Äppelgodis!

Så gjorde jag en äppelkaka...

Och efter att ha läst UnderbaraClaras blogg fick jag SUPERINSPIRATION.
Och ibland är man dum i huvudet.
Hon hade gjort torkade ÄPPELRINGAR och det har jag också velat gjort i flera år.
Problemet har då att jag inte har en sådan där äppelrings-torkarställning.
(konstigt ord det där blev, men ni fattar hoppas jag...? )
Min mormor hade en sådan, men DEN, var jag så djävla dum att jag inte tog vara på när hon dog!
Jag var i en ålder då det bara inte var intressant att ha.

Och efter att ha sett Claras inlägg insåg jag att min fantasi att LÖSA äppelringstorkar-frågan har varit lika med NOLL.
Så enkelt hon hade löst det var ju nästan PINSAMT för min egen hjärnkapacitet.
Men Fröken Österholm, som älskar torkade äppelringar gjorde då som Clara...
Ut i trädgården och plockade på mig fina äpplen.




Bort med kärnhuset...



Har ingen mandolin att skära ringarna jämna (men det ska jag inskaffa) så jag fick skära så smalt jag kunde...



Fram med grillpinnarna som blev över efter sommarens grillning...



Tog två plåtburkar och ställde på köksbordet, hängde på första raddan av äppelringar...



Och äppelgodisfixerskan själv, gör tummen upp.
Det går bra nu...




Voilá!!!!
Första rundan med äppelringar KLAR!
Och fler ska det bli.

OCH...
Jag ska passa på här och sända ut en EFTERLYSNING!!!!
Om någon som råkar läsa min blogg, har en sådan där äppeltorkarställning och INTE vill ha den, kanske SÄLJA den...
Skriv då gärna några rader till mig.
Eller...
Om någon VET vart man kan köpa sådana här på Gotland i butik eller hos någon hantverkare...
SKRIV GÄRNA då också.
Jag vill ha en!
Och jag har faktiskt letat lite under åren men aldrig hittat någon.
Tips emotages TACKSAMT!
Sticka lugnt.

Kommentarer
Postat av: Marie-Louise Grimlund

Hejsan !

Nu var det nog ett bra tag sedan jag var inne på Din blogg.Har skaffat så många att det tar sin lilla tid att komma tillbaka, nu ikväll bestämde jag mig för att gå in på alla.Kommentera eller skriva några rader.

Visste inte man kunde torka äpplen själv, de mörknar ju.Kan man det med fler frukter ? Jag brukar torka svamp, bra att ta till i såser.

Du kan väl kolla på tradera.Jag ska leta efter en mindre transportbur för katt där.Gav bort den stora klumpiga jag hade till min granne, fast den var mitt X:s.Som han köpte för fyra hundra och en till, som vi blev tvungna att ha när vi flytta från huset och separerade med katter och allt i Dec.1993.

Är det inte bättre med tjocka stickor ! Till äppelskivorna. /Mi

2010-09-30 @ 20:57:53
URL: http://thoerr499-vitsippan.blogspot.com/
Postat av: Bloggaren Herself

Hej!

Kul att du hittat tillbaka :D

Bra idé där med Tradera, jag ska kolla, men jag vet inte riktigt vad en sådan där äppeltorkarställning heter.

Jag får väl söka på "äppeltorkarställning" och se om jag får napp.

På in mormors äppeltorkarställning var det tjocka stickor, eller mer som blompinnar, men jag...

Hade bara grillpinnar hemma, så det fick duga :D

2010-09-30 @ 21:16:19
URL: http://stickqvick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0