Fårö 27/8-2014...

Blev Fårö en HIT idag?
DET KAN NI GE ER FAN PÅ!!!!!!!!!!!!!!
 
För att ta detta från början så var det så här att jag såg i helgen på "Yr" att idag skulle det bli pangväder på Fårö och Gotland överlag.
Och fredagen samt helgen brann ju inne pga "krasslighet", men jag såg ju på Fejan att vänner man har där kvistat över till Fåröien.
Mutter.
 
Men ju närmare vi kom idag så såg jag på vädret att det verkade vara kallt och dödsstöten blev på Rapport igår när Per-den-icke-tillförlitlige-metrologen säger något i stil med:
"Ja, och imorgon ska det regna och det kommer inte klarna upp förrens fram emot eftermiddagen på Gotland..."

WTF?
 
Jag gnisslade tänder och dubbelkollade Yr och där visade det 16 grader och sol/moln.
MUTTER, MUTTER!!!!!
Grejen var dessutom att jag inte somnade förrens 01.30, men klockan stod på 07.30 för att kontrollera att sonen kom iväg till skolan och TUR VAR VÄL DET, för när jag slår upp mina ljusblå...
Ser jag en klarblå himmel utanför.
En himmel utan ett jävla moln åt något håll!!!

Jippie!!!
 
Jag for upp som skjuten ur en kanon, frukost, kaffe, brygga mer kaffe att ta med, packa våra badsaker och matsäck, väcka sambon strax efter 08 och klockan 09.00 PRICK drog vi från stan, 10.00 landade vi i Fårösund och vid kvart i elva var vi...
 
 
... på "Sylvis döttrar" och handlade bröd och bullar, sambon bjöd.
 
Och nu var det ju så här också att på Ekeviken-sidan blåste det småspik, alltså var inte Ekeviken eller Fyren aktuell, men eftersom det är lågsäsong så funkar ju Sudersand UTMÄRKT och där var det kav lugnt med en och annan liten bris bara.
Helt magnifico...
 
 
 
 Och jag säger bara så här:
SERIÖST...
Detta har varit den dagen jag längtat mest efter hela sommaren, jag trodde den brunnit inne och att det skulle bli höst direkt efter den senaste veckan, men inte då...
Gotland och framförallt Fårö/Supersand (Ja, vi, Nybyggarkussen och Klokboken och jag, kallar Sudersand "Supersand") levererade!

Om jag badade...?
 
 
Har Påven rolig mössa?
Jag badade, flera gånger till och med, men inte bara jag...
 
 
Det var lite folk i husvagnarna på campingen fortfarande, lite turister, ja, så vi hade det gött i hav och på stranden utan att trängas.
Jag gissar att tempen låg på ca 18-19 grader i havet, så sambon...
Ja, han badade inte!
Han ville inte ens TESTA när jag uttalat min uppskattande temp på 18-19 grader i plurret.


Det var varmt i luften, jag gissar 21-22 grader, men i gropen vi låg i var det betydligt varmare.
 
 
Det var en helt magisk dag på Sudersand, och vid 17-tiden knäppte jag denna bilden och grät en skvätt inombords.
Måtte det bli fler såna här dagar innan sommaren är slut för gott.
När man ser på Yr nästa onsdag (då är sambon också ledig), då ska det bli lika fint och varmt.
Jag hoppas prognosen håller i sig, jag ber till Gud, för då är vi här igen.
 
När vi så lättat från Supersand, då drog vi till "Kuten" där sambon bjöd på middag...
 
 
... och jag fick mig till livs den BÄSTA galetten jag någonsin ever ätit...
 
 
...  som hette "Hopper"!
 
Och till saken hör att jag egentligen inte var så himla hungrig, jag var fortfarade mätt efter smöriga bullar och dom mäktiga mackorna från Sylvis.

Men när jag fick in den här galletten innehållande parmaskinka, vanlig skinka (egentligen skulle det vara chorizo, men det bad jag att få byta ut) två olika sorters ostar, stekt färskpotatis, sallad med senapsdressing (to die for) med sesamfrön och tomater på en FRASIG och SMÖRIG galettes som var så in i helvetes jävla god...
Då trodde jag att jag dött och kommit till himlen!
PÅ RIKTIGT!

Jag kan säga att jag tror jag stod och berömde den där galetten i en halvtimme till ägarna, för så god var den.
Jag slog nästan knut på mig själv i berömande ord.
SÅ GOD.
Jag som då inte var hungrig slog nästan sambon i att äta upp min mat.
 
Och där satt vi i solen med varsin kaffekopp och bara sa:
Vilken dag, vilken dag...

När vi kom till färjan slockande precis solen (vilken tajming) och då var klockan 19 och ett tjockt molntäcke drog precis in.
Vilken underbar dag, perfekt dag, en Fårö-dag.
 
Nu har jag krupit ner i sängen, helt jävla slut.
Vi ses imorgon igen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0