Att komma lära sig en glosa...

Alla har vi våra inlärningsmetoder.
Alla metoder är bra, bara vår hjärna kan hjälpa oss att REGISTRERA sådant vi behöver lära oss.

Nyss satt jag här och förhörde sonen på engelska glosor, och då brukar vi göra så här:
Jag säger det svenska ordet, sonen skriver först ner ordet, sen säger han ordet på engelska och stavar det sedan högt som slutkläm på glosan!
Vi kom till ordet "Performance" = förställning i sonens läxa.
Jag hade översatt "föreställa" eller "framföra", men det har säkert FLERA betydelser.

Iallafall...
Sonen sa plötsligt efter att han klarat av glosan:
"Mamma, vet du hur jag kommer ihåg vad det här ordet heter på engelska?"
Nej.
"Jo, det är ju ett rätt svårt ord, men jag tänker, "Föreställning" är lika med:

Per får mens.
Per-for-mance.
Bokstaverade han.

(Aha, du tänker SÅ du lille vän!!!
Så fiffigt!
)
Och så kvävde jag ett skratt.
Ett ganska STORT skratt.
Fick mig OSÖKT att tänka på humorprogrammet HippHipp och deras "Svenska för nybörjare" ( Svanska for nyeborjare ) typ.







LITE samma glosprincip som sonen, skulle jag vilja påstå.
Per får mens = Föreställning, bara så ni vet



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0