Böcker...

Igår läste jag ut "Du och jag, farsan" av CajsaStina Åkerström.
Den var LÄTT ångestframkallande faktiskt.
Visserligen kan jag allt som oftast att såna här biografiböcker kan bli lätt flyktiga...
Men VEM kan egentliga komma ihåg ALLT i sitt eller någon annans liv?
Ingen förmodligen.
Om man inte skriver dagbok förstås, då kan man ju komma ihåg mer.
Men här har jag nu läst om CajsaStinas uppväxt med pappa Fred Åkerström och fick lite sympati-ångest.

Jag vill citera två stråk ur slutet på boken.
CajsaStina håller på att rensa pappans lägenhet efter hans död.

"Efter några dagar började en märklig, sötfrän lukt märkas vid ytterdörren.
Jag begrep först inte varifrån den kom först.
Först när jag råkade sparka till dörrmattan på vägen ut såg jag vad det handlade om.
En fruktansvärt stank slog emot mig från golvet, där maskar krälade i likvätska".

Freds pappas kommentar när han fått veta att hans som har dött:
"Jaha ja, det var ändå på tiden."

Ja, nu är det inte LIKVÄTSKOR som är det monumentala i den den här boken...
Det var bara så att han dog själv.
Låg död rätt länge i en av dom varmaste somrarna i mannaminne.

CajsaStinas längtan att under många tillfällen SLIPPA umgås med sin ångestfyllda, fulla och trasiga pappa.
CajsaStinas funderingar på att ständigt vilja ringa sin mamma och bli räddad av sin mamma under umgänget med pappan...
Men inte våga.
CajasaStinas räddsla för pappa.
CajsaStinas farfar som verkade hata sin som och som ständigt behandlade honom med aga och elaka ord.
CajsaStina som också älskade sin pappa.
Ja, det är en komplex bok.
Jag hade GÄRNA läst en längre, och ÄNNU djupare bok.
Fast det kanske ändå räckte med ångest för den här sommaren.
Den var ändå bra.

Jag började sen på boken "Utrensning" och blev fullständigt uppslukad!
När jag tänkte att < Nu måste ändå klockan vara asmycket >, då var klockan 01.30.
Jag la ner boken fastän jag inte ville.
Det var som ett svart hål jag bara ville utforska.

Idag vet jag inte riktigt hur det blir.
Sonen får hit en kompis, det blir förmodligen lite bad.
Sonen vill åka till Björkhaga och bada i pool, jag har ringt och kollat att man får ta mid sig HUND dit, det fick man.
Men vi får se om det blir Björkis eller Brissund, vilket som blir smidigast.
Solen skiner iallafall, och nu ska jag först fixa några ärenden.
Återkommer.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0