Släktkalas i Björkis!

Hur HET var gårdagen?
FÖR het!
Morsan ville inte åka på stranden igår, så vi var i trädgården.
Jag satt i en stol på gårdsplanen och läste.
Jag satt still, och SVETTEN rann av mig.
Jag fick springa in ibland och svalka mig med iskallt vatten.
Hjälpte noll.
Så fort jag kom ut, började jag svettas omedelbums!
Obehagligt.
Jag var lite förbaskad på att vara handikappad och inte kunna cykla iväg åtminstone till Gustavsvik och kunna sola och BADA.

Men...
Att det var så hett gynnade kvällen!

Igår var det dags för den NUMERA årliga "Släkt & Grillfesten" i Björkis!
Vi drog iväg från stan och landade i Björkis klockan 17.00.



Det blev kramar...



Välkomstdricka och mingel...



Och även den minsta ville dricka...
NATURLIGTVIS var det alkoholfritt .



Barnen spelade boule...






Grilltältet.
När potatisen närmade sig "Färdig status" började det grillas...
(lite suddig bild)



Mamma fotade med sin NYA digitalkamera...



Moster fotade med sin gamla HARV...



Till bords...



Och VAD fångar mostrarnas intresse tro?



Morbrors egendomliga middag?

Ja, det var getinginvasion på middagen.
Vädret har gjort sitt och nu vädrar getingarna MAT snabbare än blixten.
Vi hade fullt sjå att värja oss.
Men...
Så hade vi ju GETINGARNAS VÄRSTA FIENDE med oss på middagen:
Morbror Frasse!
Getingjägare av RANG.
Jägar/Idolbild:



Inget GEVÄR men väl en elektrisk manick som gav dom små odjuren en HJÄRTATTACK!
Eller nåt åt det hållet iallafall
Och här hade han lagt upp bytet väldigt snyggt, jag tror det var fler getingar som fick möta detta hemska öde...

Efter maten blev vi bjudna på vaniljglass, varm björnbärssås och kex.
PLUS en massa, massa GODIS.
EN av mina mostrar, jag säger inte vilken, vart SÅ BESVIKEN!
Inköpt TRYFFEL hade smält ihop till en kladdig sörja.
TVÅ paket var helt förstörda, hon öppnade och fick sedan slicka sina fingrar av allt chokladkladd.
Osis som FAN tyckte tyckte hon och slickade på.
Resten av KLANEN överlevde, godiset fanns i ÖVERFLÖD



Efter mat, fika, godis och efterrätt var det dags för motion.
KUBBTURNERING!
Och det blev den MEST SPÄNNANDE kubbturneringen ever!
Vilken rysare!
Här ovan ses motståndarlaget.




Här är delar av MITT lag.



Och det var en kubbturnering som var DJÄVLIGT SERIÖS!
KNIVEN mot strupen.
Många regler, FASTLÄNNINGAR som inte fattade REGLER, FELKAST, mätningar av linjer och GUD VET VAD...
Det var ett kollande och MILLIMETER-RÄTTVISA som hette duga!



Jag IN ACTION...

Vi låg rejält risigt till, det andra laget var SÅ dominerade första halvan av turneringen.
Vi hade inte en KUBB kvar på vår linje, dom hade KUNG-KNOCK på gång, dom missar...
Och vi lägger i HÖGSTA KUBB-VÄXELN, vänder hela skiten och VINNER!
Det blev RAKETEN och ett TJUT som förmodligen hördes ända in till stan!



Efter kubbturneringen satte vi oss till bords igen, snaskade lite till, och väntade på MUSIK!
Killarna satt och övade en stund medans vi pustade ut, moster kollade sångtexter.

En liten KUL grej förresten...
Moster är SPRÅKLÄRARE så var det en del rättningar i språket under kvällen.
Bland annat vid ett tillfälle...
Min kusin, hennes dotter, skulle uttrycka sig om något som smakade GOTT.
Min kusin utbrister:
MUMS FILLIBUBBA!
Min moster säger STRÄNGT:
MUMS FILLIBABBA, heter det!
(och hör sen!!!!)
Kom inte här och "Fillibubba" inte, lilla stumpan!
Ja, det är stänga regler även på SLANG i språkvärlden tydligen
Jag behöver väl inte tillägga att det var världens asgarv på det.



Fotade lite.
Kusiner i triss...



Jag och Syster-Yster.
Detta var enda bilden som vart någelunda klok.
ALLA andra såg vi FULLA ut på.
Och eftersom vi var nyktra, vill man ju inte lägga ut dom
Ett kort såg jag ut som en galning på, så det lägger jag inte heller ut.
Eller SERIEMÖRDARE, som sambon kanske skulle sagt.



Så kom våra FINA trubadurer ut.

Jag hade döpt dom till:
"Slowly Bulldogs" efter deras favoritöl, "Sleepy Bulldog" och den fina bordsduken med en bulldog på.
Men det namnet dög inte.
Då föreslog jag "One Note Boy´s", inte heller det dög.
Dom ville heta "Sanda Klinte Boy´s"
Äh, va fan...
DÅLIGT BANDNAMN!!!
Jag håller fast vid mitt FÖRSTA FÖRSLAG, "Slowly Bulldogs"!
Basta.



Lite Janne Schaffer-stuk på kusin Calle här.
Dom spelade och vi sjöng efter BÄSTA FÖRMÅGA.
Ibland blev det BRA, ibland blev det FEL och OSYNK i låtarna, men VI var nöjda och skrålade vidare ändå.



Så plockade Morbror upp guran.
Förra fick vi veta att han tydligen varit RIKTIGT VASS på gitarr och Cornelis-låtar en gång i tiden.
Före VÅRAN tid.
Förra året vart det bara ett litet PLINKANDE från morbror.
Men iår...
Det blev accord, musik och LITE CORNELIS-LIKNANDE SÅNG!
Shit...
Jag vart IMPONERAD och förstod att nog nog kanske varit rätt VASS.
Hm...
Jag tror vi var rätt MÅNGA som tyckte att han fan kan åka hem och ÖVA ett år och sedan tror jag det skulle kunna BLI Cornelis-stunder med morbror på sång och gitarr framöver!
Fan, han är ju pensionär, han har tid, öva, öva, öva och låta oss njuta av det.

Det blev en underbart kul fest!
Kvällen var varm och ljum, sällskapet på topp, maten och snasket gott, MITT KUBBLAG VANN, vi fick sång och musik...
Kan det bli bättre?
Knappast.
När jag åkte hem var det med en varm känsla i magen.
I LOVE min släkt, ni är bäst!!!

Nacken värker lite idag, men DET kan jag stå ut med.
Inge mer kubb på ett tag.
Men MER SLÄKTMYS!
Sticka lugnt.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0