Kan man vara horunge till en skruttig prins...?

 
Tro det eller ej men jag kom ut i stormen igår.

Först blev det adventspyntande och sedan ut och fi fasen vad det blåste och vad kallt det var.
Jag och Milou gick långs insidan av muren för att få lite vindskydd och när vi kom till Kärleksporten band jag Milou på insidan och gick ut till havet för att knäppa en bild...
 
 
Det var flera meter höga vågor och jag kunde knappt stå upprätt i vinden, jag fick dessutom hålla i mobilen med båda händerna för att kunna knäppa några bilder.
Efter tre bilder kände jag inte ens mina händer, dom var helt bortdomnade av kölden så jag flydde in i skydd av muren igen.
 
Väl hemma klargjorde jag att "Gå ut på någon julmarknad var det inte tal om för min del, jag hade fått nog av frisk-typ-luft".
Fick gehör av församlingen bestående av mamma och sambo, ingen ville gå ut så sambon åkte och hämtade sonen.
 
Jag slängde ihop ett t-shirtprov som sonen fick prova och jag sedan nåla in, ja för det skulle vara tajt, tajtare tajtast.
Varenda muskel ska ju synas... typ...
 
Vid middagsbordet började sonen undra huruvida min fars släkt skulle ha kommit hit som båtflyktingar från Tyskland eller Ryssland.

Båtflykingar är vi det vet jag, men jag kommer inte ihåg från vilket av dom ovanstående länderna det är och morsan hade för sig att det var tyskar.
Sonen tyckte gott att vi kunde vara ryssar för det var lite ballare än tyskar.

Nu har vi ju ingen pappa eller morfar att fråga men jag fick snilleblixten att gå in på nätet och kolla lite och vi fick napp på vår Österholmska släkt rätt snabbt.
Och gissa vad jag hittade?

Jo, min farfars fars far Båtel Österholm visade sig vara SKRÄDDARE till yrket!

Jag visste väl att jag hade det i mina gener, inte bara i arvet från min mormors händighet, nej, jag har det även från min fars sida, HUR KUL var inte det, jättekul om ni frågar mig!

 

Det vi också upptäckte var att våran släkt på pappas sida verkar ha varit väldigt... hm... låt oss säga LÖSAKTIGA.
På var och varannan födelse stod det "HORUNGE" i kyrkböckerna, inte född utom äkenskap" utan rätt och slätt "horunge".

Jaha ja... kändes ju tjusigt värre, sa vi och skrattade så vi nästan ramlade av våra stolar.

 

Nu får vi bara hoppas att när vi går vidare med detta att min mormors släkt är lite flådigare så man kan uppväga allt det lösaktiga vi har från pappas sida av släkten.

 

Lite har jag ju redan forskat på den sidan och fått fram en hel del som jag redan skrivit om här, men jag kommer gräva djupare och har jag tur så kanske man har lite kungligt blod att upphitta på den sidan släkten iallafall.

Mormor påstod att hon var av "vallonbörd" och i den delen av Europa dräller det ju av prinsar och prinsessor så NÅGON liten prins kanske man är släkt med..?
Eller så är man horunge till en skruttig prins på den sidan släkten också!

Vi kom aldrig så lång som att kolla om vi var ryssar eller tyskar från början (Nä, för det var ju så många horungar att bläddra igenom först) men fortsättning följer i ämnet och sonen sa som avslutning:
"Fan morsan, varför döpte du inte mig till Sören Båtel Österholm, det hade ju varit ett grymt coolt namn!"

Och jag tänkte...
En skräddare i släkten, coooooooolt! 

 

Idag blev det skola, lektioner och sedan gick jag och Milou en promenad längs havet...
 
 
... sent på eftermiddagen.
Havet var inte lika rasande idag som igår men nog så blåsigt ändå, fast vackert som fan.
 
 
När jag kom hem blev det lite fixning av pappersmönstret till sonens t-shirtar baserat på det jag nålade in igår på provet, och så slängde jag ihop 2/3 delar av hans ena t-shirt (ska fållas ärmar, nertill och halslinning på) så får han prova imorgon.
 
 
Han har ju valt tyget/tygerna själv.
 
 
Nu skall jag hoppa i säng, vi ses imorgon igen, sov gott.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0