Betyg: UNDERKÄNT!

I en klass förekommer det mobbing...

Inget vidare smickande för skolan som inte får bukt på det.
Inget vidare smickrande för den som har barn i skolan, eller för dom som jobbar där.
Vem är skyldig?
Ja, inte kan man lägga stor skuld på barnen som utför mobbingen...
Jag tror vi alla vet att bakom varje barn, finns en familj och FÖRÄLDRAR.
Och jag tror...
Att bakom varje mobbande barn, finns det föräldrar som INTE gör SITT JOBB som just FÖRÄLDRAR!!!

Jag gör verkligen mitt yttersta för att lära min son rätt och fel, hans pappa och hans två bonusföräldrar också.
Vi gör förhoppningsvis vårat JOBB och har aldrig fått indikationer på från dagis eller skola att vi INTE har gjort det.
Och har situationer uppstått där vårat barn varit inblandat...
Då har vi tagit tag i det OMEDELBART!!!!

För någon månad sedan skedde en sak som blev kulmen på en ganska lång tids mobbing i sonens klass.
Det var inte nådigt det som skedde, och alla dom berörda barnen...
Mådde förmodligen VÄRRE ÄN SKIT, när det väl hände!
Det kallades till klassmöte, alla föräldrar utom ett föräldrarpar kom.
Ett föräldrarpar som i allra högsta grad hade ett barn som var berört.
I mötet ingick kurator, sjuksyster, lärare och föräldrar samt barn.
Mötet var väl bra, men jag kan väl tycka att detta mötet borde ha kommit till stånd mycket tidigare.
Problemet har ju funnits, varför inte ta tag i det?
Ja, inte vet jag varför.

Vid mötet som vi hade, delades föräldrar och barn upp i olika grupper.
Vi sattes att gå igenom vissa punkter och vet ni vad som var gemensamt mellan alla grupperna, det som ALLA BARNEN uttryckte...?
Jo, det var att dom ALLA önskade sig MER VUXNA UTE på rasterna!!!!
I nuläget är det TVÅ vuxna ute på rasterna och inget av barnen i vår klass kände att det var okej.
För att använda ett gammalt klassiskt citat:
"Det är inte i klassrummet mobbingen förekommer, det är på skolgården!"
Ja, det kan vi väl alla som gått i skolan skriva under på.
Men skolan slingrade sig och menade att det inte fanns resurser att ha mer personal ute.
BARNEN menade att det ibland inte ens fanns EN ENDA VUXEN UTE!
Det menade skolan att det fanns.
Det menade barnen återigen, att det inte fanns!

Mellan dessa påståenden, väljer jag att tro på barnen.
Alla har vi väl också haft fröknar och magistrar som satt inne och rökte på rasterna i lärarrummet.
Fritidspersonal som satt inne på fritids och hängde med en kaffekopp.
På min skola hade vi bara "personal" ute när vi hade vikarier eller praktikanter.
Jag kan inte påminna mig att vi hade en enda lärare ute på någon rast vare sig när jag gick på S:t Hans eller Solberga.
På rasterna...
Då vilade lärarna upp sig och rökte.
Och skolgården...
Blev ETT LAGLÖST LAND, rädde sig den som kan!

Nu är det väl inte så illa på sonens skola, men faktum kvarstår...
Barnen kände sig inte säkra från sina egna klasskamrater eller för dom större barnen.
Dom ville se fler vuxna ute.
Men hur var det nu igen...?
Jo, just det, resurser saknas.

Nåväl...
Summan av kardemumman har blivit i sonens klass, att TRE barn ska sluta och börja nya skolor till hösten.
Inget vidare bra betyg för skolan, tycker jag.
"UNDERKÄNT med råge", skulle jag vilja säga.

Så hoppar vi då över till det som kom mig till känna för någon dag sedan.
Vi får ju inte glömma att det inte bara mobbas på en skolgård nuförtiden, det NYA mobbingsforumet är ju även internet.
Inte bara vuxna mobbar där, det har även barn lärt sig att göra.
Mamman till ett av dom mobbande barnen skulle surfa på internet.
Hennes dotter hade varit på kaninutställning och mamman sökte bara på måfå på sitt barns namn i samband med "kaniner".
Jag TROR det var så att dom vunnit priser, och hon ville se om hon kunde hitta någon notis från någon tidning eller liknade...
Hon sökte, och DETTA (nedan) är vad hon får upp.
En blogg som ett barn i sonens klass bloggar på.
Jag har då naturligtvis raderat alla barnens namn, men ni ska i sammanhanget veta att det utsatta barnet är XX och i inlägget så står det hennes FÖRNAMN och EFTERNAMN...

"Det går en idiotisk tjej i min klass hon heter XX. Jag och min kompis YY frågade henne om vi kunde få köpa en kanin av henne. Då sa hon: "Jag säljer inte kaniner till vem som hels. Tänk om dom kommer i fel händer. För en del köper kaniner bara för att äta dom. Då sa vi: Men vi tar ju väl hand om djuren. Och vi äter inte kaniner. Då sa XX bästa komis AA: Om XX inte vill det så vill hon inte det." Visst är dom sjuka i huvudet.
Jag hatar båda två. Och så tror XX att hon kan göra vad hon vill att det är fel. Men om man gör något mot henne då är det fel. Det är helt sjukt. Jag tror att hon har något fel i huvudet. Jag är så sur på henne."

Slut citat...

Ja, hur tror ni man känner sig som mamma då?
Oj, oj, oj, hur skulle NI ha känt er...?
Jag hade dött.
Jag hade kastat mig på telefonen till sonens pappa, till det mobbande barnets föräldrar och jag hade förmodligen...
Blivit skogstokig.
Och FULLKOMLIGT FÖRKROSSAD!

JAG blev, som jag skrev häromdagen, SÅ HIMLA LEDSEN när jag själv fick läsa det här.
Jag fick ont i magen och en stor klump.
Tösen som detta berör, är bland dom goaste ungar jag lärt känna.
Hon är SÅ rolig, busig, pysslig, skrattig, härlig och alldeles, alldeles underbar.
Det gör mig ont, och det gör mig ont att barnet som skrev inlägget...
Uppenbarligen INTE har föräldrar som gör sitt JOBB.
Som sagt...
Det är inte barnens fel att dom gör som dom gör, säger vad dom säger.
Dom lär sig av OSS, dom lär sig det sociala samspelet, det sociala arvet från oss vuxna och tar med sig det ut i livet.

Ha en underbar dag i solen...


Kommentarer
Postat av: grannen veronica

jag blir mäkta ledsen och frustrerad över inlägget om mobbing som du skrivit.

jag önskar att föräldrar kunde bli mer involverade i deras barns vardag utanför hemmet och att barnen blir uppfostrade och lärda i vett å etikett.

finns det något som upprör mig så är det MOBBING och trakasserier hos både barn och vuxna. hade kunnat skriva ner en helt uppsatts här och nu men besparar dej detta, hihi.

2011-06-04 @ 11:12:20
Postat av: mamman

Kan inte förstå bara varför? varför ska det drabba mitt barn?

mitt barn är ingen sportfåne utan en riktig Estet hon är inte som alla andra och faller inte in i det typiska mönstret. Hon älskar djur och natur, sång bild berättelser, hon är inte som merparten i den klassen utan sticker ut åt ett annat håll. Men är det ett lagligt skäl att få kränka och mobba någon?

och mina fördomar som jag haft innan bara förstärks, såklart kan man inte skylla barnet mobbaren för att hennes livssyn inte är som den borde, men vad annat kan det bli?

det sorgliga är att det bara inte är barnen som kränker varann i skolan utan även vuxna mot barn...jag är glad att vi byter skola, det bästa val jag gjort,annars är jag övertygad om att min stjärna skulle gått under eftersom hon redan är på god väg...

2011-06-04 @ 21:45:50
Postat av: Bloggaren herself...

Veronica...

Ja, det är svagt av föräldrar och vuxna att inte engagera sig mer i sina barn.

Man blir mörkrädd när man ser hur lite dom flesta faktiskt gör det :(

KRAM

2011-06-04 @ 22:22:33
URL: http://stickqvick.blogg.se/
Postat av: Bloggaren herself...

Vännen...

Du gör helt rätt som flyttar din stjärna och ger henne en ny start.

Hon är värd SÅ MYCKET mer än det hon tvingas ha gått igenom nu.

Hon är värd det bästa! :D

STOR BAMSEKRAM till dig och stjärnan!

2011-06-04 @ 22:25:44
URL: http://stickqvick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0