Bygg- & Tjofräs...

Ett ämne i tidningen idag kunde inte vara mer passande för dagen:
Sova lite under ett dygn.
En tjomme på 32 år sover endast 2 timmar per dygn á 20 minuter i stöten.
Är han dum i huvudet?
Hur fan kan han välja det frivilligt?
 
Ärligt talat i förrgår sov jag 3½ timme, inatt 4 timmar, dvs 7½ timme på två dygn.
För många kanske detta är en DRÖM, "oj, vad gnäller hon om" kanske ni tänker.
För mig som måste ha minst 7-8 timmar per dygn är detta en mardröm, jag har tappat ett helt dygn i sömn.
 
Jag både ser ut och känner mig som ett vrak och orkar knappt röra mig.
Lägg till det nackvärk.
 
Igår var det inga problem mer än att jag var skittrött, idag...
Jätteproblem.
 
Jag avundas dom som inte är beroende av sin sömn 1-2 dygn, jag tillhör definitivt inte den kategorin.
Väcktes av klockan som ringde 07 för jag måste ju se till att sonen kommer upp, stapplade upp, såg att han var uppe, tillbaka till sängen och slumrar till.
Vaknar av en unge som står och gallskriker "Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii" precis utanför fönstret runt 08.30 och ska trotsa sin förälder på något sätt.
Mord från sovrumsfönstret låg nära.
 
Och när jag sen kommer upp här, går med min kaffekopp från köket till soffan ser jag till min fasa:
STUDENTKLÄDDA ungdomar på grannens förstutrapp!
NEJ, tänker jag (som har noll koll) det är väl inte STUDENT IDAG?????
Kollar "helagotland.se", nej, nej, neeeeej, det är inte sant!
 

Hålltider för studentdagen den 5 juni:

9.30: Entrédörrarna till Wisby Strand öppnas och välkomstdrink serveras.

10.00: Ceremoni i kongresshallen.

11.00: Studenterna äter lunch.

12.00: Studentutsläpp från västra balkongen på Wisby Strand.

14.00: Vagnkortegen avgår från hamnen.

15.00: Wisby Centrum bjuder på studenttårta på Östertorg.

 
Där ser jag det fruktansvärda, det är student idag.
Herregud, jag pallar inte en natt till utan klok sömn.
Jag menar vi bor på Söderväg, vi bor på "Bästa studentstråket för vrålåket" och rutorna brukar ramla ur fönsterkarmarna en dag som denna när högtalarna med basen fullt på.
Och bara detta fick mig att gråta blod:
 
 

Vagnen som ska låta mest

Har hyrt ljudanläggning värd 1,3 miljoner kronor

Byggstudenternas vagn kommer med stor sannolikhet att höras under vagnkortegen på torsdagen. De har nämligen hyrt en ljudanläggning värd 1,3 miljoner kronor

Med en dag kvar av tolv års skolgång ägnade många av de blivande studenterna onsdagen åt att färdigställa sina studentvagnar. Byggeleverna i klass BA11A från Christopher Polhemgymnasiet var inget undantag. De hade samlats på en gård några mil utanför Visby för lägga sista handen vid det som med stor sannolikhet kommer att bli vagnkortegens mest högljudda vagn. Hela den ena kortsidan av vagnens insida täcks nämligen av stora högtalare.

– Ljudanläggningen som vi hyrt in kostar 1,3 miljoner kronor att köpa, och vi har hyrt den för 30 000 kronor. Den används i vanliga fall till stora konserter och festivaler, så vi får hoppas att vi kommer höras, säger Felix Sundh, som är en av studenterna, med ett leende.

– Vi provkörde ljudet i går, och även om vi inte hade det på full effekt så kändes det som att bli slagen i huvudet.

Samtliga i klassen är överens om att det är just ljudet som är viktigast på en bra studentvagn. Men även utseendemässigt är det viktigt att sticka ut.

– Den ska vara stilren och snygg, och det tycker vi att den här vagnen är, säger Felix Sundh.

Kommer man märka att det är byggelever som byggt den?

– Ja, det tror jag. Vi har gjort en del smålösningar som kan vara svåra att få till om man inte har kunskap, så det är absolut en fördel att ha gått bygg i det här fallet.

Han säger att det ska bli "sjukt skönt" att ta studenten, men att det även finns visst vemod med en dag kvar.

– Att inte träffa klassen varje dag i skolan kommer kännas lite tråkigt, så är det ju.

Han tilläger dock snabbt:

– Men imorgon blir det en jäkla massa fest. Det kommer bli grymt!

 

Ja, ni ser ju själva, Bygg-& Tjofräs har satsat 1.3 mille på sin ljudanläggning och i vanliga fall:
Madde-med-fullgod-sömn = Okej, det är bara en gång om året.
Madde-utan-fullgod-sömn = Inte så jävla generös.
Just idag känner jag mig fullständigt ogenerös.

Och det där med att studenterna inte får spela efter klockan 23-24 på natten, well-well, det kan man ju glömma!
Regler finnes, men både polis och allmänhet ser lite genom fingrarna med det ändå, SAMT att dom har nog fullt sjå att köra hem överförfriskade ungdomar till sina föräldrar.
Hur ska jag uthärda detta, en natt till med lite sömn?
Jag är ju en zombie idag efter två.
 
Och tillbaka till den där killen som endast sover 2 timmar per dygn...
Hur länge tror ni det håller?
Inte speciellt länge, han kommer aldrig orka, kroppen är inte konstruerad för det.
Han har ju tydligen försökt en gång tidigare, varför fortsatte han inte med det då?
Hm... 
Ja, det kan man ju verkligen undra!?
"Ung och dum" är min enda kommentar på det, been there, done that (alltså annat än just sömnexperiment då) allt ska man testa och tro att det är bra!
 
Nu måste jag försöka samla ihop mig själv här, blir svårt, vi ses senare.
Om jag lever.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0