Tänk vad två rektangulära tygbitar kan bli...

God morgon denna första advent 2017!
 
Jag säger bara en sak:
Herregund, låg inte jag på stranden nyss?
Jo, och snart ligger jag tydligen där igen.
 
REDAN JULMÅNAD LIKSOM, sedan är vi över puckeln gott folk!!!!!

Igår blev den en ljuvlig promenad med Milou...
 
 
... och då menar jag verkligen ljuvlig.

Solen kom, vi kastade oss ut och allt var klarblått och helt jävla folktomt fastän klockan var runt 10.
Vi mötte typ fem pers under våra två timmar ute i solen (om man inte räknar när vi passerade Öster från gravarna, men annars folktomt längs hav och berg).
Vi njöt och när vi kom hem blev det kolmörkt av moln, vi hade gett oss av i precis rättan tid!
 
Idag är det inte lika ljuvligt, det stormar och regnet öser ner, ingen promenad nu, det fär bli adventspyssel istället, lite stakar och stjärnor ska väl ner från vinden.
 
Sedan körde jag en pyssel-lördag igår!
Jag ritade av mönstret till den där jeansklänningen jag vill göra i begagnade jeans...
 
 
Nu ska här gås igenom mina egna gömmor samt på klädloppisar, vi får väl se vad jag kan skrapa ihop och sedan kan jag köra igång!
 
Det blev även lite städning i syrummet, några sömmar på herrskjortan och sedan ville jag leka!
 
Ibland behöver man ju faktiskt inte ha ett mönster, ju mer man lärt sig, desto mer kan man bara spåna.
Jag har varit och köpt ett ganska billigt tyg på Tyglagret tvärs över gatan, ville inte ta något av mina fintyger förrens jag spånat klart och vet att min idé funkar.
 
Hittade ett tyg med stadga, svart som alltid funkar (även om det är lite trist men nu är ju detta ett prov som sagt) och av två bitar 140 X 75 cm som jag klippte till och lockade kan man sedan börja leka.
 
Jag lade veck i olika kombinationer under ca 2 timmar där jag testade vilket som skulle bli bäst, vilken storlek på vecken dvs smala eller bredare.
Åt vilka håll dom skulle gå för att det skulle se snyggt ut, motveck eller medveck... ja... variationerna är oändliga.
 
Tillslut valde jag efter lite provande hit och dit breda veck för dom smala gjorde att kjolen blev så breddande på kroppen....
 
 
... och två motveck i sidan där den enda sömmen är...
 
 
... och sedan en liten kiltmodell där man har kjolen omlott i sidan så kan man sätta tryckknappar på insidan som inte syns...
 
 
 
 
Bara EN SAK som stör mig då:
Vecken blir inte symmertriska i sidan vid knäppningen...
 
 
Jag får se om jag tycker att det är "ok" eller om jag ska banta och få vecken helt symmetriska för denna är gjord efter min midja.
Nä nu skojar jag bara, ingen bantning för att få exakt samma veck-mått i sidan.
 
Det ska fållas ner en snygg kant upptill och sedan sys på ett band som ska knytas i sidan som en fin detalj...
 
 
Tyckte att det kunde bli fint med ett randigt band (rips) där ränderna på kjolen går vågrätt och sedan bandet har lodräta ränder.
Sedan är det ju bara att fålla den nertill också, en busenkel kjol som ser svårare ut än vad den är.
 
Nu är det dags att adventspynta, sedan kommer sonen och sambo och son ska plugga matte, jag ska jobba en stund.
På det ska vi hela familjen gå på adventsfika och sedan gå ut och äta.
Gå på stan i ösregnet är inte aktuellt överhuvudtaget, årets Skyltsöndag brinner inne för vår del iallafall men det gör verkligen ingenting.
Vi har fullt upp ändå.
 
Ses imorgon.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0