Att vara under medelklass innebär underklass...

Jag är själv...
Sonen på kalas, sambon jobbar, JAG...
Njuter!
Precis vad jag behövde ikväll, ensamhet och en kopp kaffe till.

Och PRECIS som jag satte mig ner för att äta min kvällsmat, ringer telefonen.
Det var min mamma.
"M-A-D-E-L-E-I-N-E, hjälp mig, jag kommer inte ut, hjälp!!!"
VA?
Vadå, vad gör du, vad har hänt?
"Jag är inlåst i bilen, jag kommer inte ut, du måste komma och hjälpa mig!"
VAR ÄR DU, vilken bil?
( Jag vet ju att hennes bil är trasig, så DEN visste jag ju att hon inte kört... )
"Jag står på parkeringen, jag har varit och hämtat Mats bil, jag kommer inte ut!"
Jag tittade ut på Glas&Lås-parkeringen och där ser jag Syster-Ysters mans bil...
Och mamma FAST inuti!
På med jackan och så hann jag inte mer än ut på förstutrappen...
Så hade morsan lyckats befria sig ur sitt bilfängelse!
Hon kom in och jag frågade:
Vad hände?
Ja, hon hade inte tryckt hårt nog tydligen och fick inte upp dörren.
OKEJ, fint mamma, men nu är du fri.
"Jaa herregud!!!!"
... sa mamma på sitt typiska EGNA mamma-sätt

Så har jag betalat räkningar idag.
Och denna månaden hade jag BARA 2112 kr att behöva punga ut med!
(ingen hyra är inräknad i det då alltså )
Gud så glad jag blev!
Det var helt rätt månad att ha lite räkningar.
Det är inte ofta man har det SÅ LYXIGT!
Jag bestämde mig att denna månaden så ska jag ENDAST leva på 10 000 kr, alltså efter att allt är betalt så blir det 5000 kvar att leva på.
Jag ska låtsas att jag är sjukskriven fortfarande och INTE har lön igen.
Jag blev ju så djävla deppig för det här med semesterpengarna som blev så djävla SKITLITE...
Så jag ska leva snålt och lägga undan.

Vad händer i MARS liksom?
Inte ett skit, fast det är  tre viktiga födelsedagar, mamma, Millan och sonen...
Dom ska få sitt, men resten av månaden behöver jag behöver inte slösa.
Känns skönt.
APRIL blir en snålmånad också, snart är det ju sommar och då bränner man ju stålar bara man går utanför dörren.
Man behöver bara TITTA på sin familj, släkt och sina vänner, så har man bränt några hundra
Så jag SPAR till sommaren, har jag bestämt.

Annars så satt jag här och funderade det här med samhällsklasser när jag hörde att dom pratade om det på tv´n...
Mina tankar började vandra iväg i vilket fack jag och min familj skulle ställas in i den här frågan.
VART hör jag hemma egentligen? 

Ja, jag är DEFINITIVT inte överklass, det kunde man ju stryka direkt.
Vi har inte råd att åka utomlands en gång om året i vår familj, vi har råd att åka till fastlandet typ en gång om året och göra "något familjärt".
OM vi har TUR...
Vi har inte råd att lägga undan pengar varje månad.
Vi har precis så vi klarar oss månad för månad.
Jag gör en budget för varje månad så att jag vet vad man kan lägga pengar på, och den är snäv.

Då tillhör jag/vi inte medelklass heller.

Jag har en dålig lön...
Jobbar MER nu och får mindre betalt för det.
Jag är en låginkomsttagare.
Jag är nog PÅ RIKTIGT ganska fattig, för det finns inget svängrum för nåt egentligen.
Hm...
Ja, nä, så ser verkligheten ut.

Jag är alltså underklass.

Fattig på pengar och hade detta varit på Emils tid...
Då hade jag hamnat på fattighuset och blivit FATTIGHJON och haft Kommandoran som polare när jag blev gammal.
Skönt att vara fattig i nutid, det känns inte LIKA eländigt som stampat jordgolv och kornsoppa till frukost, lunch och middag.
Lustig insikt, att inse att man håller till EKONOMISKT på botten.
Annars BETER jag mig ju som om jag VORE en RICH BITCH!


Men det är ju GRATIS iallafall!

Jag försökte mig på lite virkning.
Men eftersom HJÄRNAN är MOS så fattar jag ingenting.
Jag fattar inte att huvudvärk och trötthet kan få mig så OINTELLIGENT!
Kan bero på min nyupptäckta SAMHÄLLSKLASS också, jag är inte säker...
För vi underklassare är som regel rätt PANTADE har jag förstått
Jag ger upp virkandet och bara dumglor på tv istället.
Kanske mos-hjärnan funkar imorgon om jag har tur.
Och KANSKE vaknar jag som MILJONÄR, OM jag har tur.
Men annars...
Hittar ni mig i underklassen som vanligt!












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0