Inte lätt att vara kreativ...

Dagen är gått så djävla fort här!
Och nu är kvällen fri.
Jag är till och med klar med min del av läxläsningen.
Sambon tar den andra delen, 8:ans gångertabell.
Jag skolkar från den
Men det är ju liksom ingen idé, skulle sonen sitta här och rabbla tabellen upp&ner, fram&tillbaka...
Då skulle ju inte jag kunna säga/veta om det är rätt eller inte.
Och jag vill HELST INTE sitta med en fusklapp!
Det skulle inte kännas trovärdigt som förälder.
Alltså, matteprofessor Malmborg tar hand om det.

Jag smygäter godis.
Så fort sonen vänder ryggen till smiter jag ut i köket och MULAR i mig.
Jobbigt att upprätthålla "godisfri vecka och rätt att snaska på fredag", när man har så dålig karaktär.
Just nu har jag VÄLDIGT dålig karaktär, bara så ni vet.

Så till min mor...
Hon är väl FÖR LUSTIG ändå.
Vi har så olika åsikter.
När jag upptäckte en liten SKATT av gamla bilder idag...
EFTER att jag fixat med bilderna på pappa, då satte jag igång att fota ytterligare lite gamla släktbilder.
Som jag vid tillfälle tänker pula med i mitt bildprogram.

Min mamma satte sig brevid mig när jag valde ut bilder.
Jag valde ut ÖGONBLICKSBILDER, inte UPPSTÄLLNINGSBILDER.
Dvs bilder som var spontana och inte "Räta på ryggen, finklänning på, LE"-typen av bilder.
Och jag hittade jättecoola bilder på mormor.
Bland annat denna...



Mormor i full fart vid diskbänken i köket!
En klänningrock på, kanske är hon lite stressad för hon ser lite sammanbiten ut, kanske ska det BLI middag, eller så har det varit och hon diskar ur en rostfri balja, och så morfar i bakgrunden.
Jag tycker det är en jättefin bild.

Men se DET tyckte inte min mamma!
Hon tyckte jag fotade av helt fel bilder.
Hon kunde inte förstå varför jag fotade av alla "dom FULA bilderna".
"Varför måste du fota allt som är så djäkla FULT jämt" som hon exakt uttryckte sig.
Fult?
Men mamma, det är liksom inte dom korten som man ställer upp sig på, i sina finkläder, som kanske jämt är dom bästa bilderna.
Eller mest intressanta.
"Tycker DU ja", sa mamma.
Och tyckte inte om att jag tog bilden på mormor där hon "såg ut som ett spöke".

Men min bild av mormor är VARDAGSMORMOR, så som hon JÄMT såg ut.
Hemmaklänningen med klänningsförklädet på, nån papiljott i luggen IFALL hon skulle gå ut under dagen, stödstrumpor och vita träskor med gummisula.
DET är mormor.
Inte mormor som hade nylagt hår med blålila färg i och finklänningen på, redo för kaffekalas!
Det var liksom inte så ofta hon såg ut SÅ.
Min bild av mormor, är mormor som ovan.
Men min mamma tycker inte om spontana bilder.
Nej, det skall vara KALASBILDER.
Suck.
Så där satt hon och hade en himla massa åsikter tills jag tänkte:
Jag gör detta när hon INTE ÄR HEMMA!
Inte lätt att vara kreativ när man har någon som SÅGAR ens försök till KONST
Bilden på mormor blev två varianter som jag la upp på bildbloggen...



Sen fick jag till en urhärlig bild TILL under dagen på pappa, som jag också la upp på bildbloggen.
När han sitter på kökstrappen i Brissund och har Katinka 1 i famnen, har en blå träningsoverall i blå nylon med RÖDA stickningar på och fiskekeps.

Ja, det lär bli FLER bilder av den äldre grenen släktingar, som kommer få sina FULBILDER uthängda på bildbloggen framöver.
Akta er, det kan bli UGLY som fan, iallafall om mamma får ha en åsikt!
Ni får väl hoppas att ingen känner igen er
Nu ska jag virka lite.
Återkommer.











Kommentarer
Postat av: Kristina

Hur gammal är bilden på din mormor? 70-tal?

Jag kan i alla fall tala om varför hon ser lite koncentrerad ut! Hon har bullar i ugnen! Den rostfria baljan är bunken till assistenten, ser den där som knådar degen också bakom i diskstället. Mina ser precis likadana ut fast dom är från 90-talet!

Kunde inte låta bli att kommentera.... lite kul!

2011-02-22 @ 23:31:53
URL: http://jultorpet.blogspot.com/
Postat av: Bloggaren Herself

Hej Kristina!

Bilden kan vara SENT 50-tal, absolut 60-tal eftersom min morfar levde, han dog 68 el. 69.

Jag frågade min mamma när jag hittade bilden faktiskt, men hon visste inte heller riktigt.

Tiden går och minnet...

Har försvunnit lite ;D

Och du har rätt, SÅKLART har hon bakat, nu när jag såg vad skrivit och tittade på bunken, så ser ju jag också att det måste varit bakning på tapeten.



Och från det ena till det andra...

JAG läser ju DIN blogg, och så vill ju jag så gärna kunna kommentera på DIN blogg...

Men det är ju stört omöjligt!

Jag försöker skicka iväg kommentarer, men får nobben direkt.

Det raddas upp en massa "konton" eller vad det nu är, och även om jag försöker klicka i dom rutorna...

Går det inte att lämna ett smack.

Jag HAR ett googlekonto, måste jag logga in på det för att kunna kommentera på din blogg?

Jag är ju helt värdelös på sånt, men bara så du VET, jag försöker ;D

Och vet du hur man gör så får du gärna skriva det :D

SNYGGA KORGAR du köpt förresten ;D

Kramkram

2011-02-23 @ 09:19:21
URL: http://stickqvick.blogg.se/
Postat av: Kristina

Oj, då är det ju ännu roligare att min assistent ser precis likadan ut! Den måste ju vara bra som stått sig så länge!



Jaha, så det går inte att kommentera!? Ibland undrar jag varför det kommer så få kommentarer. Måste kolla upp det där lite, hur det funkar. Kommenterar ju själv i bland på en del bloggar och får upp den där raden med konton så jag vet vad du menar men det brukar funka för mig, brukar vara inloggad automatiskt. Ibland måste man ju skriva i ett "tillvridet" ord i en ruta för att det ska gå. Nja, jag måste kolla hur det är.

2011-02-23 @ 12:49:26
URL: http://jultorpet.blogspot.com/
Postat av: Kristina

Nu du, nu måste det gå att kommentera! Hittade en inställning under kommentarer som stod på endast medlemmar (medlemmar var...blogspot?) ändrade till alla så nu måste det gå.

Bra att jag fick veta, visste nog inte vad den där inställningen innebar när jag började skriva, det finns så himla mycket att ställa in på blogspot.



Ska bli kul och se om det blir mer kommentarer nu. Skrev på trädgårdsbloggen förut, för några år sedan, och där kom det ju alltid kommentarer så fort man skrivit något, stor del av nöjet med att blogga tycker jag.

2011-02-23 @ 13:06:25
URL: http://jultorpet.blogspot.com/
Postat av: Bloggaren Herself

FINT, då ska jag testa genast :D

2011-02-23 @ 21:05:52
URL: http://stickqvick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0