Kardemumma & kanelscones!

4½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/3 dl socker
1½ kryddmått kardemumma
1 tsk kanel
1 eller 2 nävar russin om man gillar det, vilket jag som alla redan säkert förstått  gör.
Jag tar 2 nävar.
Blanda alla torra ingredienser.

Tillsätt 75 gr riktigt smör
2 dl kaffegrädde eller vanlig mellanmjölk, jag tog kaffegrädde till mina.

Blanda sconesdegen väl med händerna, så att allt smör blandas ut.
Rulla lagom stora bollar, jag får ut 7 scones av denna degen.
Lägg i muffinsformar och sen i plåtmuffinsform så dom håller formen.

Om man vill, så penslar man med ägg och strör på lite pärlsocker.
Jag gör 50/50 på min plåt, morgonscones och eftermiddagsscones.
Grädda i ugnen 20-25 minuter, beroende på ugn.
Går UTMÄRKT att frysa om man inte orkar äta upp allihopen.
Vips så har man kanelbulle, fast utan ansträngning!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0