Back in business...

Så har jobbet dragit igång igen då.

Heeeeeelt OK kan jag meddela, jag kände mig faktiskt som en galopphäst i startfållan och efter jobbet i måndags drog jag klockan 15.00 till Vindsurfen och tog eftermiddagskaffet på playan...
 
 
 
 
Lite senare joinade Nybyggarna och Syster-Yster och Mats-Johnny för middag på...
 
 
... Surflogiet...
 
 
... och vilken kväll det blev...
 
 
... en magisk måndagskväll efter första jobbdagen.

Vi var mer än nöjda, man kan inte göra annat än att älska att bo på den här kobben och som en gammal klasskompis skrev när jag lagt upp ett litet bildcollage på Fejan:

"Vi bor där andra semestrar"
Ja, och VILKEN LYX det är.
 
 
 
 
I måndags och tisdags jobbade jag hemma och idag var det första dagen i ateljén, kände mig lite ringrostig första timmen och helt vimsig av alla kunder som vällde in men sen så, det rullade på och allt var som vanligt igen.
Var dödstrött när jag kom hem dock, man är ju inte van vid folk liksom.
 
Måste bara visa ett lustigt utlägg/byte dragkedja på ett par jeans från 70-talet---
 
 
På det lilla jobbet så vart det himla pilligt för att få till det och inte få det FÖR snett...
 
 
 
Hur snett det än ser ut så är sömmarna spikraka och följer där det ser lite svängt ut ändå sömmen.
Ja, nu får vi hoppas att kunden går i dom.


En av mina FAVORITGREJER att göra är ju annars att sy nya foder till kappor, igår gjorde jag som sista punkt på dagen att nytt royalblått satinfoder till just en kappa, det var en jädrans massa veck, delar och insnitt (lite opressade insnitt på första två bilderna här)...
 
 
 
 
 
... men det blev himla fint i slutändan, ärmar fick jag i också MEN jag hade ingen kappa hemma så jag kunde visa hur fodret blev i...
 

... men fint blev det iallafall.
 
Så till min egen lilla design som jag skar ut häromdagen...
 
 
Den blir nog bra....

 
... i slutändan.
 
 
Har egentligen bara sytt ihop den i axlar och sidor, ser bättre ut på en mänske än på dockan...
 
 
Note till denna:
Den ska bli "över knät-kort".

 
 Note till nästa:
- Jag måste göra längre ärm, så kort som den är nu vill jag ha den färdig så denna kommer bli kortare än vad jag tänkt mig.
- Jag skall NOG göra en fastsydd ärm istället alternativt en mindre svängd ärm, det blir nog finast sömnadsmässigt.
Detta funkar för armen tynger ju ner och täcker men jag är inte 100 nöjd, denna duger dock gott till mig att springa runt i.
- Minska ner den lite i storlek, denna är nog mer en medium.
 
Denna är en sjukt snabb klänning att göra egentligen, lite mycket annat nu bara.
Infodring ska göras till halsen (mönster alltså och även sy infodringen) sedan bara fållning av ärmar och nertill plus sy ett skärp.
Har skurit till en prototyp, fortsättning följer på allt typ.

Nu skall jag gå och lägga mig, imorgon blir det hemmajobbande igen och på fredag i ateljén.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0