Jag har invigt pepparkakssäsongen, lön och sjal...

Hemma och sitter i soffan och jäser framför Nyhetsmorgon...
Livet é gött!
 
Igår köpte jag pepparkakor när vi var en sväng och handlade.
Jag blev så HIMLA sugen och under dagen satte jag nog i mig typ halva burken.
Alltså jag drack säkert tre muggar kaffe under dagen på jobbet och till varje kopp åt jag nog tre (kanske fyra) pepparkakor till varje kopp.
Huden gillar INTE det och jag fick nästan ont i magen av att leva på kaffe och pepparkakor under en hel dag.

MEN...
Gud så gott det var!
Är.

Det var så svårt att låta bli och ni vet låta pepparkakan smälta i munnen ihop med kaffet.
Några pepparkakor fick till och med smör på sig , då blir det ju en extra PIFF liksom.
(Jag och mitt jäkla smör)
Idag blev det fil med söndersmulade pepparkakor (istället för flingor) till frukost, ännu en fin gammal tradition som jag ärvt av min mormor som nästan alltid inviger pepparkakssäsongen.
 
På hemvägen hämtade jag upp det nya gräddvita fleecetyget och tråden på posten.
Idag blir det jobba-jobba och imorgon ska jag ha en vilodag och ut och vara mycket i friska luften...
Idag blir det bara syrummet!
 
Ikväll ska jag se "Kalla fakta" som handlar om jurister som TYDLIGEN går in och coachar Lss-handläggare inom kommunen i "Hur dom ska kunna ge människor som behöver personlig assistans avslag" på sin ansökan.
VIDRIG människosyn verkar det som bara man ser det lilla klipp som visas på Tv4:as nyheter.
Att Lss-handläggarna dessutom sitter och SKRATTAR åt coachens så kallade "skämt" går mig ännu argare.

Dom ska ju vara människor med empati, förståelse och verkligen se vad den "lilla människan" i behov av hjälp behöver, inte sitta och HÅNA eller påverkas av något grupptryck och skratta åt tarvliga nedvärderande skämt.

Vart är samhället på väg undrar jag, VART?

Hade jag varit på det där mötet som smygfilmades och jag hade varit en Lss-handläggare hade jag aldrig ställt upp på att lyssna på en sådan där sk coach utan definitivt sagt ifrån på skarpen.
Jag blir så provocerad.
 
Hur gick det då med den där LÖNEN när vi nu är inne på saker som gör mig förbannad.

Jo, jag hade ju fått förhandsinformation från ett ställe att den skulle ligga på "600-nånting".
Jag ringde naturligtvis FACKET (ja, jag är väl inte dum i huvudet heller, självklart kollade jag där också) och då får jag uppgiften "ca 700 kr" på en heltid.
 
Okej...
På p-mötet tar jag NATURLIGTVIS upp detta med lönen för chefen hörde aldrig av sig till mig.
Då hade det väl gått typ två veckor och jag var vääääldigt lugn och saklig, ingen utskällning här inte.
Chefen säger då att "taket" var/är 500 kr på en heltid och att jag hade fått "taket".

Mhm.

Ja, jag hade då kollat upp vad jag fått ordentligt innan.
Jag räknade ju ut först att jag fått 402 kr på min 80 % -iga tjänst, och när när jag räknade igen blev det 397 kr.
Ringde löne och fick samma siffra så min andra uträkning stämde samt att det blir 500 kr OM jag jobbat 100 %.
 
MEN...
Jag hade ju fått siffran ca 700 kronor (samt 600-nånting) på en heltid som "tak" av facket bara veckan innan.
Jaha.
???????
 
Så...
Vem har uppgett FEL siffror?
Chef eller fack?
 
NATURLIGTVIS ringde jag facket IGEN efter p-mötet.
(fortfarande inte dum i huvudet)
Och kvinnan i luren (inte samma som förra gången jag ringde) "tror" att "taket" är närmare 700 kronor.
Tror gör man i kyrkan, sa jag, nu vill jag verkligen ha exakta siffror så jag har torrt på fötterna här.
Jag vill veta om jag ska släppa detta och veta att 500 kronor verkligen ÄR "taket", eller om taket är 700 kr.
Hon skulle ringa tillbaka till mig på måndag så fortsättning följer...
Det kan ni ge er fan på.
 
Så har jag gjort klart en ny sjal i ny färg...
 
 
Alltså nu lägger jag bara upp bilder på sjalar och dylikt när jag gör i någon NY färg!
 
Denna gjorde jag i samma färg i våras, men hann inte fota innan jag sålde den.
Det är ingen idé att fota samma sjalar i samma färger och lägga upp hela tiden, jag virkar ju och säljer same-same-sjalar hela tiden, men det blir ju bara tjatigt att visa samma bilder på samma saker hela tiden.
Så jag försöker att hålla mig till nya färger eller nya grejer numera istället.
 
Denna gjorde jag i modell mindre som halssjal och ska fota den bätter senare, eller när det blir finare väder ute så den kommer mer till sin rätt.
 
Så virkar gör jag fortfarande konstant, MEN visar bara det som är nytt.
Hur hinner jag?
Go figure.
 
Nytt tyg, viscose jersey med tungt fall, som jag även fick med det gräddvita fleecetyget var...
 
 
... vet inte ännu om det kommer bli något vuxen- eller barnplagg av det hela.
Är sugen på en t-shirt till mig själv, men nej...
Jag måste nog sälja.
 
Nu ska jag duscha och sätta fart här, vi ses lite senare igen och ha en SKITBRA söndag you all!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0