"Dagens pyssel" ett halsband och Fröken Rapp i truten...

Jag har gjort ett halsband till mig själv...
 
 
Bara det att just den här modellen ska nog inte vara så tajt, just för att dom där snäckskalen/"hajtänderna" hänger sig fel mot halsen annars...
 
 
 
Jag tror jag ska knipsa upp tråden och gör det lite längre så det faller lite snyggare mot bröstkorgen.
Dock gillar jag dom milda färgerna, rosa, melerat brunt och snäckskal och lite vitt!
Det är väl å andra sidan INGET som jag gör själv som jag inte gillar...
Annars hade jag väl inte gjort det!?
Jag går ju efter min egen smak!
Ja, det var "Dagens pyssel", alltid är det nå´t jag svänger ihop.
 
Det blev promenad på Hällarna och idag blev jag svarslös.
Och är det NÅGOT som jag hatar så är det att vara just svarslös.
Fröken Rapp i Truten gillar inte att bli svarslös och tillplattad...
Men idag hände det.
 
Jag och hunden promenixade i godan ro, mötte några hundkompisar här och där och snickesnackade  lite.
Så kommer en gubbe på cykel, hunden röjde runt "efter något" i ett skogsparti.
Jag ropar på hunden, hon hinner inte komma fram.

Jag säger VÄNLIGT till gubben på cykeln, för att GARDERA MIG och för att han inte ska skada sig:

"Du, min hund är här i närheten så du kanske ska sakta ner lite ifall hon dyker upp mitt framför dig" och så LER jag.
 
Gubben replikerar surt:
"Jaså, du har en hund lös här du, ja, det är väl himla olämpligt pga alla fåglar som häckar och lägger ägg här nu!!!!"
 
Jag tappar tråden och blir paff, kommer inte på något att säga i stil med "Ja men jag är inte den ENDA i det här området som har min hund lös"...
Utan är bara tyst.
Och skriker sen, när hans fru också dyker upp:
"Jag ville bara varna så ingen kommer till skada..."

Men HATAR det där svaret.
Jag blir sur som fan att surgubben inte stannar så jag får ta en diskussion med honom.
Jag vill förklara mig och jag vill förklara att det här området har jag faktiskt lekt olovandes i som barn och gått med mina hundar i FASTÄN det var FÖBJUDET när det var millitärområde.
 
Då körde dom med tanks över hed och hällmark, lekte krig och sprutade kulor omkring sig.
Och här kommer jag med en liten hund... GAH!!!!
 
Jag ville att han ska veta att jag var här först, och han med sin fastlandsdialekt ska fan inte komma här och komma!
(Sa hon med lika mycket fastlandsdialekt, men jag har faktiskt gått på S:t Hans skolan och där pratade vi med fastlandsdialekt för att alla andra gjorde det, mutter, mutter, mutter... )
Det var väl den där "jag-vill-rättfärdiga-mig-på-något-sätt-känslan" som dök upp inom mig.
 
Jättebra att det blivit naturreservat i av Hällarna så marken kan räddas från bebyggelse, men ska jag behöva höra sån här skit från surgubbar i tid och otid när jag är ute och går för då...
Kommer jag bli RIKTIGT OTREVLIG!

Och inte kommer jag vara svarslös i fortsättningen heller.
 
Fröken Svarslös idag...
Blir sitt vanliga Fröken Rapp i Truten imorgon!
Undrar om han var lika sur mot dom andra hundägarna som han cyklade förbi?
Han har väl rätt i sakfrågan egentligen men, nä, detta kände så... Tillplattande.

Nåväl, lite längre fram i promenaden mötte jag en annan naturintresserad man, eller kille, ung kille.
Där var det helt andra tongångar och fastän han var ute och studerade något "naturligt" i naturen. 

Han berömde den mycket fina vovven 
 och gullade med Milou, och så pratade vi om området.
Han tyckte väl inte heller att hundägare skulle låta hundarna springa lösa nu, men förstod att detta varit ett område för oss hundägare att röra oss på sen lång tid tillbaka.
Ja, DET var ett trevligt möte, trots olika natur-åsikter och en lös Milou.

Så hann jag inte mer än hem så drog svarta moln in och det började regna.
Fast nu skiner solen igen, vi äter nog hämtpizza allihopen, vi hade tänkt och grilla men vi visste ju inte hur vädret skulle bli.
Nu beställer vi pizza och så äter vi ute, o
ch jag ska gå och köpa godis.
Ikväll bara måste man ju få äta lite till "Mello".
Vi ses senare eller imorgon.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0