Fucking, fuck, fucking, mummel, just beat it...

Jag har precis sett sonen "söka" till Idol framför tv´n...

Han framförde "Beat it" med Michael Jackson och en del av texten lyder tydligen:
"Fucking, fuck, fucking, mummel, just beat it... "

Hm...
Nä, just DEN versionen har jag nog aldrig hört av "Beat it" faktiskt ;)
Det har nog blivit en liten miss i uppfattandet av texten...

Så kom han hem från skolan förut idag.

Och jag hade INTE blivit ARG för ett par trasiga, nyinköpta jeans i juni, som han använt typ 5 ggr OM det hade varit en OLYCKSHÄNDELSE att dom gick sönder idag!!!!

Men det är det där med saker och dess värde.

Och RESPEKTEN för pengar, saker eller kläder som ens föräldrar förser en med...
Den respekten saknas ibland.
Inte bara hos MIN SON, utan ganska många barn i dagens samhälle.
Jag tror att många barn tror att vi SKITER ur oss pengar och prylar enbart för DOM!

Det gör mig arg.
Och det gör mig arg att jag gång på gång försöker ha en någelunda pedagogiskt samtal med min son om HABEGÄR och FÅBEGÄR!
För att han ska förstå.
Och det gör han apselut, men han struntar TYVÄRR i det.

Vad gör man då???

Idag kommer han hem i ett par joggingbyxor.
Sina extrabyxor som han har i skåpet, om en olycka skulle hända.
Vart är dina jeans som du hade på dig i morse, undrade jag?

Sonen flinar och säger:
"Äh, dom gick sönder..."
Va, vadå sönder?
Dom var ju nästan helt nya.
"Amen dom gick sönder, här och här och här", säger sonen och visar.

Men i och med att han flinade, tänkte jag att han kanske luras.
Och inte kan hålla masken.

Så kommer morsan upp med jeansen.
Nähä...
Tre hål, varav ETT JÄTTEHÅL i baken, som var helt oreparabelt.

Morr, tänkte jag innombords och 349 kronor åt pipsvängen.

Ok, vad har hänt?

"Nja, sa sonen, fortfarande flinade, jag har för mycket häng i baken, så dom sprack när jag satte mig ner."

Jaha...
Ingen DIREKT olycka alltså med snubbeltrubbel, utan något som har hänt förut...
Som han VET kan inträffa om byxorna är nedhasade för mycket!

För det första, konsekvensen av detta blir att det SKA vara skärp varje gång du har byxor på dig.
Nummer 2...
Varför flinar du åt att du haft sönder dina nya byxor?
"Jamen, det var inte mina bästa byxor så jag BRYR mig inte."
Nonchalant så det osade om det.

Näha, men du var ju SÅ GLAD när jag köpte dom åt dig...
????
Du fick dom trots att jag ville köpa ett annat par som var billigare, men du ville VERKLIGEN ha detta paret...
och du fick dom.
Så dom var inte värda ett jota då???
"Nä... "

Så följde ÄNNU en diskusion om saker och DESS värde och min ekonomi som inte är i klass med...
Bill Gates, typ...

Det är hemskt att behöva skriva detta, men det är som vatten på en GÅS!
Han bryr sig inte.
Eller så gör han det innerst inne och skäms, men HÅLLER MASKEN stenhårt!

Ett par braller är sönder, so what?
Du får väl köpa nya...
Not my problemo.

Jag VET att min son VET bättre än så här...
Både hans far och jag har ungefär lika värderingar i denna frågan.
Alltså...
Varför beter sig då vårat barn som värsta MINI-BRATSEN med ambitionen att köpa stor motorbåt och leva loppan på sina föräldrars bekostnad inom en snar framtid.
Alternativt, ta ett kreditån och leva loppan på dom pengarna ;)

Ja, man kan ju undra...

Men jag har skrivit TVÅ saker förut så jag skriver det igen...
Det ena är:
Det enda vi har bråk om, i olika former, sonen och jag, är i ämnet KLÄDER.
Och i viss mån PENGARNA då.

Och det andra är den MENTALITET som råder i sonens SKOLA.

"What´s HOT or NOT " och att ENDAST det BÄSTA duger...
Annars är du helt UTE!
Det är många familjer med BRA resurser, om vi säger så.
OCH DET...
Visar sig i deras barns attityd.
Tyvärr.
Och tyvärr då också i sonens attityd.

Men jag jobbar vidare i min övertygelse att NÅGON GÅNG ska han förstå pengars värde, och få respekt för att inte allt trillar ner från himlen...
GRATIS!!!!!

För övrigt har vi haft en MYSIG kväll :)
Sticka lugnt.










Kommentarer
Postat av: T ove

han kanske ändrar sig om han får gå i sina hela byxor tills han inser att han ska ta hand om dom riktigt bra, och annars får man gå till skolan i kalsonger :)

2009-09-23 @ 09:43:04
URL: http://tovisens.blogg.se/
Postat av: Bloggaren Herself!

BRA IDÈ!!!!

Jag tror jag skickar honom till skolan i kalsonger redan imorgon ;)

2009-09-23 @ 19:39:30
URL: http://stickqvick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0