Lyllojobb.

Tänk om jag hade varit född för 100 år sedan.

Visserligen hade mitt liv säkert allaredan varit över men det hade nog passat mig bättre.
Läste i tidningen idag om Greta Hedin som fyllde 100 år igår.
Greta har jobbat som väverska för Hemslöjdsföreningen hela sitt liv.
I 50 år närmare bestämt.
Citat Gerda :
" Jag har haft roligt i hela tiden ".
Tror jag det, LYLLO Gerda säger jag bara.
Citat :
"Jag har jobbar med händerna hela mitt liv, jag tror det är därför jag blivit så här gammal".
Herregud, då finns det HOPP för en annan.
Dessutom äter jag ju mycket broccoli;)

Greta vävde vackra dukar till Hemslöjdsföreningen och sparade alltid sista biten till sig själv och la till sin samling.
Smart Greta...
Jag blir avundsjuk.
Tänk att man kunde ha så LYXIGA, roliga, inspirerande jobb förr.
Nu ska man ha TUR om man har ett jobb som passar en som "handen i handsken".
Jag hade också kunna tänkt mig att jobba som väverska, virkerska, stickerska...
Eller brodös...
Eller vad som helst som jag kunnat överleva på som har med hantverk och göra.
Men...

Jag fick en idé i våras/somras, den ligger där och jäser.
Jag har fått ytterligare en idé som är SMÄLLHET just nu.
Jag funderar och funderar.
Så har jag YTTERLIGARE en idé som inte har med hantverk att göra över huvudtaget faktiskt.
Men den är det BARA 2 personer som har lite "hum om".
Den har ramlat på mig på året som gått.
Jag kanske går en kurs i sommar.
Jag är lite hemlighetsfull men om inget blir av så är det lika bra att hålla klaffen ;)
Blir det något så lär jag nog skriva om det.

Våran chef frågade mig/oss vilka som hade lust att hoppa in hos övriga brukare och jobba lite extra.
Dom får ju inte sätta in timmisar nu för det kostar för mycket.
Då vill dom att "anställda" ska gå in och få utökad procent så dom slipper betala Övertidsersättning osv.
Jag svarade henne : Vad gäller mig, endast när Chifen är borta och jag har arbetstid.
Som vanligt alltså.
Jag har fullt upp med min "hantverksbiz-niz"  :)
Chefen skrattade.
Ja, ni är allt en "upptagen" grupp på fritiden.
N´es pas...

Idag är jag faktiskt på gott humör, om än lite trött.
Flug-incidenten från i morse har sjunkit undan.
Klockan är 13.30 och jag går fortfarande i pyjamas.
Nu är det dags för en dusch och ikväll har vi lite släkt och vänner över på middag och Idolkväll.
Det blir mys-pys.
Sticka lugnt.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0