Mormor Madde i sin tidiga "dagen-efter-fest-demens"...

Och nu blir det snart SÅGAR-blogg...
Men först till något snällare!

Igår, jag hade en väldigt konstig dag, jag orkade nämligen inte göra ett smack.
Det enda jag faktiskt orkade göra var att gå hundpromenad och baka scones.
Inte sy, inte virka, nä, jag orkade liksom inte göra ett skit.
Sen gick jag typ bara runt och skrotade, och satt och försökte hitta tygaffärer i stockholm.
Ja, det blir en tur till stockholm själv i höst, jag ska ta lite "sjalkassepengar" och köpa in lite fina tyger.
Jag har hittat många intressanta alternativ.

Så hade jag rätt bra med kunder i butiken som kom och gick igår!
MYCKET BRA, och jag sålde en kjol och HELVETESSJALEN!!!!


Jihaa, äntligen blev jag av med den där sjalen som tog evigheter att göra, fick räkna om varje varv till typ varv 32 och jag grät blod över.
Jag utvecklade ju liksom ett litet hat till den där sjalen och sen satte UNDERPRIS på för att bli av med den, och igår blev jag det!
Hipp, hipp hurra, aldrig mer en Helvetessjal..
Men...
Det var ju då två kvinnor som var inne och handlade, varav det ena beställde en sjal, en sån här...



Fast...
En timme efter att dom varit inne och handlat och beställt, så ringer kvinnan som beställt en sjal och vill ha en likadan som vänninan köpt.
DVS Helvetessjalen!
Ridå.
Jag har slarvat bort mönstret har jag bestämt för mig.

När jag sen var klar med detta hoppade jag in i duschen och vi skulle ut till Björkis.
Det var jag, bästisen, Syster-Yster och man, vi skulle ut till Nybyggarna och sen iväg och se Pumpbolaget!
Men först till Björkis, vi blev bjudna på tapas, dricka, satt och pratade om allt mellan himmel och jord, hade jättetrevligt och roligt.
Kom till Tofta Beachclub och snickesnackandet, ätandet och drickandet fortsatte.
Jag fick höra om "Flirtar jag glömt", eller kanske HELST GLÖMT...
Ja, ibland har mina vänner och släktingar BÄTTRE koll på vilka som passerat i revy, än jag har.
Och situationer man förpassat till sitt skämmigaste innre, men andra tydligen kommer ihåg.
SKITJOBBIGT! (fast fniss ändå)
So many men, so little time

Fick även FIN kritik från mina nära och kära om mitt skrivande här på bloggen!
(TAAAACK, som faaaaan hörni)
Saker som dom tyckte jag har i mitt skrivande, som jag tycker att jag INTE HAR.
Himla kul att få höra, fast helt oförtjänt.
För det jag skulle vilja göra...
Men kanske inte tycker att jag har kvaliteter att klara av!
Fast det kanske jag har...?
Jag kanske ska omvärdera mig själv där.
Vi får väl se.
Eller JAG får väl se.

Nåväl, där satt vi och hade det mycket trevligt och sent om sider började bandet spela, mina förväntningar var HÖGA, men nu måste jag tyvärr skriva:
Pumpbolaget har passerat "bäst före datum".
Och sångaren med guldstrupen...
Har tappat rösten.
Om det nu berodde på att han var lite risig i rösten just igår, eller något annat...
Det vet inte jag.
Men killen som var gitarrist var BRA mycket bättre än sångaren.
Och han fick sjunga typ 4 låtar på ca 2 timmar, jag önskade att det varit tvärtom.

Och...
Dom spelade samma gamla SKÅPMAT som dom spelat i alla år!
Hallå, repa in lite nytt kanske?
Nej, inte Pumpbolaget inte.

Den enda höjdpunkten var när dom körde "I´m in the band" av Hellacopters, en mycket bra röjlåt!
Det var som jag sa till tjejerna i pausen, jag är inte ett fan av att sitta och lyssna på samma gamla låtar så vidare värst mycket.
Jag har ett fåtal cd-skivor som är "musik från förr" som jag gillar, jag gillar ju mest radion och framför allt P3.
Och det är för att P3 faktiskt för att dom alltid spelar all möjligt typ av NY MUSIK.
Inte som skvalkanalerna som spelar sönder  nya låtar.

Så...
Jag jämnförde det med att jag ju var på after beach och lyssnade på Marmeladorkestern för någon vecka sedan, och jag blev så GLAD för dom körde inte bara gammal skåpmatsmusik.
Nej, dom körde NYA låtar från året också.
Nya hits.
DET tycker jag verkligen hedrar ett BRA COVERBAND, att både köra nytt och lite gammalt.
Dessutom var Marmeladorkestern gratis och sångaren var bra mycket bättre sångskick än Pumpbolagets.
Han missade inte en ton.
Då är ändå inte Marmeladorkestern mitt favo-coverband.
Men dom var BRA.
Jag stod liksom och dansade för fulla muggar en vanlig eftermiddag.
Igår...
Ja, jag svajade på sin höjd under "I´m in the band"!

När man desstom såg att sångaren nästan skämdes lite ibland, eller jag uppfattade det lite som han skämdes på något sätt, när han missade toner...
Då tyckte jag nästan lite synd om honom.
Min bästis och jag led oss igenom sista halvtimmen och led nästintill när extranummren aldrig tog slut.
När dom avslutade med "Run to the hills", då stod jag bara och jämnförde det med när vi var på någon konsert med ungarna på Kneippbyn för något år sedan och bla "The Poodels" uppträdde.
När sångaren Jacob Samuel körde den låten, då RESTE SIG fan håren i nacken för han var så djävla bra och träffsäker, ja, SJUKT BRA när han gjorde den låten...
Så jag har aldrig hört något liknande varken före eller efter.
Jag fick skärpa till mig vid det tillfället att inte brista ut i tokdans och slänga med huvudet å det vildaste...
För jag var ju på barnkonsert.
Men dom som stod och studsade framför scenen igår, dom håller nog inte med mig.
Men det gör jag.
Håller med mig själv alltså

Så var det äntligen över...

Jippie tänkte jag och bästisen som dessutom hade tokont i sitt brutna revben.
Vi drog oss mot utgången, Syster-Yster ville gå på toa och jag sa:
NÄ, skit i det nu, du kan gå på toa hos Nybyggarna, nu drar vi!
Och så vitt jag kunde se, så gick alla mot utgången.
Vi kom först ut i bilen, frös som hundar, på med värmen, tinade upp och tiden gick...
Inga andra kom ut till bilen.
Tick-tack-tick-tack...
Däremot välde det ut folk som skulle hem, men inte vårat sällskap.
Vi snickesnackade om ditten och datten, efter 20 minuter enades vi om att jag skulle skicka ett sms till min ena kusin...
Inget svar.
Efter en halvtimme började jag ringa båda, inget svar.
Vi i bilen ville hem, folk slutade strömma ut från stället, och tillslut var det ju nästan inga alls som kom ut.
?
En som hade ont och en som var trött...
Jag sa att jag går in och kollar vart dom tog vägen, men misstänkte redan...
They are with the band!

Kom in, inte många kvar, personal som städade, jag högg tag i en vakt som jag känner till lite och bad honom om hjälp.
Sa att "mina släktingar var putsväck, vi satt ute i bilen sen 35 minuter och väntade på dem, misstänker att dom sitter och hänger med bandet".
"Vänta här", sa han och gick iväg mot ett draperi.

Jag väntade inte, utan gick efter som den PITBULL jag är!
Hörde hur han lite försiktigt frågar bakom draperiet:
"Har ni några släktingar som sitter där ute och väntar på er?"
Då gick jag bara rätt in, för då VISSTE jag att det var dom som satt där eftersom som inga andra var kvar på stället ju.
Sa något argt i stil med:
"Men va fan gör ni här, vi sitter ju ute i bilen och väntar på er...
Har ni GLÖMT BORT OSS ELLER????"

Jaha, där satt dom och EFTERFESTADE med bandet!

Och kände sig sen påkomna som små barn som hade blivit uppläxade av självaste mormor.
Dom "som bara skulle hänga med bandet en liten stund" som dom sa.
Jaha ja, en liten stund ja...
Så fick vi äntligen med oss dom små liven in i bilen under mycket fniss och stoj.
Och vi var ÄNTLIGEN på väg hem!
Min gud, det satt långt inne, och när jag äntligen kröp isäng klockan 03.30...
Då hade jag inte ens borstat tänderna, så trött var jag.

Vaknade naturligtvis som ett vrak, tidigt som vanligt.
För inte kan jag sova fastän jag varit uppe nästan hela natten...
Ack nej, ack nej.
Jag fick nästan fem timmars sömn, sen gick jag upp.
Tänkte åka till stranden och dö...
Men TUR SOM VAR, så ringde min bästis nyss och pratade lite och sa:
"Ja, då ses vi ju sen på kalaset då?"
Kalas?
Vadå kalas..?
Åh herregud, Lilla Sunshine har ju fyllt två och ska ha kalas idag!
Tack gode gud att bästisen ringde och påminde...
Annars hade mormor Madde i sin tidiga "dagen-efter-fest-demens", åkt ut till stranden och dött i en grop.
Nu är det till att spotta i nävarna och lägga papiljotter i håret, borsta tänderna och ta på sig kalasklänningen och gå på kalas!
Min gud...
Detta blir bara för mycket för en gammal tant som mig!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0