satt jag och läste i min nya bok.
Mer om VAD mamma visade mig medans hon letade efter en bevisbild på att den där/hennes kusin Urban faktiskt EXISTERAR imorgon! 

Nu ska jag hoppa i säng, go´natt och på återseende imorgon.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0