Sjuk beslutsångest...

Vaken och gud som jag har sovit inatt...
Jag = Klubbad säl.
 
 
Ja, jag var så trött efter en väldigt intensiv dag igår, så jag hann knappt lägga huvudet på kudden så sov jag.
 
Vad hände igår då?
Jo, båtfärden gick fort tack vare Knausgårds-boken OCH roliga stolsgrannar.
Inte så att vi hade roligt ihop, nej...
Men deras konversation var så underhållande att jag var tvungen att kväva många skratt ELLER låtsas att min bok var rolig.
Knausgårds 5:a är dock inte en munter bok, man får hoppas att dom inte läst den 
 
I alla fall...
Det var en rysk tjej/kvinna i typ min ålder kanske något yngre som satt och hade MYCKET underhållande utläggningar och både det ena och det andra.
Hon var väldigt pricksäcker i vissa grejer och INTE SÅ pricksäker i andra.
 
Bla hade hon åsikter och jämförelser om hur vi svenskar är...
Och det var inte särskilt smickrande.
 
Hon tyckte nämligen att vi svenskar var väldigt lika vår egen kung.
(Okej...?)

Vi är för det mesta ganska hämmade och stela, tafatta, blir dock ibland lätt provocerade och får konstiga utspel...
Men Prins Carl Philip var i alla fall snygg och var ju ihop med hon.... hm vad heter hon... Madeleine!

(Tack, skulle vi svennar vara lika kungen...? Hrmph...)
Jaha, så såna är/var vi i alla fall enligt henne, och Carl Philip är tydligen ihop med sin egen syster.

Ni förstår kanske att det var ganska kul att sitta och lyssna på både såna här klockrena (nåja) analyser och lite annat smått och gott.
Så ser i alla fall en rysk-svensk kvinna på oss, gud hjälpe oss isåfall.
Hennes man tyckte dock att hon var djupt orättvis i den kungliga åsikten...
Jag hade ett tyst medhåll från min stol.
 
När jag sen landade i Stockholm City blev det först en mycket snabb lunch på Wayne`s, sen ett intensitvt jagande efter både det ena och det andra, tyger, sybehör, Panduro...
Tills jag hamnade på Stockholms Sycenter på Odenplan.
 
OCH HERREGUD...
 
Jag visste att det här skulle bli svårt att välja, med det jag inte fattat (faktiskt)...
Det är att jag behöver både en...
Babylock imagine...
 


... som syr overlocksömmar som tex dessa...

 


Ja, rynkeffekter, rullfållar...


....OCH sen en...
 
... Janome Cover 1000CPX som syr coversömmar dvs tex...
 


... tvillingsömmar m.m.
Nu KAN man få en sådan maskin med allt i ett...
 
 
 
Men det blir några tusen billigare med dom två ovan, för jag fick PAKETPRIS som hon snickrade ihop till mig.

Och vilken SERVICE jag fick...
I 2½ hela timmar satt vi och gick igenom hur mycket som helst.
Och redan vid första testen vid en halvdyr overlock kunde jag konstatera att en halvdyr maskin syr inte i jämförelse så bra som Babylocken Imagine.
 
Nä, och ska jag sy mer proffessionellt...
Då lägger jag inga slantar på en halvdyr overlock, jag ska ha det bästa från början för jag kommer inte vara nöjd med resultaten annars.

Jag hade med mig en påse med olika tyger som jag testade att sy olika sömmar på och håll på att DÖ av ha-begär.
Dö.
Vi ha nu-nu-nu-nu-nu-nu-nu!!!!
Vill ha nu.
 
Grejen är då att den som har allt i ett kostar 18.500 i den här affären, har kollat nätet och där ligger dom på allt från 19 500 upp till 21 295 :- kr.
OCH...
Den har inte den breda syytan på maskinen som Janomen har.
Bara det talar för två maskiner.

Dessutom fick jag då ett paketpris på två maskiner av JÄTTEBRA KVALITET med SKITBRA och snygga sömmar för 15 075:- kr.
Den ena kostar annars 6125:- (covermaskinen) 10 800:- (overlocken) = 16 925:- vilket innebär att jag spar närmare 2000 spänn.
Och det var ingen kampanj dom hade utan hon bakade ihop det åt mig...
Jag fick nämligen nästan panikångest av ha-begär i butiken.

Beslutsångesten var skyhög när jag lämnade affären.
Skyhög!!!!
Och pulsen gick i 390.
Jag önskade att jag inte åkt upp till Stockholm.

Jag hade tänkt spendera 10 000 kr på en maskin,och då fattas det 5000 kr.
Jag måste lösa detta snarast, för ju mer jag tänkte på hur fort allt kommer gå att sy med såna här maskiner, så snyggt det blir, VILKA TYGER JAG KOMMER KUNNA SY I....
Åh, fy fan vilka stordåd jag kommer uträtta, ni fattar inte.

Är det någonting jag kommer ge mig själv är att STIL och TYGER kan jag, och jag kommer ha fullt upp med det jag syr upp, det kan jag lova!
Jag kommer ha kunder som står i kö (gör dom iofs redan 
 ) men här snackar vi kläder som "bara du" kan få i tyger som inte finns i massor.
Bara det tyget jag köpte igår, (foto kommer på fredag) skulle jag kunna sy hur många plagg som helst i när jag lägger upp, trust me.

Ju mer jag tänkte på det igår, desto mer visste jag:
Jag måste ha!
Om jag bara kunde låna åtminstone 4000 spänn så, ja, jag måste lösa detta och NU...
Ska jag iväg, har massor att hinna med innan båten idag, vi ses imorgon igen.
 
 
 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0