En livrädd gammal krokodil...

Uppe och idag vet jag inte vad som gör mest ont, nacken eller den helt uppbrända ryggen!?

Bägge delarna värker och molar var för sig så det är inte klokt.
Hur kunde jag vara så dum i huvudet?
Kritvit på ryggen, tror att faktor 30 ska skydda mig när man är så vit, och så sitter jag och pysslar i solen så jag blir helt uppbränd.

Alltså jag blir livrädd, tycker det är väldigt otäckt att bränna mig så här och tänker bara "hudcancer, hudcancer".
Rys.
Ja, och DET ska ni behöva läsa från en gammal Frk Krokodil.
 
Idag tog jag sovmorgon igen, ja, ända till klockan 08.03.
Sonen som är kvar här fick ta sig upp själv, förhoppningsvis med "ringstöd" av sambon.
När jag kom upp var han inte hemma, så jag gissar att han kom i tid...
Igen!
 
Nacken värker, skriver inte mer om det mer än att jag undrar om det är lågtrycket som spökar?
Lågtryck, kommande fullmåne OCH stort sockerintag?
Ja, jag har skrivit det förut och jag skriver det igen, även om ni inte tror mig:
Det påverkar något fruktansvärt.
 
Ett par barnbyxor måste dock färdigställas, men dom ska bara sys så det är inte mycket jobb eller särskilt ansträngade.
Jag syr klart dom så jag kan skicka dom och en sjal på torsdag efter jobbet.

Börjar dock dagen innan det börjar regna och åska igen, med hundpromenad.
Spelar ju ingen roll med nacken, jag får ju ont om jag ändå bara sitter också.
Har jag ont så har jag, då kan vi likagärna gå idag ändå.
 
Jag sticker ut nu, återkommer senare men lämnar er med en artikel som fick mig att sätta morgonkaffet i halsen.
Vilken idiot-professor, köpte den där professor Annica Dahlström sin professur på Buttericks eller....?
 

Pappan kan skada barnet

Pappor kan skada sina barn för livet.

Bara genom att vara sig själva.

– De flesta män är inte lämpade att ensamma ta hand om små barn, säger professor Annica Dahlström, 65.

 
Bildspel: Klicka för att starta

Jag sträckläser hennes bok ”Könet sitter i hjärnan” och märker hur jag glömmer att andas.

Jisses.

Nu sitter hon framför mig i den väldiga hotellobbyn. Ser snäll ut.

Sedan slår hon ännu en gång fast att pappor rent biologiskt är sämre på att ta hand om små barn.

– Ja, självklart. Djupt inne i barnet finns den instinktiva vetskapen om mamma som den stora tryggheten och säkerheten. Barnet är från början vant vid mamman, hennes lukt och hennes röst. Mamman bör inte lämna barnet ifrån sig under de tre första åren och biologin gör att hon helst inte vill göra det heller.

”Kan leda till kronisk stress”

Vad händer om pappan ändå tar över vårdnaden av barnet?

– Den otryggheten kan i värsta fall leda till kroniska stressymptom när barnen blir äldre. Diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, fetma, många av de sjukdomar vi ser i?dag orsakas av kronisk stress. Barnen kanske inte blir lika starka psykiskt som de hade kunnat bli.

Pappaledighet är alltså direkt skadligt?

– Han behöver inte ta över hela ansvaret ensam. Varför skulle han göra det?

För att han vill vara nära sitt barn.

– Han ska inte vara pappaledig ensam det första halvåret, tycker jag. Det är bra om mamman också finns till hands. Barnet behöver en förtrolig person som det kan lita på.

Kan inte den personen vara pappan?

– Jo, så småningom. När barnet är tre, fyra år, kanske.

Jag började vara pappaledig när min dotter var ett år gammal. Har jag skadat henne?

– Jag vet inte vad som hänt under den tiden ni varit hemma. Men det är möjligt att du har gjort det.

Förstår du att jag som pappa känner mig kränkt av ett sådant påstående?

– Jag vill verkligen inte kränka någon. Men jag kan förstå att du känner så.

Du antyder i boken att män ofta skadar sina barn fysiskt. Hur då?

– De förstår inte hur sköra barn är. De rycker axlarna ur led. De låter barnens tunga huvud hänga och slänga så att de får skador på blodkärlen i hjärnan. Och så har män ofta ett betydligt mindre tålamod med dregel och bajsblöjor. Pappor vill kanske att barn ska lyda och förstår inte att barnen inte begriper tillsägelser. Därför är det många småbarn som också får smisk av sina fäder.

 

Barnflicka bättre än pappan

Finns det statistik på det här?

– Jag har efterlyst statistik hos Socialstyrelsen, på vem som var vårdnadshavare vid olyckstillfället, men det finns inte. Vilket förvånar mig oerhört.

Men hur kan du veta att pappor skadar sina barn om det inte finns någon statistik?

– Jag har pratat med många barnkirurger och läkare och det är deras bestämda uppfattning. Så därför tycker jag att en barnflicka, eller i bästa fall en mor- eller farmor, är ett utmärkt alternativ om mamman måste börja jobba.

Hellre en barnflicka än en pappaledig man, alltså?

– Ja, i många fall är det så. Men kom ihåg att det beror på individen.

Gillar mammor skrik och dregel mer?

– Nej, inte gillar. Men de har mycket mer tålamod med det. Om en unge skriker så tar mamman upp barnet. Det handlar om hormoner som ger modersinstinkter.

Och de instinkterna finns inte hos pappan?

– Nej. Han bör däremot skydda hela familjen istället. Det är hans revirbeteende som kommer in.

– Han bör försöka serva mamman på alla möjliga vis. Köpa mat. Laga mat. Hålla rent. Och se till att mor och barn som enhet får lugn och ro.

Jag vill ju tvärtom tro att det är väldigt bra för barn att ha en närvarande pappa.

– Ja, och det är ju jättebra. Du har säkert mycket kvinnliga hjärnegenskaper i dig. Men du ska inte tro att alla pappor är som du. Det finns många urdåliga pappor som sticker iväg till kompisar och kanske super.

 

Bra idé med föräldrakörkort

Hur ska man veta om man är lämplig som pappa eller inte?

– Man kan ju inte sätta in kameror hos folk, men?... Det hade kanske behövts någon oberoende person som kunde verifiera om pappan är bra.

Ett pappakörkort?

– Ja, det är ingen dum idé. Eller ett föräldrakörkort, även för mammorna. Så att man förstår vilket mirakel man har i sina händer.

Jag har tusen frågor kvar. Men det är dags att runda av.

Annica ler vänligt när hon sammanfattar sin mission.

– Vad spelar det för roll att du som individ blir kränkt nu? Jag försöker att tala för framtidens generationer.

  •  

Annicas fem punker:

Därför är män sämre lämpade att ha hand om små barn.

1. Sämre känsel i fingertopparna:

– Känsligheten har stor betydelse när du hanterar ett nyfött, ömtåligt barn. Du avväger dina rörelser beroende på vilken input du får från dina känselnerver.

2.Män har tunnelseende:

– Kvinnan har däremot ett bredare, nästan 180 graders synfält och kan nästan se ”bakom ryggen”. Det är oerhört viktigt för att ha en bra överblick när barnet börjar krypa omkring.

3. Mindre känslig hörsel:

– En mamma hör mycket svaga ljud och kan, på sitt barns skrik, avgöra om det är för varmt, för kallt, hungrigt, trött eller bajsnödigt. En man har inte alls samma känslighet i innerörat.

4. Doften och rösten:

– Mannens konstiga maskulina doft och mörka stämma passar inte barnen.

5. Modersinstinkten:

– Hos mamman utsöndras hormonet oxytocin i hennes blod efter förlossningen och det svämmar ut när hon hör barnet skrika. Detta hormon ger i normala fall den starka modersinstinkten, liksom hos alla däggdjursmödrar. Människan är inget undantag.

"Hon borde stämmas"

Ingemar Gens, beteendevetare, jämställdhetsexpert, coach och samhällsdebatör.

 Ingemar Gens, beteendevetare, jämställdhetsexpert, coach och samhällsdebatör.
Foto: Gunnar Seijbold

Annica Dahlström väntar sig svidande kritik.

– Hon framställer ju män som kompletta idioter, säger beteendevetaren Ingemar Gens, 57.

 
WORD Ingemar Gens, säger jag, stäm Annica omedelbums!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0