Jobbar gratis...

God förmiddag!

Här har det varit en produktiv förmiddag...
Djävligt tråkig faktiskt.
Jag har RYDDAT vårat hem och plockat undan allt som alla andra INTE plockar undan.
Sen drog jag iväg till banken och betalade in pengar.
Hem igen och fortsatte faktiskt rydda, jag får ta det i omgångar så att jag inte får värk.
Satt in tvätt, plockat upp lite akvarellgrejer från garaget.
Och sen har jag satt en limpa på bakning i bakmaskinen.
Nu har jag värk...
Men det lägger sig väl om jag vilar en stund.

Annars så satt jag och SMÅLOG när jag läste tidningen imorse.
Tänkte:  "ja, ja, försöka duger..."
Det handlade om OSS assistenter som, TROTS att vi inte ville, har blivit PRIVATISERADE.
Kommunen har lagt ut Personlig assistans till ett större företag, OMSORGSHUSET.
Sen har vissa valt att starta kooperativ eller gått till andra assistansföretag.
Men jag jobbar då alltså för Omsorgshuset.

Idag stod det att läsa:
"Assistanter känner sig maktlösa efter bytet till Omsorgshuset!"
Och igår hade tydligen assistenter och fackliga företrädare träffats och bjudit in tidningen och berättat om dom försämringar som väntar.
Vi kommer alla få gå upp i tid, FÖR ATT FÅ BEHÅLLA den lön VI HAR NU.
Vi får alltså inte mer lön, men väl mer arbetstid!
Allt för att OB´n nattetid dras ner, vi får alltså inte betalt fastän vi är på vårat jobb.
VI JOBBAR GRATIS, med andra ord!
Lustigt va???
Personligen så kommer jag ju jobba mindre pass för vi ska börja jobba dygn, men arbetstiden blir ju längre ändå.
och samma lön för MER arbete...
Är det OK?
Nä, jag tycker ta mig fan inte det.
MEN samtidigt är jag ju glad att jag har ett JOBB och att jag älskar mitt jobb, och att jag fatiskt inte tappar lön även om jag går upp i tid.
Känslan är DUBBEL som ni säkert förstår.

Ja, allt det här verkade ha debatterats igår och det är ju jättebra...
Men kommer det bli någon förändring?
Nä, det blir det ju förmodligen inte.
Och Omsorgshuset och kommunen har skrivit ett 4-årigt avtal, och sen ska väl det utvärderas under tiden.
Men kommunen är nog INTE så sugna på att ta tillbaka någon assistans misstänker jag, det/vi kostar alldeles för mycket pengar!

Jag tycker att det är BRA att det uppmärksammas och att det finns starka människor som kämpar för oss alla.
Och att dom VÅGAR.
Det är dock ett PRIVAT företag och nuförtiden kan allt hända, HAR JAG HÖRT...
Obekväma människor göre sig ICKE besvär.
Vågar jag ens SKRIVA detta som anställd?
Vem vet...?
Jag tar chansen och är den där pitbullen i golden retriver-kostym som ser snäll ut och viftar på svansen...
Vift, vift, slick.





Värken har nu försvunnit och det känns skönt, gick ju fort!
Igår hade jag en HELT värkfri dag.
Idag hoppas jag på det med och SNART kommer min lilla Låne-solstråle och sonen kommer hem TIDIGT från skolan.
Hurra!
Sticka lugnt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0