Söndagskaka!

Jag har bakat.



Här börjar jag STAPLA recepten i bloggen på varandra...
Har jag aldrig gjort förut, men nu gör jag det.
Jag har bakat en SUPERENKEL och supersnabb äppelkaka.
Receptet hittade jag på jobbet i receptboken som vi alla assistenter skriver i våra bästa recept.
Jag kallar den SÖNDAGSKAKA, eftersom jag bakar den på en söndag idag.



Notera även min FINA söndagsklädsel, fyra nyanser av grått.
Myssöndag.

Receptet:

Sätt på ugnen på 175 grader.

100 gr smält SMÖR
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 ägg
½ tsk kardemumma
1-2 små äpplen
kanel

Smöra och mjöla en "limpform", kolla bilderna nedan.
Jag tar mjöl, men man kan också ta ströbröd såklart.

Smält smöret i en kastrull, ta av kastrullen från spisen, häll i sockret direkt i kastrullen.
Blanda.
Blanda sedan även i vetemjölet, bakpulvret, kardemumman och tillsist ägget i kastrullen.
Allt blandas alltså direkt i kastrullen.



Och så PROVSMAKAR man smeten så den är OK!!!!



Häll ner smeten i brödformen, skär äpplena i små bitar och blanda lite socker och kanel.
Rulla äppelbitarna i detta.
Stick ner i smeten och in i ugnen i 35 minuter.
Och att göra detta tar MAX 5-10 minuter!
PERFEKT "Lazy Sundaykaka" eller snabbkaka om man ska få besök.

Man kan ju även ta VALFRI frukt.
När jag bakade den på jobbet gjorde vi den med plommon i.
Tager vad ni haver...



Klar!
Och så lite vaniljsås på detta så är man hemma helt
Sticka lugnt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0