Jag ser inte på något anstånd... utan att byta brillor....

God morgon!
 
Herregud vilket busväder det blev igårkvälls!
Stormvindar (lät det som) som rev och slet i plåten till balkongen, slog och slammrade och så kom regnet lagom tills jag kröp ner i sängen.
Piskande regn mot fönstrarna... och så balkongen då som sagt...
Gick inte att somna TROTS öronproppar.
 
Vid 01 slocknade jag dock tillsist, men det var fan-i-mig HELT OFRIVILLIGT att vara vaken så jäkla länge kan jag säga.
Vaknade vid 07 och nu sitter jag faktiskt och väntar på att vinden ska avta lite ute så vi kan gå ut och gå.
Men jag vill ha njutarpromenad i solskenet idag, inte "blåsa-bort" promenad så vi väntar.
 
Ett ganska jobbigt litet problem som dykt upp PÅ MIG den senaste tiden är:
Ögonen.
 
Kommer ni ihåg i maj förra året när jag var tvungen att köpa mig ett par sådana billiga läsglasögon på Ica Maxi för att jag inte ser utan mina vanliga glasögon på långt håll, men nu även inte MED mina glasögon på nära håll, utan måste ha läsglasögon för pillerilljobb på nära håll...?
 
 
Ja, om ni inte kommer ihåg så fick ni ju en påminnelse nu.
Men så har nästa problem dykt upp...
Se på tv och handarbeta samtidigt.
 
Följade scenario är ett faktum:

Man ser på något program på tv och måste ha sina vanliga brillor för det är ju på långt håll, sen vänder man blicken mot sitt handarbete som sitter nära en ögonmåttsmässigt och man ser suddigt.
Tittar och går ändå på känn för man kan ju mönstret, problemet är då om tex en stolpe blir lite ful, då brukar man/jag ju stanna upp och dra upp stolpen direkt för jag vill ju ha stolpar som är perfekta.
Men ser man/jag inte, utan bara virkar vidare, då ser man ju det inte förrens man virkat på ett tag, och då kan man få repa upp rätt mycket.
Såvida man inte kör armarna mor tv´n hela tiden och får arbetet på lite avstånd.
Men det går ju inte med min trsiga nacke samt att det hade ju blivit jobbigt oavsett om man har en kass nacke eller inte.
 
OCH...
Så blir ögonen väldigt ansträngda när man sitter på kvällen och har sämre ljus än på dagen när man hantverkar.
Dom börjar svida och blir röda helt enkelt.
 
Smartisen Österholm fick då snilleblixten för ett tag sedan att gå och hämta läsglasögonen från arbetsrummet och sätta på sig dom medans hon/jag arbetar.
Och såg ju handarbetet fanstastiskt bra.
Bara det att när jag då vill följa tv´n samtidigt...
DÅ SER JAG JU INTE TV-BILDEN!!!!!
(Hallå IQ-fiskmås, det borde du väl ha fattat!!!?)
 
Ja, detta är inte kul.
Inte kul alls.
Jag har insett en sak i och med detta:
Nästa gång jag köper nya glasögon måste jag nog ha både och i mina brillor, se på långt-och-kort-håll.
Såna där glasögon som mormor hade.
Jag ser min mormor framför mig sitta och vicka lite försiktigt på både huvud och ögon för att kunna se både tv och i nästa ögonblick handarbetet, tv`n, handarbetet, tv´n, handarbetet...
Dock inte lika omoderna som dom var på den tiden såklart, med en liten insprägnd ruta längst nere på glasögat för det nära handarbetsjobbet och jätterutan för tv-seendet.
Nu är väl glasrutan omärkligt "hela" hoppas jag!?

Cheesus.
Förmodligen är det SVINDYRT också.
Going blind in every distance.
Samt:
Hej-och-välkommen-Tant-43!!!!
 
Nä, nu ska jag och vovven gå ut och gå...
Vi får väl blåsa bort då för jag vill ut, slippa naturupplevelse-vandrare, solen skiner ju i alla fall.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0