Regler, dyrt och heligt...

Så var det över för den här gången...
Och det känns LIKA TRIST varje måndag när sonen far iväg till sin pappas vecka.
Jag fattar inte att en vecka kan gå så fort.


Så hoppar vi raskt över till REGLER!
Ibland kan regler vara lite jobbigt...
Det kan vara jobbigt för den som får regler UPPSATTA för sig...
Och det kan var jobbigt för DEN som SATT UPP reglerna.

Jag kan ta exemplet från igårkvälls.
Klockan 21.00 började jag känna att "det kurrade lite i magen"!
Väldigt mycket KURR till och med.
Och det fanns ingen frukt hemma.
Ingenting egentligen som jag var sugen på förutom...
En liten blå burk med BRAGOKEX doppade i CHOKLAD i skafferiet!

Och då är det ju såhär...

Att jag har satt upp regler här hemma för sonen.
För att "hålla dåliga vanor borta" ska man kan inte SNASKA hur som helst efter klockan 19.00 OM man blir hungrig!
Om man blir hungrig efter klockan 19.00, då tar man en frukt, grönsak eller möjligen en macka!
För sonen är av typen:
Jag-har-ätit-middag-för-1-timme-sen-och-är-hungrig-igen!

Då kommer MORSAN-FÖREDÖME och säger:
Frukt, grönsak eller macka, BASTA!
Och det...
Brukar ju inte vara så POPPIS.
Sen gäller det ju att följa det SJÄLV också.
För har man satt upp en regel vore det ju bra om man själv FÖLJDE den också.
Men det kan vara lite svårt ibland.
Speciellt när det börjar kurra i magen och man mer än VÄL förstår att ens 10-åring inte vill ha nån djäkla frukt på kvällskvisten.
Man vill ha något snaskigt.
Något med SOCKER i, och då ska det inte vara fruktsocker.

Så igår...
Sonen hade gått och lagt sig, men var vaken.
Vårat kök ligger ju NÄSTAN brevid hans rum.
Och jag...
Ville bara ha dom där djäkla bragokexen.
Kurr, kurr, kurr...
Och desto mer jag tänkte på kexen, desto mer kurrade det.

Tillslut, runt 21.30 gick jag ut i köket och öppnade skafferiskåpet.
Då hör jag från sonens rum:
"Vad gör du?
Ska du ÄTA nu, jag är OCKSÅ hungrig!"

(satan också, tänkte vän av regler... )
Jag ska bara...
( ja, vad ska du nu bara...? )
Jag ska bara ta... en morot!

Och så försökte jag väldigt tyst öppna den där burken med kex.
"MAMMA, vad är det för BURK du öppnar?"

( va FAN, din lilla SPION, har du superhörsel nu oxå? )
Lilla gubben, du ska sova nu...
Var nu tyst och slappna av.
"Men mamma jag är inte trött och jag är också hungrig!"
GOD NATT!
Och så stängde jag till dörren till köket.
"Mamma, du morötterna ligger i KYLSKÅPET, inte i skåpet!!!!"
( ok, ok, fan... )
Jaaa, jag vet, jag skulle bara kolla en sak.

Satte på vattenkranen på full sprut, snabbt öppnade burken tog några kex, in i kylskåpet, öppnade grönsakslådan och...
LÅTASAS-TOG en morot!
Kände mig nöjd med min lilla kupp.
Passerade sonens rum och hör:
"Jag är också hungrig..."
God natt gubben, du ska upp tidigt imorgon, puss puss.
"Go´natt".

Så sitter jag i soffan, smygåt kexen, MUMS, MUMS.
Fan, dom där kexen räckte inte långt.
Jag vill ha några till.
Smög ut i köket igen, försökte vara så tyst som möjligt.
"MAMMA, vad GÖR DU?"
( suuuuck...)
Inget, jag ska bara ha en morot till...
"Jaha, det har inte låtit som du ätit morot förut, inget MOROTSLJUD liksom..."

( rätt åt dig Frk Österholm, kul att vara morsa och präktig som fan, sätta upp regler åt andra och sen inte följa dom själv...
Iallafall inte när det gäller regler som innehåller SOCKER!
Suck.
)
GOD NATT hörru, nu säger jag inte till dig fler gånger.
Och så körde jag samma procedur som förra gången, på med kranen...
Fick mina kex och kunde smocka i mig...
Utan det OBLIGATORISKA MOROTSLJUDET
Hjälp, det är så himla jobbigt att försöka vara ett gott föredöme och ge sitt barn SUNDA, sockerfria vanor...
Det kan så LÄTT gå i stöpet.

Så till ANDRA REGLER, eller LÖFTEN skulle jag kanske skriva...

Imorse gick jag ut och hämtade tidningen.
Och i brevlådan låg det, INTRYCKT i hörnet, ett paket CIGARETTER.
OK...?
Jag röker ju inte.
Men det finns ju TVÅ F.D RÖKARE i huset.
Sambon och morsan!
Vem smygröker undrar jag då?
En som inte FÅR röka pga av sjukdom (morsan) men som jag KOMMIT PÅ vid flera tillfällen att smygröka...
Och trots att jag hade VITTNE vid ett tillfälle, nekade till rökningen ändå.

En som LOVAT dyrt och heligt att inte röka mer i sitt liv...
För min skull. 
Jag vill faktiskt inte vara ihop med en askopp, KYSSA EN ASKOPP, eller vara ihop med en rökare som kommer dö i lungcancer vid 65.
Kunde ju vara kul om vi kunde leva ihop i MÅNGA ÅR...

Men...
Faktum kvarstår...
Ett halvt CIGARETTPAKET med en tändare i.
Den skyldige/a lär få en utskällning oavsett, socker kan man väl fuska med det DÖR man ju inte av...
Men CIGARETTER DÖDAR!
Jag tycker inte om att bli blåst, när man blivit lovad AV BÅDA att sådant inte ska förekomma.
Jag upprepar, DYRT OCH HELIGT till och med.


Ja...
Frågan är då, VILKA regler är OK att bryta, och vilka är inte?
Löften är iallafall solklart i MIN BOK...
Löften BRYTER MAN INTE!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0