En jul för alla julskive-älskare...




Varje år runt jul, så har massmedia hittat på en HYPE...
Hypen brukar gå under benämningen ÅRETS JULKLAPP!

SAKEN/THE THING du BARA MÅSTE HA!

Detta året blev det SPIKMATTAN.
Och jag skulle faktiskt vilja göra ett tillägg i debatten och utse Årets FÖR-JULKLAPP i år...
JULSKIVAN eller julcd´n som det heter nuförtiden ;)

ALDIRG har jag väl något år lagt märke till att det är SÅ många JULSKIVE-SLÄPP som i år.
I år är det en jul för alla julskive-älskare.

Jag satt här och räknade i ENDAST 2 reklampauser på Tv4 Morgon att...
(Jag FÖRTYDLIGAR:
Endast TVÅ av alla reklampauser på Tv4 morgon...)

Carola
EMD
Sissel Kyrkjebö & Odd
Lotta Engberg
Magnus Carlsson
Andrea Bochelli
...släpper julskivor 2009.

Carola var en sjävklarhet och ingen julskive-nykomling!!!!!

Hon har väl släppt typ 100 julskivor vid det här laget.
Carola ligger i ide hela året nästan...
Och så ploppar hon upp lagom till varje jul, och släpper en förskräcklig JESUS-KRISTUS-VÅR-FRÄLSARE-HYLLNING...



...varje djävla jul.

Med SÅ mycket Carola-INLEVELSE-poser så jag bara KRÄKS.
FÖRLÅT, men så är det.
Me don´t like.

Och när hon är färdig med det...
Så kastar hon sig RASKT in i MELODIFESTIVALEN med liv och lust.
( Peninga-lust, menar jag ;)

Nog om Carola.
Tillbaka till ämnet ;)

Iallafall så verkar det GÅ TROLL i julskive-släppen detta året!

Och jag kände att en jämnförelse med DECKARFÖRFATTARE var på sin plats.
Förr då ÄLSKADE jag att läsa en GOD deckare.

Jag började min karriär med Agatha Christie, för det var sådan´t som min mamma och pappa läste.
Så blev jag äldre och läste mycket gärna Elisabeth George och Minette Walters, bara för att nämna TVÅ författare.
En GOD engelsk deckare på tv, slank väl ner då och då...

Så hände något för några år sedan...

En massa halvmisslyckade författare eller författare-to-be började helt plötsligt ändra inriktning.
Dom såg att deckare-genren sålde som smör i solsken och...
Då ville dom också tjäna mer pengar.
Vilket är helt naturligt i-o-för-sig.

Det började PUMPAS ut deckare i bokhandeln.

Den ena sämre än den andra.
Mari Jungstedt, Anna Jansson, Tomas Bodström, Henning Mankell, Mons Kallentoft, Inger Frimansson, Camilla Läckberg, Håkan Nesser, Karin Wahlberg.

För att bara nämna några.
Jag skulle kunna nämna fler, men jag stoppar där.
Och för dom smarta, halvmisslyckade författarna blev det rejält med klirr i kassan.
Folk läste deckare som aldrig förr.

Och även jag har FÖRSÖKT att fångas av de massproducerande deckarförfattarna.

Läst någon hit och någon dit.
Bara för att hänga med liksom, men...
Det är SKIT faktiskt.
Värst av alla tycker jag Mari Jungstedt och Anna Jansson är.
GOTLANDSANKNYTNINGEN till trots.
Det är SÅ DÅLIGT att JAG hade kunnat skriva bättre, men faktum är:
"Money makes the world go round..."
Inget att hymla med.

Och i takt med böckerna, så massproducerades det deckare för tv också.

Jag kunde absolut tänka mig en Beck eller Wallander film FÖRR i tiden.

Så när dom släppte Beckfilm 3000, hade jag tappat intresset redan vid Beckfilm nr 5!
Samma med Wallander, bra att se någon film men film nr 2060 är pest.
Så jag AVSKYR jag deckare på tv.
Att se Van Veeteren och Kommissarien och havet är rena rama LAXERMEDLET.
Det SPRUTAR ut där bak ;)
Urdåligt!
När sambon kommer dragandes med en NY BECK på dvd, så får jag diarré.
Nästan.

Att lösa en deckargåta innan boken hjälte som det var förr, det har mist sin charm för längesedan.
Massproduktion har förstört det intresset för mig iallafall.

Så kopplingen till julskivorna då...

MASSPRODUKTION är det ORD jag vill framhålla här.
Har det NÅGOT år släppts så många julskivor som i år?
Jag tycker väl att man har sett en eller två på reklamen inför varje jul...
Här hann jag med SEX stycken på 2 reklampauser.
Hur många som ligger och PUTTRAR i bakgrunden vill man väl knappt VÅGA GISSA.

Och inte nog med dom SEX julskivorna i reklamen.

I morgonprogrammet så var Joacim Cans, sångare i Hammerfall till vardags och någon Petra Kvännå som körde ett KONCEPT som kallades "Hells jingle bells".
Julsånger med lite HÅRDROCKSTOUCH.
Jag gillar hårdrock men jag kan säga att om "Hells jingle bells" tyckte jag:
Ta bort, ta bort, ta bort, ta bort, ta bort.

Har Joacim och bandet ont om spelningar, eller vad är det frågan om?
"En kul grej"?

Jag kan förstå om någon tänker:
Det är väl PERFEKT!
Dom som gillar Carola får Carola-jul.
Dom som gillar Magnus Carlsson får Magnus-jul.
Dom som gillar Hammerfall får en Hells jingle bells-jul.
Ja, ni fattar.
Nä.

Som sagt, jag gillar hårdrock och det var FÖRSKRÄCKLIGT!
Jag tror att artisterna har märkt att julskivor säljer som smör i solsken, för dom FÅ som har gjort det förut.
Och dom vill OCKSÅ ligga högt på försäljningslistorna, så dom "tar fram några gamla goda julsånger" och svänger ihop en platta.
Massproduktion suger.

Bara för att...
Så gick jag in på en JULBLOGG också ock kollade läget.
Jag kan då lägga till Elisabet Andreasson, Bob Dylan, Hans Martin, Olivia Newton-John m.fl.
Helt otroligt.
Jag måste haft skygglapparna på rejält för julmusiken "förr i tiden" eller så ÄR det mer nu!
Eller så är det MER REKLAM om julskivorna nu.

För min egen del så...
Har jag TVÅ JULSKIVOR som jag älskar.

Den ena är Peter Jöbacks skiva, " Jag kommer hem igen till jul", från 2002.
Den andra är Bacchii Bröders "Julfrid över Gotland", från 2006.
Den första spelar jag alltid när jag är själv, den gör sig bättre då.
Den andra är JULAFTONS-SKIVAN, som ger helt rätt stämning när släkten kommer.

Och för att använda ett sonen-citat:
Bacchii Bröder äger!
Den är helt klart bäst.

Några fler julskivor blir det INTE för min del.
Reklam-utpumpningen till trots.
Jag får diarré av det också ;)

Mycket text blev det, och jag är inte färdig ännu.

Idag var det sjukgymnasten och han märkte verkligen mitt lilla uppsving i humöret :)
Vi pratade om veckan som gått och framför allt mitt besök hos akupunktören.
Och resultatet av det.

Jag drog det som hade varit den bästa effekten av nålarna...
Att när jag tagit 1 alvedon och 2 ipren...
Så är jag HELT smärtfri när jag är ute och går...
Och när jag sitter i min soffa med armarna vilandes på en kudde!
FRAMSTEG!

Att vara helt smärtfri VID små TILLFÄLLEN har jag inte varit bortskämd med på 15 veckor.
Ja, frisk är jag inte, men gladare.

Mr Motomoto blev nyfiken på min akupunktör och hans "hokus-pokus".

Frågade om han kunde få följa med vid ett besök och se vad han gör.
Apselut, sa jag.
Du kan få hänga med för min del iallafall.
Och så bestämde vi att jag skulle höra med akupunktören imorgon när jag ska dit.

Gulligt nog så skrev han till sin lilla Doris-patient (dvs jag) på tidslappen:

"Kom ihåg att nästa Aku.Behandl. vill jag gärna vara med."
Blubb, blubb, sa jag och skrattade ;)

Så näst, nästa akupunkturbehandling lär jag nog bli helt frisk.
Att vara med Mr Motomoto och Akupunktur-Jesus på en och samma gång.
Oj, oj, oj.
Närmare HIMLEN än så...
Det kommer man väl inte ;)
Skojar!!!!!
Sticka lugnt.
















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0