Dags att hylla en trotjänare.... igen...

 
God morgon!
 
Fredag och snart helg, jag ligger i startgroparna för jobbet och sedan...
Hem och fira helg med sambon och sonen!
 
Så måste jag hylla min gamla trotjänare igen.
 
Följande händer under läxa här hemma och på jobbet:
 
Jag tar på mig att göra knapphål i en dams kappa.
Detta är inget svårt MEN återigen är detta något jag vill göra för att våga.
 
Min Janome (vanliga symaskinen) kan sy knapphål i dubbla, tredubbla tyger om det är mjukt fleecetyg som går att knöggla in under lyftarmen.
Problemet är nuförtiden att symaskinerna syr knapphål automatiskt och då måste man ha en speciell pressarfot som är som ett slagskepp.
 
Jag har ju då det problemet att min "lyftarm" (eller vad det heter) har ett ganska lågt läge när man tar upp och ner det och det är aldrigt något problem när man syr i vanligt tyg MEN med knapphålsfoten på så blir insläppet väldigt lågt.
Alltså kan man inte ha för tjockt tyg under.
 
Maskinen har dock inga problem med matningen av tjocka tyger.
 
Jag kunde då när jag mätt ut knapphål och så vidare INTE få in kapptyget under min maskins lyftarm och jag skickar till chefen att jag får göra det på hennes nyinköpta (svindyra) maskin på jobbet som hon köpt speciellt för detta ändamål.
 
Kommer till jobbet, skall starta igång och i hennes går det då att få in tyget under knapphålsfoten MEN...
Hennes maskin är då för känslig för tjockt tyg så den står bara och tuggar.
Vi provar några varianter men nej, den vill inte i tjockt tyg.
 
Vi står alltså där och kan inte göra knapphål i tjockt tyg.
 
Jag säger då:
Jag får gå hem och kolla hur man syr knapphål på gamla Husan OCH om det funkar.
 
Kommer hem och då har ju jag problemet att jag eller mamma har slarvat bort instruktionsboken till Husan, vet inte och kommer inte ihåg hur man syr knapphål på maskinen.
 
Ni vet, först har man inte sytt på den på dom där 170 (17 åren) och definitivt inga knapphål, jag har inget minne av HUR man gör det men jag tar datorn och letar filmer på Youtube = inget.

Söker bara på "knapphål-Husqvarna 2000" och får napp på diverse sysidor, spar texten i mobilen och på morgonen när jag är fräsch i skallen....
 
 
... jag får till ett perfekt knapphål efter TVÅ försök i enkelt kapptyg!
 

Och även i dubbelt tyg syr den perfekt och matar fram tyget...
 
 
 Enda problemet med Husan är att hon syr inte knapphålen automatiskt som man är van vid med moderna maskiner.
 
Man måste mäta ut och rita ut en linje, sy en stolpe, sedan vrida tyget, ratta om och sy tre raksömsstygn åt höger och sedan sy en rak stolpe till och då låta pressarfoten följa den andra stolpen, sedan klippa trådar och ställa in maskinen på sicksack och slutligen trycka in "fästa-söm-knappen" så den bara står och matar.
 
En hel verksamhet för ett knapphål.
Men herregud, klarade man av att leva i världen förr med såna krångliga "moderniteter" så klarar man väl av att jobba så nu också.
Iallafall om man har en Husan som är ens musa.
 
Gamla go´a Husan, hon klarar biffen och som jag sagt så många gånger den senaste tiden så är jag såååååå glad över att ha fått igång henne.
 
Nu jobb, middag med familjen och sedan HELG.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0