Så roligt skulle man inte ha det...

Måndag:

Skoljobb: Check!
Syjobb från jobbet: Check!
Klänning till MIG klar: Check!
(en bättre bild kommer imorgon😉)
 
 
 
Samt avritning av mönster till jacka, jag har hunnit med mycket idag... som vanligt.
 
Och i och med att jag satt och skrev uppsats idag fick jag lära mig vad gesällprovet för en klänningsskräddare innebär.
Jag trodde att det var samma som examnesprovet att man fick välja själv vad man ville göra men SÅ ROLIGT skulle man tydligen inte ha, här kommer kriterierna:

Tyget skall vara i ren ullcrepe med viskosfoder, storleken skall vara 38 eller 40.

• Hel klänning, avskuren i midjan
• Längsgående söm mot ärmhålet
• Öppet gångveck bak
• Slät isydd ensömsärm avslutas med rynkor mot manschett ca 5 cm. bred.
• Ett knapphål på manschetten.
• Vändsytt enkelt ärmsprund, kantat med snedremsa av fodertyget.
• Ärmhålet kantat med snedremsa av fodertyget.
• Skjortbluskrage med infodring, infodring i ett med framstycket.
• Iskuren ficka med en passpoal och ficklock, fickan placerad på höften.
• Klistermellanlägg tillåtet för fickans uppklipp.
• Knäppning fram till midjan. Tre tränsade eller passpoalknapphål.
• Organza i krage, infodring, manschett, ficklock och gångveck. Ej klistrat belägg.
• Maskinstickningar på krage, manschett och ficklock i valfri bredd.
• Handsytt blixtlås i vänster sida.
• Handklädda vaddar.
• Tygskärp, klätt spänne med pigg (dom), handtränsat hål.
• Vändsydda tyghällor. • Fodrad, dock ej i ärmen.
• Ärmsömmarna isärpressade och kantade med fodertyg
• Sömsmånerna i kjolen overlockade
• Sömsmånerna i livet okastade På separat provlapp.
• Halv kjol i full skala, (från mitt fram till mitt bak, vänstersida) i duchesse, kjollängd 40 cm. På denna kjoldetalj sys kjollinning, knäppning, foder, dolt blixtlås och fåll. Sömsmånerna overlockade.
• Tre tränsade eller passpoalerade knapphål av vad som ej görs på klänningen
• Handkastad provlapp 60x20 cm.
• Rullfåll på \/z-cirkel formad fåll kant i chiffong, 60cm.
Ange t ex 46+4=50 tim.

Proven bedöms individuellt och anonymt av varje granskare i följande delmoment.
l. Helhetsintryck
2. * Pressning
3. * Ärmar, isättning
4. *Krage, hals och framkanter
5. *Hopsättning
6. Underarbete
7. Foderarbete
8. Detaljarbete
9. Arbetstid * = för yrket väsentligt moment
Arbetstider: T o m 50 tim. inget avdrag 50 - 55 tim. 1- poäng avdrag 55 - 60 tim. 2 - 65 tim. 3 - 70 tim. 4 - 75 tim.
5 över 75 timmar underkänt

Och så modellen...
 
 
 
Alltså... jag som tycker en skjortklänning är TOPPEN i vanliga fall, men i ullcrépe och sytt på det allra krångligaste sätt gud måste känna till.

"Klädda vaddar", alltså det finns ju FÄRDIGKLÄDDA typ.
"Handsytt blixtlås i sidan"... mhm... vad är det för fel på att sy på maskin?
"Plagget måste sys i storlek 38 alt. 40", då kan jag ju inte använda det själv.

Alltså några av dessa punkterna fick mig att tänka:
Är det ens värt det om några år och är inte plagget lite väl mycket 1940-tal?

Jag ska inte säga att jag inte kommer göra detta för det är ju inget jag inte gjort förut MEN dom verkar krångla till det som fan och så får man inte välja sitt eget projekt eller ens storlek.
Nåja, nu ska jag se "Bonusfamiljen" och inte bry mig på något som ligger 100 år fram i tiden.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0