Man upphör aldrig att förvånas ta mig fan...

Morgonen börjar med ösregn och jag har en premiär för höstintåget...
 
 
... tända ljus.
Fy så bortskämd man varit med en klarblå himmel och naturligt ljus i lägenheten, idag är det kolsvart.
 
Jag som var så postitiv till hösten efter min start av morgonpromenad med Milou häromdagen.
Idag känns det bara trist med ösregn och tända ljus.
GÄRNA höst, men det måste vara sol, vind och ett och annat litet moln på himlen så man kan gå ut!
 
När jag såg nyheterna igår så sa dom att regnet inte skulle komma förrens på eftermiddagen.
Vi skulle ju gå promenad nu på morgonen.
 
 Och appropå nyheterna igår och idag...
 
Det här med att en skånepolis upprättat register på över 4000 romer, hur fräscht känns det 2013 ?
Inte SÅ fräscht om ni frågar mig.
Dessutom fick man idag veta att dom skapat registret 2005 och inte 2011 som dom först uppgett.
Sen sa dom att det inte fanns fler register, men Oops..
Det fanns visst ett till på 1000 personer.
Med SLÄKTTRÄD och allt.
I Sverige, idag, man skäms.
 
När jag var liten ville jag vara zigenare, resa runt i landet och bo i gamla trävagnar dragna av hästar och spela tamburin på marknader, tjusa karlar med mitt långa vackra mörka (nåja) hår, det verkade vara ett SÅ ROMANTISKT LIV.
Katitzi var en självklar och ball idol, precis som Pippi.

Inte visste jag på den tiden att det var "fel" ,"fult" och "kriminell"" att vara rom, jag tyckte bara det verkade alldeles, alldeles underbart.
Lite som Sveriges svar på cowboys eller indianer på något sätt.

Nu tycker då INTE JAG att det ÄR fel, fult och att alla romer är kriminella, utan att samhället i stort tyckte det.
 
Och...
Så blev man vuxen och lärde sig ett och annat om snevridna åsikter och fördomar mot romer.
Och man skäms.
Skäms för att ett land 2013 (inte 1939 utan 2013) har ett register över sina landsmän, även barn, för det KAN ju bli så att dom blir kriminella och då kan det ju vara bra att redan ha koll på dom redan från början.
Fy.
 
Ja, det är inte jag som upprättat något register men jag skäms ändå.
Upprätta GÄRNA register på brottslingar, och då menar jag brottslingar som verkligen gjort något och som är vita, gula, röda och blå...
Men INTE för att dom råkar vara ett "resande folk".
 
Och för att påminna alla som har eller inte har läst Katitzi-böckerna ( så här såg bokomslagen ut på min tid )...
 
 
... se till att köpa serien till något barn, barnbarn eller vänners barn.
Både upplysande, spännande och såklart roligt också.
 
Så fick man sig även till livs idag 20 miljoner kronor har tagits från biståndspengar SOM SKALL GÅ TILL FATTIGA MÄNNISKOR ute i världen för att betala Gunilla Carlssons (f.d biståndsminister) lön och en (hennes?) sekreterare!!!?
Man upphör aldrig att förvånas ta mig fan.
 
Och än en gång så kan jag bara konstatera efter bara morgonens nyhetsflöde:
Är det konstigt att det finns både myndighets- och politikerförakt ute i stugorna?
Svar: Nej!

Så till något helt annat, nämligen tyg.
När jag varit i Stockholm och kollat tyger och sett prickigt fleecetyg har jag varje gång TÄNKT att det kanske skulle vara häftigt som fleecekofta, men sen även tänkt:
"Njäe, kanske inte..."

Men så satt jag ju och surfade runt på nätet igår och hittade dom här bilderna...
 
 
 
... och gillade vad jag såg!
 
Här är det någon som sytt en liknande fleecekofta som mina och har sytt i prickigt tyg.
ME LIKE!
Ja, nu vet jag vad jag ska köpa när jag åker till Stockholm om exakt en vecka, prickigt fleecetyg på Ohlssons tyger och ta hem och sy upp.
 
Tack tjejen som sytt den där, tanken som jag tänkt blev visiualiserad och jag blev förtjust i vad jag såg.
Mer prickiga fleecekoftor åt folket!
 
Nu ska jag börja min dag här, röja, tvätta fotbollskläder och sen...?
Jag hoppas det blir uppehåll så jag kan gå ut och gå, annars blir det något annat.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0