Impuls, glad och besviken!

Idag hade jag på schemat:
Jag måste FIXA kalsonger, linnen och strumpor till sonen!

Och lika bra och göra det idag efter två dagar på stranden.
För imorgon blir det stranden igen...
Förmodligen.
Det ser ju ut att bli sol och hett liksom.

Jag gav mig iväg vid 12 i STEKANDE HETTA, helt överdjäkligt varmt var det i stan idag.
Jag gick i skuggan av muren på väg till Öster och svettades, jag gick dessutom i snigeltakt.
Hjälpte inte.
Svett, svett.

Fixade mina "sonen-ärenden" och fick sedan en impuls...
IDAG köper jag en NY KAMERA!!!!!!!
Sagt och gjort, in på Expert,
TVÅ TIMMAR och åtta kameror senare så hade jag gjort mitt val.
Djävlar va nöjd jag var och GLAD.
Tyckte jag kunde vara värd en bättre kamera så jag kan bära med mig den.
En liten, nätt kompaktkamera.

Promenerade hem, åt i farten medans jag packade upp min kamera...
Mycket försiktigt, som tur var.

I med minneskortet och så satte jag igång och knäppte kort och utforskade jag kamerans funktioner.
Och sen igång med datorn och upp med korten på datorn.
Men va fasen...
Vilken DÅLIG BILDKVALTITET, tänkte jag och justerade funktioner.
Knäppte nya bilder.
Upp med bilderna på datorn...
URDÅLIGA.
Mysko.

I med kortet i min gamla kamera och knäppte liknande bilder, i med kortet i den nya kameran, knäppte fler nya kort...
I med korten i datorn och bilderna med den gamla kameran var KNIVSKARPA och i "rätt färg".
Bilderna med den nya kameran...
Var konstiga i färgen jämnfört med den gamla och suddiga.

Och så höll det på i ytterligare en timme med jämnförelser.

Jag kom bara fram till en enda slutsats:
Den gamla kameran och jag tycker/trodde  är/var skit...
Visade sig ta mycket bättre bilder än den nya.
Hur jag än vände och vred på det så blev resultatet så!
Gud vad jag blev besviken.

Jaha...

Så nu när jag ÄNLIGEN gjorde slag i saken, köpte mig en kamera för 2000:- som visade den sig vara urdålig, vad gör man då?
Inte fan tänkte jag behålla den iallafall.
Så jag packade försiktigt ihop den och kollade kvittot.
"Bytesrätt i 30 dagar om obruten förpackning."

Ok, vad innebär nu det då...?

Innebär det att om jag talar om att jag haft kameran uppe och testat den...
Så får jag inga pengar tillbaka?
Eller är det OK att man testat den, och sedan varit missnöjd så får man tillbaka pengarna?
Jag frågade sambon och Snickar-Ronnie.
Ingen kunde svara med 100% säkerhet VAD som gällde om jag lämnade tillbaka den.
Sambon sa:
"Det är bara att lämna tillbaka den och säga att du inte ska ha den, att du ångrat dig!!!"

Amen NEJ, det KAN jag bara inte göra.
Jag var där inne i TVÅ TIMMAR och höll på att ta död på försäljaren.

Jag kan bara inte komma in 2½ timme senare och säga:
Jag ångrade mig, punkt slut!
Jag måste ha en förklaring med mig i bagaget.
Ett sms räddade mig.
Snickar-Ronnie, vännen, skickar:
"Den kostar 1599 stormarknadspris (på fastlandet) och 1529 på internet!"

Perfekt!!!!

Då kan jag använda argumentet:
En kompis till mig kollade upp priserna i stockholm när han hörde att jag köpt den här kameran.
Och då fick jag "dessa priser"!
Nu vill jag lämna tillbaka den här, och så får han köpa den till mig i stockholm!
Jag vill ju liksom inte lägga ut MER pengar än nödvändigt.
Och så fick det bli!
Jag hade ett perfekt argument för att jag ångrat mig på kameran, fastän det var ljug, och när dom frågade mig om jag använt den...
Svarade jag:
NEJ, när skulle jag hunnit det, jag var ju här nyss!

Dom kollade och jag hade packat så fint, så fint.

Och så fick jag pengarna tillbaka.
PIJU!
Det blev LJUG, men jag vågade inte chansa.
Hade dom sagt att jag inte fått tillbaka pengarna utan tillgodo kvitto, bara för att jag testat den...
Då hade jag inte blivit glad!
Det är ju inte säkert att jag väljer Expert nästa gång "kamera-köpar-andan-faller-på" liksom.
Och 2000:- vill jag inte ha något tillgodo kvitto på.

Så nu får jag hålla tillgodo med min gamla harv ett tag till.
Den verkar ju vara VÄLDIGT BRA trots allt.
Om man jämför ju...
Det blev en hel dag nästan som dett kamerafixande tog.
Jag har dött i soffan.
Både av värmen och besväret.


Sticka lugnt.


Kommentarer
Postat av: Ingrid

Inte ska man behöva nöja sig med en kamera som inte ger bra bilder. Det borde ha gått att reklamera den och få köpet hävt. Men du var smart och ordnade det i alla fall.

2010-07-05 @ 22:10:01
URL: http://blog.stenstugu.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0