Med sina små flundreögon...

Go´kväll!

Är väldigt glad ikväll.
Den minsta lilla hårbollen vi har här i familjen har blivit frisk...
IGEN.
 
Först ögat innan jul, sedan ögat igen och nu sedan 1½ vecka med diarré.
Jag trodde nog nästan att det var ättestupan nästa för min lille kompis men INTE DÅ, tack och lov för det.
Han är tydligen segare än dom flesta små gnagare.

Ja alltså ögat handlar ju om att han sitter i drag när "folk" inte stänger köksdörren och det drar mellan balkongdörrarna förmodligen när det blåser ute, och så sitter han med sin vänstra sida mot dörren konstant om han är i buren och inte är ute och skuttar.
Och kaniner har känsliga ögon, den börjar rinna och det behövs ögonsalva.

Nu har det då varit lugnt tills diarrén slog till.

Första dagarna var han väldigt matt, dock åt och drack, men var helt slut och jag tänkte nästan:
Är det ålder och kolavippen eller vad är det?
Ja, för han är ju aldrig sjuk.
Sedan blev han piggare och piggare men fortfarande med diarré och då tänkte jag att han är iallafall inte döende.

Köksmattan under köksbordet blev förstörd, jag fick stänga in honom i buren med gallret för och det uppskattades INTE, han har varit skitarg och demonstrativt börjat gnaga på buröppningen/grinden så fort jag visat mig i köket, kraffsat med tassarna samt tittat anklagande på mig med sina små flundreögon.

Ja, och jag kände tillslut att vi måste börja kolla om det är maten.
Torrfodret eller höet, kunde ju vara att kanske höet var mögligt eller besprutat med något mögelmedel, vi fick köra uteslutningsmetoden innan jag tänkte att veterinären skulle bli aktuell.

Först körde vi en dag helt utan någon mat så magen fick vila (bara vatten), sedan gav jag bara honom torrfodret ena dagen, och det har han ätit i flera år, så jag trodde faktiskt INTE att det var det.
Det tog två timmar så rann det ur skit på den lille stackaren igen.
Okej.

Nästa dag fick han bara hö, magen verkade lugna ner sig så jag tänkte att vi kör vidare med bara hö och nu har dag två gått och magen är normal igen.
Hurra, och Leo kan ha öppen bur och skutta runt bäst han vill, jag slipper få det onda ögat av min lilla hårboll.
 
Jag kommer ta mig till djuraffären och lämna tillbaka en oöppnad foderförpackning samt den som är öppnad och förklara läget, pengar tillbaka TACK.
Något vajsing på maten är det bevisligen.
 
Nu mot sängen, vi ses imorgon igen så får vi väl se vem som, vad som eller hur som!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0