När man nästan spricker...

God morgon!
 
Solen skiner och jag ska snart inta frukost och kaffe på balkongen i solen innan jobbet, behöver lite D-vitamin.
Jag blev så löjligt stolt och mallig över mig själv i helgen att jag trodde jag skulle spricka.
Kan väl släppa "bomben" nu kring del tre i mitt nya liv:

 
...och så lilla jag då, inte jag på bilden utan modell men väl min kaftan...
 
 
 
 
 
 
 Vad är då detta?

Jo, jag blev uppringd mitt i mitt examenskaos och blev tillfrågad om jag kunde "sy kuddar och någon kaftan" till ett nytt företag som skall starta upp på nätet och skulle lanseras ut i världen.

Jag trodde först att dom ville att jag skulle sy upp prov men det visade sig att det var mig och mitt namn dom ville ha med.
Jag skulle sy kuddar och kaftaner som som saknades i deras sortiment och det skulle/skall vara i mitt namn.
Ihop med riktiga storheter i branschen.

Jag:
Eh... okeeeeeej...
Fick betänketid för jag var som sagt mitt i kaoset, hade precis varit på anställningsintervju där jag jobbar nu, hade ju även "mitt gamla jobb som jag ska tillbaka till" att tänka på... jag... mitt eget namn... då måste jag ju starta eget företag och det var jag inte beredd på kanske.

Kände ändå att detta var en chans och ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till.
Skrev till "gammal" (hon är ung) kollega som startat eget och kört några år nu som jag fick veta skulle vara med, hon hade hoppat på och tänkte i princip som jag:
Chansen man blir erbjuden liksom.

Jag tackade ja.
Så har vi jobbat fram deras önskemål för det är dom som väljer färger och tygförslag och min design.
Nu är det alltså point of no return.
Idag kommer min presentation tror jag, jag har magsår samtidigt som jag är pirrig.
 
Logo

De ska sälja gotländska produkter till utlandet

" Idéen till Made by Gotland föddes under förra året i samband med Almedalsveckan. Då möttes John Norrby och Johan de Verdier som nu är nybliven gotlänning. Då kom de på idén på en sida som lyfter fram gotländska formgivare på en gemensam portal. Projektet fick namnet "Made by Gotland" och under året startade de tillsammans ett aktiebolag med samma namn.

Inom kort kommer hemsidan att lanseras och under augusti kommer de att hålla i en releasefest för sajten.

– Det ska bli en e-shop, men inte på det sätt som man normalt ser en e-shop. Det ska kännas som ett magasin och vara en mötesplats för Gotland. Man ska vilja hänga hos oss. Vår sida ska vara levande och innehålla sköna storys om Gotland och dessformgivare. Vi ska göra allt för att boosta Gotland så mycket som det bara går, säger Magdalena Björnsdotter som tillsammans med John Norrby och Johan de Verdier arbetar med projektet.

De har valt ut 15 gotländska formgivare som från start kommer att finnas med på sajten. Därefter kan fler komma att ansluta till sajten som ska marknadsföra ön internationellt.

– Vi ska sälja det bästa ön har från inredning, form och design. Det är vad vi tycker är det bästa och det finns säkert människor som tycker annorlunda än oss. Vi gjorde en önskelista på 15 gotländska formgivare och alla dem finns nu med, säger Magdalena Björnsdotter.

 De ser länder som Holland, Japan, Danmark, Frankrike och Tyskland som bra marknader för gotländska produkter.

– Främst kommer sociala medier att vara den kanal som vi vill nå ut i. När vi kört marknadsföring på Instagram har vi märkt att japaner klickar väldigt mycket och är nyfikna på oss. Det är många där som gillar Gotland och Sverige, säger Johan de Verdier.

John Norrby säger att det även kan bli butiker runtom i världen – men det är inte det första steget för bolaget.

– Vi kommer ta det efterhand. Då kan det bli en pop up-butik eller showroom där vi visar upp våra produkter och sedan får man beställa det på vår hemsida, säger han."

Må det bära eller brista och fortsättning följer.
Varit på möte på Almi, i helgen efter jobbet blir det väl företag nu då!

 


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0