Krusbärssylt!

Här har det varit en mycket lugn dag...

Jag plockade lite krusbär och kokade lite krysbärssylt.
Och vilka krusbär vi fått 2010!
Värsta JUMBO-BÄREN.
Jag har nog aldrig i hela mitt liv varit med om att vi fått så stora bär på dessa gamla skruttiga buskar.
Krusbären är verkligen superfina i år.
Jag plockade 1½ liter, snoppade dom direkt i bersån...
Kokade och fick ut 3 dl sylt!



Ja, det KRYMPER ju och kokar ihop till minimum.
När den svalnat i typ någon timme...



Fram med min hembakta limpa, på med smör och sylt...
Och NJUTA!



Mmmm, FAN va gott det är!!!

Något som man bara kan njuta av vid några få tillfällen om året, gör att man njuter EXTRA mycket!
Jag har inga konserveringsmedel i heller, så den håller väl 2 veckor i kylen.
Receptet...?
Varsågoda, direkt från MORMORS (naturligtvis) gamla kokbok.
Jag är så GLAD att jag SNODDE den megastora kokboken vid bodelningen av hennes prylar, den är en NATIONALSKATT!
Fast jag misstänker att hade jag inte snott den, hade den hamnat på tippen ändå...
Nåväl, det superenkla KRUSBÄRSSYLT RECEPTET:

1-1½ liter krusbär
5 dl socker
½ dl vatten

Häll alla ingredienser i kastrull.
RÖR i sylten hela tiden.
Koka på lagom värme i typ 15 minuter, skumma sylten under och efter kokningen. 
Häll upp i ren och fin glasburk.
Blir, som jag skrev ovan, ca 3 dl sylt.

Vill man ha lite längre hållbarhet på sylten kan man blanda i NATRIUMBENSOAT ½ kryddmått, men jag rekommenderar det inte.
Det kan lätt bli en BISMAK i sylt om man har för mycket, och i krusbärssylten som har en speciell smak...
Så blir det lätt äckligt!
Låt hellre bli, och överkonsumera sylten i dom två veckorna den håller i kylen.
ELLER FRYS IN!

Någon av dagarna ska jag baka SCONES.
För nybakta scones med smör och krusbärssylt...
Oj, oj, oj inte ens den bästa orgasm ni haft i livet kan MÄTA sig med denna smaksensation!
Jag lovar 
 
Det lär väl bli KRUSBÄRSPAJ någon av dagarna här också.

Jag frågade min moster idag, när jag var på väg in från trädgården och inte bestämt mig för sylt eller paj...
Bibsen, ska jag göra PAJ elle SYLT tycker du?
Min moster BRÄKTE ett gotteljud, slickade sig om munnen och sa:
"Det väljer du själv..."
Men jag förstod på BRÄKLJUDET att HON längtar lika mycket som JAG efter krusbärspaj.
Förra året fick vi så skralt med bär att jag på EN BUSKE bara fick ihop EN PAJ!
Jag och moster kalasade på våran favoritpaj och åt så vi nästan kräktes.
Men får man bara ihop EN PAJ...
Då gäller det att njuta!
Sticka lugnt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0