Söm eller ingen söm...

Hur blev det nu då, söm eller ingen söm?
Det blev ingen söm!
 
 
 
 
Och hur kommer jag lösa det då att kanterna skall ligga kvar?
Svar:
Många lösningar finnes!

Nr. 1:
Textillim.
 
Va, tänker säkert ni som KANSKE INTE syr och undrar om det verkligen kommer att hålla?
Jo, faktiskt.
En sådan här klänning skall man ju INTE TVÄTTA (handsytt finlir liksom
) om det inte är ytterst nödvändigt.
Helst handtvätt isåfall och om olyckan verkligen är framme så får man väl ta en "Ylletvätt" på max 30 grader.
Och då håller textillimmmet alla gånger.
 
Jag har nämligen testat hållbarheten utan att egentligen VETA att jag gjort det på min gråa velourtunika...
 
 
... för i kanten på den ena sidan på min första test så missade jag att få in en av mina sömmar PÅ INSDAN av tunikan så jag limmade sömmen och tänkte att jag "sätter en liten söm på 2 cm" såsmåningom innan jag slänger den i tvätten.

Bara det att nu har den varit i tvätten säkert 10-12 ggr (flitigt använd) och limmet har ändå inte lösts upp så oddsen att det skulle göra det i kanten på klänningen som inte skall tvättas sönder känns...
Nä, inte så troligt.
 
Nr.2:
Små stygn/ handsy.
 
När man gör den här klänningen fler gånger, då kan man handsy i sömmen under ut mot baksidan och i fodret för att få det stanna kvar snyggt.
Det kommer då synas små pyttestygn i fodret på baksidan men det gör ju inget, det syns ju inte fram och så gjorde man ju "förr i tiden" för det lärde mormor mig MEN...
Om någon skulle köpa en sådan klänning av en...
SATAN vad det skulle kosta!
Det skulle bli svindyrt, handsytt = Jävligt dyrt liksom!
Och bara att jag handsydde några centimeter på kjoldelarna igår för att stadga sömmen jag sytt till vecken...
Usch, det är skittrist.
 
Nr.3:
Vliselin.
Och det är ett "typ" påstrykningsbart papperstyg som finns i stort och ända ner till små smala remsor med klister på en eller båda sidorna (eller det finns både med och utan klister faktiskt) som man stryker på och stadgar upp kragar, infodringar, linningar m.m, dock undrar jag om inte det kanske bli för stampigt under en delikatare urringning på en finklänning?

Eller...
Så kör jag på vliselin redan på denna klänning för jag har ju vliselin hemma... hm.. det tål att tänkas på till imorgon för jag har lagt ner för idag.
Skall nog sy en test FÖRST med vliselin och så får jag se hur jag gör och om det ser klumpigt ut under.
Fortsättning följer.
 
Nu fortsätter jag med soffhäng med vovven, vi ses imorgon igen!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0